Gå till innehåll

Anemon upp och ned.


Piraterna

Rekommenderade inlägg

Det är på grund av folk som dig som det är så sjukt otrevlig stämning här inne, INTE okej.

(till admin, jag vet att man skall vara trevlig och jag vet att ni säkert tar bort det här inlägget men ibland rinner skummarkoppen över. Att vara taskig mot newbies är att skicka SG i graven.)

Att ta emot kritik och förslag på förbättring samt att kunna svara på en fråga utan att visa otacksamhet för att någon ställer upp med att försöka hjälpa en nybörjare med sina frågor och dennes djur ser jag då inte som att skapa en otrevlig stämning, snarare som ett tecken på att man bryr sig om djur och hur de hålls.

Men att tvärt bita ifrån och be folk att hålla mun ifall de inte har något bättre att säga kan jag tycka är lite ohyfsat. Man kan tacka för tipset och sen inte bry sig om ifall någon skriver något som man inte håller med om.

Att direkt säga till en annan medlem att det är på grund av dem som det är dålig stämning, tycker jag iaf skapar dålig stämning. En tanke iaf.

Att lyckas med anemoner är inte alltid det lättaste, det är inte allt för sällan man läser om någon som haft en anemon som antingen vandrat bak stenen och dött eller som har släppt och åkt in i en pump. Man kan ha perfekta värden, bra med cirkulation och ljus, men ändå går det inte vägen. Att en anemon går o dör behöver absolut inte betyda att andra koraller gör det.

Jag har haft två anemoner under de åren jag haft saltkar, en har dött och en lever än idag, och i mina ögon är den dessutom en av de tåligaste djur jag haft i min ägo. Det har dock varit två olika arter.

Jag kan också tycka att man ska fundera länge och väl innan man sätter i en anemon i ett relativt nystartat kar, då det ökar djurets chanser att överleva om man har ett väl ingånget kar med stabila värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ta emot kritik och förslag på förbättring samt att kunna svara på en fråga utan att visa otacksamhet för att någon ställer upp med att försöka hjälpa en nybörjare med sina frågor och dennes djur ser jag då inte som att skapa en otrevlig stämning, snarare som ett tecken på att man bryr sig om djur och hur de hålls.

Men att tvärt bita ifrån och be folk att hålla mun ifall de inte har något bättre att säga kan jag tycka är lite ohyfsat. Man kan tacka för tipset och sen inte bry sig om ifall någon skriver något som man inte håller med om.

Att direkt säga till en annan medlem att det är på grund av dem som det är dålig stämning, tycker jag iaf skapar dålig stämning. En tanke iaf.

med AL TYDLIG respekt Laggeman då jag VÄRKELIGEN respekterar din kunskap (& moderatorskap ) men exakt VAR tycker du att sagda person har varit som du säger "ställt upp med sin kunskap på ett stöttande sätt " ? Det jag såg & reagerade mot var att sagda person började mer eller mindre FÖRST dra upp ett tidigare TRAGISKT dödsfall & förvisso skälig fråga om värdena & sen även EFTER att hon redan meddelat att hennes värden är bra & alla andra djur mår bra börjar ifrågasätta hennes kunskap i alla fall. & mer eller mindre trycka ner henne i skorna för att hon är nybörjare. (som vi ALLA en gång varit ) Då hennes TYDLIGA fråga var är det normalt för anemoner att sitta upp & ned sen vet inte jag var du sett dom fantastiska råden av sagda person annat än att anemoner är SVÅRA & någonting är definitivt fel då den är under stenen MEN..... (förvisso MYCKET tydligt klargörande att dom behöver LJUS ) Så jag kanske är korkad MEN :snurrig:

Som Sagt INTE ut efter bråk utan bara VÄNLIGEN lägger in mina 2 cent i detta

Att lyckas med anemoner är inte alltid det lättaste, det är inte allt för sällan man läser om någon som haft en anemon som antingen vandrat bak stenen och dött eller som har släppt och åkt in i en pump. Man kan ha perfekta värden, bra med cirkulation och ljus, men ändå går det inte vägen. Att en anemon går o dör behöver absolut inte betyda att andra koraller gör det.Jag har haft två anemoner under de åren jag haft saltkar, en har dött och en lever än idag, och i mina ögon är den dessutom en av de tåligaste djur jag haft i min ägo. Det har dock varit två olika arter.

