Gå till innehåll

Placering av uv-ljus??


thomas.b

Rekommenderade inlägg

Håller på och startar/bygger upp mitt första stora saltvattens akvarium.

Mina funderingar kring placering av uv.....Ska jag montera det efter retur pumpen och filtrera allt vatten eller köra den på en separat pump och ta vattnet direk ur burken??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

Endel säger att man ska ta vattnet driekt från revet där parasiterna håller till.. och andra säger att man kan ta det var som för dom är frisimande. men det bör nog gå ut brevid skummaren så man skummar bort allt som uv-c dödar.

själv anndvänder jag inte mitt uv-c. bara i nödfall om jag skulle få några problem. då slänger jag bara i en pump så får det se ut som det gör medans jag kurerar karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC skall helst inte ligga på returpumpen då den oftast har för högt flöde så parasiterna inte hinner ta skada. Det beror lite på designen på ditt UVC, styrka etc men i regel så är långsammare flöde bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan nog göra precis som du vill. Bäst effekt får det nog dock om du kör det direkt i karet typ i en closed loop.. Tidigare har jag haft det på returen vilket oxå fungerat bra.

Själv tänker jag nu installera mitt i sumpen på mitt nya akvarium. En maxijet 1000 som cirkulerar vattnet i sumpen genom filtret bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC skall helst inte ligga på returpumpen då den oftast har för högt flöde så parasiterna inte hinner ta skada. Det beror lite på designen på ditt UVC, styrka etc men i regel så är långsammare flöde bättre.

flödet går ju lätt att ställa med en kran som man bör ha så man kan ta bort uv-c för rengöring eller dyligt utan att störa returen till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

Endel säger att man ska ta vattnet driekt från revet där parasiterna håller till.. och andra säger att man kan ta det var som för dom är frisimande. men det bör nog gå ut brevid skummaren så man skummar bort allt som uv-c dödar.

själv anndvänder jag inte mitt uv-c. bara i nödfall om jag skulle få några problem. då slänger jag bara i en pump så får det se ut som det gör medans jag kurerar karet.

Ett UV-C skall vara igång jämt annars kommer du hela tiden tillbaka till ruta 0. Om du förebygger ev. problem så kommer du slippa dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era tipps!!!

Min grundide var att ta vattnet från returen tillbaka till karet ock utnyttja pumpen. De verkar som ni är överens om det så jag provar, skulle de inte fungera så är de ju bara att meka om lite med rören osv. Då har man ju dessutom lyckats ta kål på några timmar och lite mera kosing.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era tipps!!!

Min grundide var att ta vattnet från returen tillbaka till karet ock utnyttja pumpen. De verkar som ni är överens om det så jag provar, skulle de inte fungera så är de ju bara att meka om lite med rören osv. Då har man ju dessutom lyckats ta kål på några timmar och lite mera kosing.

Det blir nog bra. Bara du ser till att flödet inte blir för stort för din UV som Reuben redan påtalat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC skall helst inte ligga på returpumpen då den oftast har för högt flöde så parasiterna inte hinner ta skada. Det beror lite på designen på ditt UVC, styrka etc men i regel så är långsammare flöde bättre.

jag håller med till vis del när det gäller flödet i uvet.

jag har ett 9W och en pump som gör 300 l/h men det är för långsamt. för när jag hade på det så gick vattnet så långsamt igen uvet att uvlampan värmde upp vattnet så mycket att det blev för tok varmt i akvariumet.

men det jag håller med dej om är att det kanske inte kan vara jätte mycket cirkulation heller för då hinner inte parasiterna dö som sagt var.

så det är en balansgång mellan hur stort uv och hur stor pump man ska ha till. detta är bara vad jag har kommit fram till. Ingen vetenskaplig fakta. Är nybörjare på salt. men har hållt på med sött i 10-12 år.

www.lillensakvarium.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det rinner igenom långsamt och man värmer upp lite vatten fort, eller om det rinner igenom fort och man värmer upp mycket vatten lite, tror jag har väldigt liten inverkan på slutresultatet vad gäller påverkan på temperaturen.

Däremot är det bättre att det rinner lite långsammare då man isf garanterar att parasiter dör mot att man far igenom filtret i hög fart och att en del klarar sig oskadda. Om de nu gör det vill säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

300 liter på 9 w är inte för lite utan ganska lagom om det skall ha effekt Orsaken till din uppvärmning ligger någon anna stans och det kommer inte att värma mindre bara för att flödet ökar - bara att det blir lite mindre varmt vid varje passering men å andra sidan så kommer vattnet att passera oftare vid ett högre flöde. Du kommer att värma vattnet med ungefär 9 watt i timmen oavsett ditt flöde.

