Gå till innehåll

Bio-pellets-reaktor


matsgd

Rekommenderade inlägg

En lite sen uppföljning: Nu när reaktorn gått en tid finns inte minsta tillstymmelse till trådalger (de försvann i somras någon gång). Jag matar dessutom ganska friskt, och har 50 % mer ljustid per dygn än tidigare. Så -- reaktorn och mina biopellets gör jobbet!

Som påpekades ovan behövs inget filter / galler efter ett tag, då all pellets virvlar runt mer kontrollerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
En lite sen uppföljning: Nu när reaktorn gått en tid finns inte minsta tillstymmelse till trådalger (de försvann i somras någon gång). Jag matar dessutom ganska friskt, och har 50 % mer ljustid per dygn än tidigare. Så -- reaktorn och mina biopellets gör jobbet!.

Kul att höra att pelletsen fungerar till belåtenhet efter den lilla trend av pelletsbashing som jag tror mig ha uppfattat. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är samma problem med biopellets som med andra kolkällemetoder vid starten. Att knalla näringsvärdena till noll ger problem oavsett vilken metod men använder. För de som kommit över startperioden och kommit i gång med metoden verkar det ju vara stensäkert. Jag kan inte komma ihåg att jag läst om en enda som fått låga värden stabilt under fler veckor eller någon månad och sedan fått problem.

Eller har jag missat någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och min sambo har precis byggt en pelletsreaktor enligt samma princip. Denna är dock lite mer "ghetto-style" med pryttlar vi hade hemma och enklast möjliga konstruktion. Men ack så bra den fungerar!

Det material vi använt:

5 dl plastmått

slang

buntband

kniv för att göra hål

pump (i detta fall en Maxi-jet 100 l/h)

ett plåster när det uppstod blodvite

post-5513-14468924099017_thumb.jpg

Ett klipp på provkörningen:

post-5513-14468924098421_thumb.jpg

post-5513-14468924098619_thumb.jpg

post-5513-14468924098809_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ser ut som att den matas via den grova gröna slangen precis ovanför pumpens insug och sen att returen ut i karet sker via slangen ut från locket? Hur som helst en fungerande reaktor. :) Men jag hade nog inte haft den typen av reaktor trycksatt, så länge den inte går att skruva åt helt så finns risken för läckage.

Men den får iaf 4,5 av 5p! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Jag hittade denna tråd idag..åkte till ica o köpte detta 5 dl mått med lock..gjorde nästan som ludde fast enklare..slanghål i mitten samt mindre hål runt om i locket för retur,tröck i slangen till en bit ovanför botten sen klippte av den ovanför locket så ett pumphuvud vilar därpå..test i hink funkade så nu är den installerad i väntkaret..behöver lite x-tra stöd där med filtrering tänkte jag..summa 29:90...pellets,pump,slangbit låg på hyllan o dammade post-6184-14468935510596_thumb.jpg Test i hink (arbetstid ca 5 minuter) Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry att jag Hackar denna tråd men jag tänkte fylla på med en version jag gjorde. Jag tänkte att andra kan fylla på med sina byggen så kan man samla alla här i en och samma tråd.

[ATTACH=CONFIG]73114[/ATTACH]

Va kör du med för pump till din reaktor, fundera på bygga en likvärdig faktiskt 😃mvh ronnie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju meddela att det är inget skruvlock utan man trycker det på plats..skulle aldrig ha det utanför något..märkliga gängor på lockets ovansida..design?.ingenting där det kanske hade behövts?,,in sump/tank only typ,,det är ju en ica pryl för bövelen!..utanför med det locket nej tack..eller läs ica-pryl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet missöde bidde det..några pelletts täppte igen utloppshål och trycket vart för stort..så locket ploppade av och pelletsen åkte ur..det där att de ska ligga i blöt en tid är en poäng..åtgärdade..med några hål till i locket..locket har en inbukting i mitten..så borrade några hål i snedlutningen hade bara borrat i toppen på det..det i kombo med att de är ordentligt blötlagda nu gjorde susen och tycker rotationen på dem ökade betydligt..man får prova sig fram med input/output..Ursäkta mig att jag vart lite hippa te på detta men med tanke på vad en "riktig" reaktor kostar med i princip samma mtrl så tycker jag det kanske kan intressera någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...