Jag kan också tycka att man ska fundera länge och väl innan man sätter i en anemon i ett relativt nystartat kar, då det ökar djurets chanser att överleva om man har ett väl ingånget kar med stabila värden.

Jag håller med Laggeman MEN vad du också måst ta med i detta är enligt mig vad för system du har (dvs hur stabilt & tåligt system har du ) & som jag förstått så har du ett BRA PÅKOSTAT STABILT VÄL INGÅNGET system & därför klarar sig dinna koraler bättre i ett mindre & kanske även mindre avancerat stabilt system (sen så menar jag också att näst efter Anemoner så är även Räkor ,krabbor ,stjärnor osv VÄLDIGT känsliga för sviktande v. värden (eller har jag fel ? ) & då borde ju rimligen dom må dåligt om värdena är fel i alla fall )

betr stabila VÄL inkörda burkar håller jag med 100 % & även att dom kräver sin kunskap & eftertanke

Ändrat av salltis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj...

Jag köpte en rödfotad anemon. Den var väldigt "vissen" i början.

Den grävde ner sig i sanden och ville nog ut ur botten oxo... ;)

Mina clowner brydde sig inte alls, sen började anemonen vandra rundor.

Tills den hittade sin "plats". Och där blommade den upp. WOW... :)

Och nu är mina clowner i den hela tiden, dag som natt.

Så ge din anemon lite tid, det tog ca 3 veckor för min att hitta "hem"...

Mvh jofo...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med anemoner är väl just det att om det går åt pipan så kan det gå så ordentligt om nässelgifterna släpps. Därav kommer ju konceptet att ha bra vattenvärden och ljus så att anemonen trivs, och tillräckligt stort akvarium så att den kan vandra runt lite och hitta ett optimalt ställe.

Bara man tänker på att säkra upp lite så går det säkert hur bra som helst. Du hade tur i oturen förra gången, Porslinsdocka, det var tur att inget annat strök med när anemonen for illa, men du har ju också sett vad som behövde förbättras och har vidtagit åtgärder. Kolla dina pumpar bara så att det inte är uppenbar risk att anemonen dras in i streamern och hackas sönder.

Kan vara en bra idé att ha lite snabbverkande aktivt kol hemma som du kan langa in i en strumpa i akvariet om det skulle gå åt pipan.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant hur olika personer uppfattar texter olika. Jag uppfattar det hela ganska annorlunda än andra här (det betyder inte att jag uppfattar rätt...)

Alex försöker ta reda på eventuella problem och frågar angående den förra Anemonen som dog, vad vattenvärdena var, och fick "Då borde du läst mycket noggrannare" till svar. Att Alex borde läsa noggrannare i en annan tråd innan han får försöka hjälpa till tycker jag är ett ganska otrevligt svar.

Alex berättar om att Anemonen vill ha ljus, om Anemonen han själv har i sitt RSM och avslutar med "Lycka till".

Får "Lycka till själv" till svar.

"Lycka till själv" upplevde jag som ett snutigt svar till en som försöker hjälpa till, och inte alls en ren lyckönskning...

Att sedan krydda det hela med att anklaga en som försöker att hjälpa till med:

"Det är på grund av folk som dig som det är så sjukt otrevlig stämning här inne, INTE okej." Det tycker jag känns ganska orättvist.

Att jag tolkar tråden så här betyder inte att det var menat så, jag ville bara säga att det är väldigt lätt att i skriven text missförstå vad folk egentligen menar. Jag tror inte att Alex haft för avsikt att trycka ner någon nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde i min enfald att det här skulle vara liiite skillnad mot tex lunarstorm som jag hängde på när jag gick på högstadiet. Jag hade fel, lycka till med allt och tack Salltis och ni andra som varit så snälla och hjälpsamma. Jag får ta en paus och fundera på om jag tycker det är värt energin att bli kritiserad och flådd varje gång jag undrar något litet.