MVH Lasse

Du hann före Laggeman :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det rinner igenom långsamt och man värmer upp lite vatten fort, eller om det rinner igenom fort och man värmer upp mycket vatten lite, tror jag har väldigt liten inverkan på slutresultatet vad gäller påverkan på temperaturen.

Däremot är det bättre att det rinner lite långsammare då man isf garanterar att parasiter dör mot att man far igenom filtret i hög fart och att en del klarar sig oskadda. Om de nu gör det vill säga.

det jag menar med att jag tror det är bättre med mer flöde i mitt uv iallfall är att då kyler vattnet ner lampan lite och då har inte lampan samma chans att värma upp vattnet som om det går långsammare förbi lampan.

jag har sett en klar temeratur skillnad nu sen jag stängde av mitt uv mot när jag hade det på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att du får en temperaturskillnad när du stänger av UV-C't. Om det sen är mätbart eller inte, är jag väll egentligen ganska tveksam till, 9w mer eller mindre känns som en piss i Nilen. Vad Lasse och Jimmy försöker säga är att effekten av UV-C't på temperaturen i baljan, blir densamma oavsett om du pumpar vattnet igenom UV-C't fort, eller långsamt.

Ljuskällans temperatur har inget med hur mycket värme den lämnar över till akvarievattnet att göra. (Däremot kan för hög temperatur leda till förkortad livslängd av ljuskällan) Det högre flödet flyttar lägre effekt per liter vatten, men det passerar mer vatten, och den totala effekten (värmen) som tillförs till karet, är densamma.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att du får en temperaturskillnad när du stänger av UV-C't. Om det sen är mätbart eller inte, är jag väll egentligen ganska tveksam till, 9w mer eller mindre känns som en piss i Nilen. Vad Lasse och Jimmy försöker säga är att effekten av UV-C't på temperaturen i baljan, blir densamma oavsett om du pumpar vattnet igenom UV-C't fort, eller långsamt.

Ljuskällans temperatur har inget med hur mycket värme den lämnar över till akvarievattnet att göra. (Däremot kan för hög temperatur leda till förkortad livslängd av ljuskällan) Det högre flödet flyttar lägre effekt per liter vatten, men det passerar mer vatten, och den totala effekten (värmen) som tillförs till karet, är densamma.

B!

inte för att jag börjar bråka nu så ska jag sätta igång mitt uvc och låta det gå sen mäta temperaturen som det lämnar ifrån sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte för att jag börjar bråka nu så ska jag sätta igång mitt uvc och låta det gå sen mäta temperaturen som det lämnar ifrån sig.

Gör gärna det, och glöm då inte testa med högt, och lågt flöde genom UV-C't, samt göra en test på vardera konfiguration där pumpen är igång, men lampan är släckt.

Resultatet torde vara ganska entydigt. De 9'o watten som UV-C't tillför är i jämförelse med pumpar, och belysning fruktansvärt marginellt.

Enligt energiprincipen kan energi varken skapas (produceras) eller förintas; den kan bara omvandlas. Alltså stoppar man in elektrisk energi till ett mått av 9w i din ljuskälla, och det omvandlas till värme, och ljus. Värmen absorberas av omgivningen, primärt glasröret som utgör ljuskällans kropp, sedan i luftmassan mellan ljuskällan och kvartsglasröret, därefter av glaset i sagda kvartsglasrör, och därifrån transporteras det så sakta till vattnet. Ljuset i sin tur har passerat med sin energi i stort sett intakt genom dessa, och hamnar i vattenmassan där en del absorberas och avger sin energi till vattnet i form av värme, och resten passerar vidare till ytterkant på UV-C't där det reflekteras tillbaka in, eller absorberas. Vid absorbering avges energin återigen som värme, or reflekteras det upprepar sig bara processen. All energin som avges från ljuskällan hamnar i vattnet, i form av värme.

Takten du pumpar runt vattnet i bestämmer om vattnet håller 25,5, eller 100grader, men den totala värmetillförseln i akvariet är konstant, och då 9w.

I realiteten något lägre då UV-C't kommer läcka lite värme till sin omgivning, och detta läckage kommer vara högre ju lägre flödet genom enheten är, eftersom konvektions kylning är effektivare vid större temperaturdifferentialer. I praktiken kan man nog helt bortse från detta, 9w är helt enkelt inte speciellt mycket... Men om man alltså skulle ta hänsyn till detta skulle lägre flöde vara bättre än högre, eftersom det skulle leda till något högre läckage. I praktiken kan det vara lönt att ta hänsyn till pumpen som ska stå för flödet i stället. Högre flöde kräver starkare pump, då dessa pumpar som regel är placerade i vattnet, avger de 100% av sin energi till vattnet som värme.

