Gå till innehåll

plasma ljus, tillväxt skilland?


Hedlurd

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
Är inte plasmaljuset ganska gult, med en färgtemperatur på typ 6500K?

svar ja :)...

Bioteds högra armatur över LPS karet är en plasma lampa för er som varit där...

Väldigt guld ljus, ser precis likadant ut som solljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt guld ljus, ser precis likadant ut som solljus.
Det borde det göra, eftersom det utannonseras "som solljus"

Vackert som fanken, och fullgott till nästan allt, exempelvis odlingsburkar, terarium, växthus osv. Dock inget jag skulle hänga över akvariet, eftersom mina baljor som regel avbildar en sektion något under vattenytan...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En plasma har så himla mkt mer färger i sig än en MH . Plasman har alla färger precis som solen har och koraller som är under plasma får kanon fin färg trotts att det står 6500kelvin. Sätt en 6500k MH så kan man lika gärna ha piss i akvariet....

http://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=466903184133&set=a.377021434133.192292.373373574133&theater

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Plasman är precis som jag skrev "som solljus", men jag ser inte riktigt var det är en fördel. Du har inte ofiltrerat solljus på 4 meters djup. Jag vet inte med dig, men den biotop jag eftersträvar i akvariet är inte den där korallerna står ovan vattnet, och vågorna slår in över dem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad man har för lampasort spelar ingen roll, men det gör däremot färgtempraturen. 6500 kelvin innebär att lampan har sin strålningstopp inom ett visst färgspektra (ganska rött om jag inte minns fel), men givetvis finns där även annan strålning både med högre och lägre temperatur.

Anledningen till att plasman är som "riktigt" solljus beror just på att solen har en temp på 6500 kelvin och det skulle fungera lika bra med motsvarande t5 eller mh med den temperaturen. Dock så söks oftast ett ljus med högre temp (blåare ljus) då de har lättare att tränga ner längre i vattnet. Detta beror på att våglängderna på det blåa ljuset är mindre ca 400 nm.

Koraller som vi har i akvariet står sällan vi ytan vilket gör att de eftersträvar en strålning på 400-500 nm eftersom det är det ända som når ner i havsdjupet där de normalt växer.

Vart lite långrandigt, men hoppas det ger lite svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert, det är nu inte hela sanningen. Lysrör exempelvis har olika strålningstoppar där man valt ett par olika våglängder att "blanda" för att nå ett visst ljusresultat. Plasman har inte dessa så den ger ett naturligare ljus, där alla våglängderna finns bättre representerade, och återger därför färger "mer naturligt"

Däremot håller jag fast vid att vattnet på några meters djup inte är "naturligt solljus" utan filtrerat, och tills de lyckas återge det ljuset med plasma lampor är inte jag intresserad.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...