PS. Jag vet fortfarande inte om anemoners normala beteende är att hänga upp och ned.

DS. Laggeman, socialpsykologi och kommunikationskurserna börjar till hösten på ett universitet nära dig, finns även på distans. Kan kanske vara något om man är admin på ett socialt forum.

"Att ta emot kritik och förslag på förbättring samt att kunna svara på en fråga utan att visa otacksamhet för att någon ställer upp med att försöka hjälpa" - laggeman

(Nu ställde du förvisso ingen fråga, men lite bra förslag har nog ingen tagit illa vid sig av eller? Speciellt inte om personen ifråga försöker hjälpa fortsätter trots motbevisning. Du får gärna motbevisa mig.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant hur olika personer uppfattar texter olika. Jag uppfattar det hela ganska annorlunda än andra här (det betyder inte att jag uppfattar rätt...)

Alex försöker ta reda på eventuella problem och frågar angående den förra Anemonen som dog, vad vattenvärdena var, och fick "Då borde du läst mycket noggrannare" till svar. Att Alex borde läsa noggrannare i en annan tråd innan han får försöka hjälpa till tycker jag är ett ganska otrevligt svar.

Alex berättar om att Anemonen vill ha ljus, om Anemonen han själv har i sitt RSM och avslutar med "Lycka till".

Får "Lycka till själv" till svar.

"Lycka till själv" upplevde jag som ett snutigt svar till en som försöker hjälpa till, och inte alls en ren lyckönskning...

Att sedan krydda det hela med att anklaga en som försöker att hjälpa till med:

"Det är på grund av folk som dig som det är så sjukt otrevlig stämning här inne, INTE okej." Det tycker jag känns ganska orättvist.

Att jag tolkar tråden så här betyder inte att det var menat så, jag ville bara säga att det är väldigt lätt att i skriven text missförstå vad folk egentligen menar. Jag tror inte att Alex haft för avsikt att trycka ner någon nybörjare.

Yodelking

Jag kan inte påstå att jag alltid har saker rätt uppfattat heller

Som jag också sade att det var FULLT legitimt att ifrågasätta V. kvalitet & också att tilläga att Anemoner behöver MYCKET ljus osv. MEN som du kanske också förstår eller inte så kan Porslinsdockan ha tagit illa till sig då det helt plötsligt går tillbaka till den tidigare tragiska händelsen då hennes dåvarande anemon klättrade upp & dog (som INTE har ett JOTA med denna ställda fråga eller ? )

Vad exakt tycker du hon skall säga annat en ett trevligt Lycka till själv ??

Som jag sa jag är INTE förvånad att hon facktiskt BLEV sårad då hon tydligt kände att hon blev nedtryckt av sk mer erfarna akvarister då hon bara valt att VÅGA ställa dom frågor hon vill veta (& som även du borde vetat är man sårad så reagerar man på olika sätt )

Jag instämmer till FULLO att text kan MYCKET lätt misstolkas & som du säger så tror jag inte heller att Alex hade för avsikt att låta som han gjorde utan var nog er upprörd för ÄNNU en anemon (levande varelse ) som mår dåligt & kanske är på väg att dö (men faktum kvarstår att det blev resultatet )

& näst sist vill jag också klargöra att jag HAR SETT andra liknande fall HÄR INNE (bla en stackare som blev sågad till fotknölarna i nybörjare delen & som sedan lämnade forumet ) Så INGEN här kan påstå att det alltid är ett trevligt stöttande klimat där vi "mer erfarna" salt akvarister ALLTID försöker att stötta Newbies & faktum kvarstår att folk BLIR ifrågasatta & dumförklarade här inne med. ALLT för ofta enligt min personliga mening

Sist så vill jag bara klargöra som jag gjort från börja att jag har INGA problem med Alex överhuvud taget & allt jag gjorde var att ifrågasätta en viss del i bemötandet mot våra newbies som jag tyckte var lite i överkant

JA så har vi då tydligen förlorat EN till (STOR SUCK ) I rest my case

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PS. Jag vet fortfarande inte om anemoners normala beteende är att hänga upp och ned.