(Rörelseenergin (vattnet som pumpas) omsätts till värmeenergi i karet.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör gärna det, och glöm då inte testa med högt, och lågt flöde genom UV-C't, samt göra en test på vardera konfiguration där pumpen är igång, men lampan är släckt.

Resultatet torde vara ganska entydigt. De 9'o watten som UV-C't tillför är i jämförelse med pumpar, och belysning fruktansvärt marginellt.

Enligt energiprincipen kan energi varken skapas (produceras) eller förintas; den kan bara omvandlas. Alltså stoppar man in elektrisk energi till ett mått av 9w i din ljuskälla, och det omvandlas till värme, och ljus. Värmen absorberas av omgivningen, primärt glasröret som utgör ljuskällans kropp, sedan i luftmassan mellan ljuskällan och kvartsglasröret, därefter av glaset i sagda kvartsglasrör, och därifrån transporteras det så sakta till vattnet. Ljuset i sin tur har passerat med sin energi i stort sett intakt genom dessa, och hamnar i vattenmassan där en del absorberas och avger sin energi till vattnet i form av värme, och resten passerar vidare till ytterkant på UV-C't där det reflekteras tillbaka in, eller absorberas. Vid absorbering avges energin återigen som värme, or reflekteras det upprepar sig bara processen. All energin som avges från ljuskällan hamnar i vattnet, i form av värme.

Takten du pumpar runt vattnet i bestämmer om vattnet håller 25,5, eller 100grader, men den totala värmetillförseln i akvariet är konstant, och då 9w.

I realiteten något lägre då UV-C't kommer läcka lite värme till sin omgivning, och detta läckage kommer vara högre ju lägre flödet genom enheten är, eftersom konvektions kylning är effektivare vid större temperaturdifferentialer. I praktiken kan man nog helt bortse från detta, 9w är helt enkelt inte speciellt mycket... Men om man alltså skulle ta hänsyn till detta skulle lägre flöde vara bättre än högre, eftersom det skulle leda till något högre läckage. I praktiken kan det vara lönt att ta hänsyn till pumpen som ska stå för flödet i stället. Högre flöde kräver starkare pump, då dessa pumpar som regel är placerade i vattnet, avger de 100% av sin energi till vattnet som värme.

(Rörelseenergin (vattnet som pumpas) omsätts till värmeenergi i karet.)

B!

vi ska se om jag fattat det rätt.

du menar att även om jag känner att vattnet blir MYCKET varmare när det går genom uvc:n så kvittar det om jag sätter en större pump för det kommer att värmas upp lika mycket?

och det jag menar med att en större pump kyler lampan mer än en mindre är ju att jämföra ucv med en doppvärmare tycker JAG iallafall.

om man stoppar i en doppvärmare i en hink med lite cirkulation så värmer den ju upp vattnet fortare än om man har högre cirkulation i hink.då tar det längre tid för vattnet att uppnå den temeratur man vill ha. så har det varit i mina fall då jag ska använda doppvärmare. har jag satt dom vid pumpen så har det tagit mycket längre tid innan dom har nåt temeraturen som de är inställda på än om jag har satt dom bakom något så det blir lugnare vatten runt dom.

det är bara mina åsikter inget vetskapligt här heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är ju också att du har UV-C placerat under huven. Då kommer den värme som normalt inte når vattnet när det passerar Ljuskällan också att nå vattnet genopm att värmen sprids genom luften mellan huvens undersida och vattenytan. Om du skulle ha UV-C utanför huven så skulle en del av värmen (troligtvis mer än hälften) stråla ut i luften i rummet och inte påverka den begränsande luftmängd som är inne i huven ner mot vattenytan.

9 watt ger 9 watt oavset genomströmningshastighet eller volym men 9 watt i ett normalt rum påverkar lufttemperaturen i rummet mindre än en piss vid Vinga men placerad i det lilla utrymme som är mellan huv och vattenyta så ger det mer värme ner i vattnet.

MVH Lasse

Jag vill inte vara ohövlig Fredrik men hur tänker du?

