Gå till innehåll

Hjälp och tips ang. skummare


Katsu

Rekommenderade inlägg

Jag är rätt så ny på saltvattensområdet och har ett akvarium på 100l och nu är det på tiden att jag köper en skummare.

Mitt problem är att jag har noll koll på denna teknik än så länge. Det jag har hört från en bekant är att man gärna ska ha en skummare som överskrider akvariets kapacitet. Ex. ett 100l akvarium = skummare på ca 200l. Undrar nu om detta stämmer.

Vill sedan också ha lite tips från de erfarna vilka märken och fabrikat det är som är bra osv. Har kollat lite på denna och undrar nu vad folket har för åsikt.

http://www.akvarieshop.se/aqua-medic-miniflotor-p-860.html?cPath=51_37

Är tacksam för tips o råd ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till forumet!

Först och främst vill jag varna för akvarieshop, jag tänker inte gå in djupt men finns flera trådar som varnar för dom. Själv råkade jag ut för en beställning som de aldrig skickade och massa jobb med ett företag som skall driva in pengar från obetalade fakturor... Det hela slutade med att ingen fick kontakt med honom på 3 veckor och det lades ner.

Angående skummaren är den enda skummaren i den klassen jag har erfarenhet av är Tunzes 9002, den är ganska mycket dyrare men helt klart bästa i sin klass och framför allt tyst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har ingen skummare än så länge, har startat upp akvariet med några få koraller men inga fisk.

Okej, inte luftpumpsdriven, men varför? Blev lite nyfiken på anledningen nu.

Men tackar för tips!

Det finns så mycket bättre grejer idag. Ioförsig kan en skummare med luftpump och utstömmare vara riktigt bra men det kommer ju till en kostnad för en bra luftpump. Samt att man ska byta utströmmare ganska ofta för att dom ska fungera som dom ska.

Jag har ett litet Mollykotell på 80l med en Tunze 9002. Den fungerar jättebra i mindre akvarier. Nån form av sumpdel är ju dock att föredra för att gömma den men det funkar ju utan oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...