Jag har själv aldrig haft en anemon, så kan inte svara på frågan, men på andra som har skrivit i tråden verkar det inte normalt.

"Så det är nog inte helt normalt att den sitter som den gör. Det kan ju också vara så att den inte riktigt hittat sin plats."
"Sätter sig anemonen upp och ned under en sten så är det något som inte stämmer. För snabb inkoppling, dåliga vattenvärden, för strömt, för lite cirkulation etc.

Håll koll på den. Kan vara så att den helt enkelt bara försöker gömma sig i början..."

"Verkar vara ganska vanligt att anemoner "gömmer sig" för ljuset i början innan dom vant sig in med det aktuella ljuset. Under transport/karantän/butik så kan dom ofta gå i ganska lite ljus, blir lite av en chock då när dom kommer i ett väldigt ljust akvarium. Dom brukar flytta sig mot ljuset när dom anpassat sig. Håll lite koll i burken efter det är släckt så att den inte släpper helt och driver runt i burken, vilket är ganska vanligt. "
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan kanske vara något om man är admin på ett socialt forum.

Grejen är att jag inte är admin på SG. Det är Vargklo som är det. Själv är jag bara en vanlig moderator.

I övrigt så har väl din fråga blivit besvarad ett flertal gånger så här långt i tråden? Tråkigt om du väljer att inte skriva mer, tycker du ska fortsätta med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte nån BTA, så jag vet inte om detta inlägg kan vara till hjälp för dig Agnes (eller om du läser för den delen - vilket jag hoppas att du gör). Min Heteractis är en mitos (? spontan själv-fraggning) från en kompis anemon. Både min och hans anemoner sitter med foten fast förankrad på undersidan av en sten och låter kroppen och tentaklerna sträcka ut sig i ljuset. I ditt fall verkar det som att anemonen från början inte får så värst mycket ljus, men att den sedan börjat sträcka på sig för att bli bättre belyst... Det är väl inget ovanligt vad jag förstått vad gäller nya anemoner (efter vad jag läst). Men jag kommer å tänka på en annan sak jag läst. Flera anemoner kan ibland starta kemiskt krig mot varandra. Speciellt om de är av olika art. Kör du med aktivt kol kan effekterna av ett sådant "krig" förebyggas till viss del.

Hoppas svaret gav dig något om du nu läser det... Och vill du hellre fortsätta en diskution per mail är du välkommen att göra det! Jag följer gärna hur det går då jag själv har funderingar på fler anemoner i samma system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får börja med att be om ursäkt för ett helt OT inlägg.

Att ta emot kritik och förslag på förbättring samt att kunna svara på en fråga utan att visa otacksamhet för att någon ställer upp med att försöka hjälpa en nybörjare med sina frågor och dennes djur ser jag då inte som att skapa en otrevlig stämning, snarare som ett tecken på att man bryr sig om djur och hur de hålls.

Men att tvärt bita ifrån och be folk att hålla mun ifall de inte har något bättre att säga kan jag tycka är lite ohyfsat. Man kan tacka för tipset och sen inte bry sig om ifall någon skriver något som man inte håller med om.

Att direkt säga till en annan medlem att det är på grund av dem som det är dålig stämning, tycker jag iaf skapar dålig stämning. En tanke iaf.

Håller med till 100%.

Jag trodde i min enfald att det här skulle vara liiite skillnad mot tex lunarstorm som jag hängde på när jag gick på högstadiet. Jag hade fel, lycka till med allt och tack Salltis och ni andra som varit så snälla och hjälpsamma. Jag får ta en paus och fundera på om jag tycker det är värt energin att bli kritiserad och flådd varje gång jag undrar något litet.

