Gå till innehåll

Osmose


Fagerberg

Rekommenderade inlägg

Någon som har tips på en bra osmose anläggning ? Hur ofta ska filterna bytas ? Spelar det någon roll om man kör med kallt eller varmt vatten i osmosen ?

Du skall köra med kallt vatten - genomsläppet blir större vid varmvatten (mer föroreningar följer med). Hur länge membranen håller beror mycket på ditt råvatten. Höga kalciumhalter i det förkortar livslängden på membranen ordentligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en DM-2 via eBay, och det enda felet på den är att anslutningarna är för grövre slang. Jag har inte börjat leta, men jag kommer uppenbarligen behöva plocka upp 2 nya T anslutningar med tiden. Det kan vara värt att tänka på, så man får rätt från början.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog med osmoser som t.ex. med gitarrsträngar - ett fåtal tillverkare men hundratals "märken".

Däremot hade jag det tveksamma nöjet att testa en osmos av fjärran östern-ursprung - jag tror nästan att ett Melittafilter hade funkat lika bra, var tvungen att plocka isär för att se om det fanns något membran i överhuvudtaget - marginell skillnad på in och utvatten enligt TDS-mätning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en DM-2 via eBay, och det enda felet på den är att anslutningarna är för grövre slang. Jag har inte börjat leta, men jag kommer uppenbarligen behöva plocka upp 2 nya T anslutningar med tiden. Det kan vara värt att tänka på, så man får rätt från början.

B!

Aha, jag köpte en DM-1 på eBay UK och det var rätt dimensioner på allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...