En doppvärmare har en teromstat som slår av vid uppnåd temperatur. den reagerar på temperaturen precis runt doppvärmaren. Det är självklart att om du placerar doppvärmaren lungt och stilla så slår den av så fort den nära omgivningen uppnått denna temperatur men det innebär inte att akvariet har denna temperatur, bara att de närmsta litrarna har den temperaturen. Sedan förmedlas den värmen ut och den nära omgivningen till doppvärmaren sjunker i temperatur och doppvärmaren slår på igen. Efter x antal timmar har HELA akvariet samma temperatur men det går långsamt. En cirkulation runt doppvärmare kommer att få doppvärmaren att arbeta mer kontinuerligt och utan på och avslag till temperaturen är likformig i hela akvariet och det tar kortare tid. Vi kan väl vara överens om att det tar kortare tid att värma upp en liter jämfört med 100 liter eller hur.

du menar att även om jag känner att vattnet blir MYCKET varmare när det går genom uvc:n så kvittar det om jag sätter en större pump för det kommer att värmas upp lika mycket?
Det är väl temperaturen i akvariet som är det viktigaste eller hur. Om det kommer mycket värme långsamt eller om det kommer lite värme snabbt spelar ju ingen roll - slutresultatet i akvariet blir det samma. Ett exempel. en låda kan fyllas med 60 appelsiner - vilket går fortast och hur många appelsiner blir det om en person klarar 6 appelsiner per minut medans en lite snabbare person kan stoppa i 1 appelsin per 10 sek?

Detta är ju samma sak om man räknar med värmemängd - en långsammare pump ger mer väremängd per tidsenhet än en snabbare pump men slutresultatet blir det samma i akvariet.

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är ju också att du har UV-C placerat under huven. Då kommer den värme som normalt inte når vattnet när det passerar Ljuskällan också att nå vattnet genopm att värmen sprids genom luften mellan huvens undersida och vattenytan. Om du skulle ha UV-C utanför huven så skulle en del av värmen (troligtvis mer än hälften) stråla ut i luften i rummet och inte påverka den begränsande luftmängd som är inne i huven ner mot vattenytan.

9 watt ger 9 watt oavset genomströmningshastighet eller volym men 9 watt i ett normalt rum påverkar lufttemperaturen i rummet mindre än en piss vid Vinga men placerad i det lilla utrymme som är mellan huv och vattenyta så ger det mer värme ner i vattnet.

MVH Lasse

Jag HAR inte uvc:n under huven den sitter uppe på huven. alltså är den inte instängd. och ja den strålar ut en massa värme men om man tar upp slangen som går från uvc:n ner i akvariumet och känner på den vattnet som kommer där är det MYCKET varmare än det var innan.

men jag har satt igång uvc:n igen så imon kommer det temperatur värden. idag var det iallafall 26 grader i akvariumet. får se vad det är imon. och vilken temeratur som kommer ur slangen från uvc:n.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du menar att även om jag känner att vattnet blir MYCKET varmare när det går genom uvc:n så kvittar det om jag sätter en större pump för det kommer att värmas upp lika mycket?
Ja, fast jag tror vi pratar runt varandra här. för resonemangets skull säger vi att du har 100 liter vatten totalt. Du pumpar 100l/h just nu, och att vattnet blir 10 grader varmare när det passerar genom UV-C't. Den nya pumpen pumpar 200l/h och vattnet blir då bara 5 grader varmare. Båda fallen leder alltså till att vattnet blir lika mycket varmare under förloppet av en timma. Som jag nämnde tidigare är en kraftigare pump dock en källa till mer värme den med, men vi bortser från det i mitt exempel. Så, ja, du har förstått rätt.
och det jag menar med att en större pump kyler lampan mer än en mindre är ju att jämföra ucv med en doppvärmare tycker JAG iallafall.
Har har du lite rätt, och lite fel. Mer vatten, alltså, snabbare flöde, ger en lägre temperatur på lampan. Men det har inget med energitillförseln, och alltså akvariets sluttemp att göra. Och som Lasse förklarade tidigare är ett UV-C och en doppvärmare inte riktigt samma sak.
det är bara mina åsikter inget vetskapligt här heller.
Energiprincipen är vetenskap, om än formulerad på (för vetenskapare) på barnspråk. Den har stått sig oförändrad sedan 1842, om man vågar tro på Wikipedia. Den gäller bara för slutna system, och i grund och botten hatar fysiker den, eftersom alla fysiker drömmer om att kunna bygga evighetsmaskiner, och alla misslyckas... ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fyllt upp hela karet och sumpen ,,,nervöst Skall allt hålla tätt,,,, Icccckke sa nicke!! Givet vis läckte packningen i avrinningen samt en skarv i returen.Bara stänga av och justera inte så problematisk.

Tillbaka till ämnet jag kopplade in uvet 25w på returen med en kran, pumpen är på 2000l och justerbar med kranen vad tros om det?

En annan sak som jag skulle motaga tipps om är hur dämpa ljudet av porlande vatten i både sump och avrinningshörnan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...