Agnes. Även om nu inte så är fallet så tycker jag att det är en självklarhet att nybörjare ska kunna kritiseras. Både nybörjare och erfarna kan göra fel och behöva tillrättavisas. Därmed säger jag ingenting om Dig utan bara generellt.

Efter att ha läst tråden från början så måste jag tillkännage att jag tycker att du själv sprider dålig stämning mer än någon annan. Läs gärna tråden från början ur ett objektivt perspektiv.

PS. Jag vet fortfarande inte om anemoners normala beteende är att hänga upp och ned.

Detta inlägg tyder även tydligt på att du inte läser vad folk skriver om anemonerna utan fokuserar på "kritiken" istället.

DS. Laggeman, socialpsykologi och kommunikationskurserna börjar till hösten på ett universitet nära dig, finns även på distans. Kan kanske vara något om man är admin på ett socialt forum.

Slutligen tycker jag att kritiken du riktar till Laggeman borde riktas inåt istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst igenom hela tråden så tyckte jag att jag ska förklara lite saker som kan hjälpa till. Agnes akvarie är inte nystarta, det är väl inkört med väldigt fina stenar som funkar bra. Belysningen är absolut mer än tillräcklig för att hålla en anemon vilket jag gjorde i just det karet, orsaken att första anemonen strök var max oflyt enligt mig och jag tror att om den nya bara får flytta runt ett tag så kommer den snart att hitta ett bra ställe att sätta sig på. Det finns nog inget onormalt sätt för en anemon att sitta, det sätter sig precis som den vill och man ska inte vara orolig så länge den ser ut att må bra

Agnes lycka till med den nya anemonen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde i min enfald att det här skulle vara liiite skillnad mot tex lunarstorm som jag hängde på när jag gick på högstadiet. Jag hade fel, lycka till med allt och tack Salltis och ni andra som varit så snälla och hjälpsamma. Jag får ta en paus och fundera på om jag tycker det är värt energin att bli kritiserad och flådd varje gång jag undrar något litet.

Först.. jag har barn som är i din ålder så jag talar av erfarenhet..

Tricket är att lämna Lunarstorm bakom sig. Här på SVG - och de flesta andra faktaforum - finns en annan typ av människa än på ungdomsforumen, de flesta av oss har passerat både 30, 40, 50 och en del även 60 års ålder. Det funkar inte att tagga till som jag gissar att man gör på Lunarstorm, risken är då stor för att det blir bakslag när man umgås med människor med stor livserfarenhet och lite skinn på näsan.

Kom igen nu Agnes, ge inte upp för att du fick på tafsen lite. Ta nya tag och bidra till att öka trivseln på SVG istället för att bara dra.. -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senast jag hörde om sagda Anemon (igår kväll ) så mådde den MYCKET bra & var EJ längre under stenen & uppochner

& Hon är fortfarande kvar i forumet trots allt

Ändrat av salltis
ändrat pga respeckt av regler & anv. från Mod
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kunnat skriva något snäsigt tillbaks, men jag orkar inte. Tack sjöfartsmuseet för de fina fraggarna och andreasN för ricordean. Och alla ni andra för en trevlig träff. Tänkte dra i en ny om6-8veckor kanske hos ted.

Nu blir det jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Hej på er!

Tycker det ni alla säger stämmer överrens om vad man läser och hör på marknaden! Är själv helt färsk på saltvatten men läser mkt om allt jag vill införskaffa samt möjligheter inför framtiden. Skönt att höra att mina tankar kring anemoner inte är helt fel. Jag har precis köpt min första BTA och den lever sitt lilla liv just nu och är både vacker och mindre vacker emellanåt. Har bara haft den i 2 dagar än så jag hoppas den stabiliseras såsmåningom. Den verkar digga månljuset mest just nu men hoppas på att den e vacker dygnet runt inom kort! Mina värden är oxå bra och alla mina andra inv trivs riktigt bra så det känns som att jag har ett väl fundgerande kar.

Är nyfiken på hur det det gått för Piraterna???

Mvh

Carro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...