Gå till innehåll

knackar på kvällen


saltus

Rekommenderade inlägg

Tjena jag har skaffat mig ett salt vattens kar utav min jobba kompis som blev skada i arbetet och kan inte ta hand om det (tyvärr) så jag har haft karet CA: 3 månader och på kvällarna så har jag hört att det är knacknigar i karet typ som om någon tar två stenar och slår.

jag vet att jag har läst det någonstans här på forumet men jag hitta det inte igen så är det någon som har en aning vad det kan vara ??

Ps jag fick inte godkänt i svenska för jag glömde punkter och sånt men jag vet att ni fattar mitt problem =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är säker på att de var döda och inte bara bytt skal? Det låter onekligen som en mantis, det finns två typer, de som går på djur med skal och de som går på fiskar.

Tips för att bekräfta är att gå upp några timmar efter det är släckt och kolla runt efter något som liknar en hummer lite grann... Hittar du det får du antingen kolla vilken sten han går in i och plocka bort den, alternativt skaffa dig en fälla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är förmodligen en pistolräka, det är rätt vanligt att de hänger med LSen. Det är hur som helst inget att oroa sig för, själv tycker jag att knäppningarna är mysiga :)

Vad gäller mantisar så behöver du inte oroa dig för "spearers", som lurar på firrar och annat mjukt då dessa inte knäpper och för övrigt lever i djup sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej tyvärr är jag säker för kött och allt var kvar i dom och jag har ett litet kar så det syns snabbt att något saknas pluss att jag hand matar alla djuren ( utan en eld räka ) för han är för blyg för det.

Jag har kollat mycket när det har varit släckt men inte sett något.. men det låter intresant om en fälla har du några tips om någon sådan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är förmodligen en pistolräka, det är rätt vanligt att de hänger med LSen. Det är hur som helst inget att oroa sig för, själv tycker jag att knäppningarna är mysiga :)

Vad gäller mantisar så behöver du inte oroa dig för "spearers", som lurar på firrar och annat mjukt då dessa inte knäpper och för övrigt lever i djup sand.

Okey Lite posetivt då =)inget att oroa sig över då fick jag säkert den i mitt senaste inköp av mjukis då för jobbar kompisen har inte hört det innan

får uppna en ny tråd om mina räkors död... dom är lite mystiska =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina sniglar har ibland fått för sig att skaka skalet lite, så det slår mot glaset. Det låter som någon gör snabba knackningar...

ha ha det kan man inte tro om sniglar =) även dom tar ju helg och skakar loss =) har du sett att dom gör det ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ha ha det kan man inte tro om sniglar =) även dom tar ju helg och skakar loss =) har du sett att dom gör det ?

Inte de första gångerna, men sen hade jag tur en gång och såg när det hände... annars hade jag nog fortfarande undrat vad det var som knackade. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en Mantis och det låter precis som du säger som om någon knackade två stenar mot varandra - distinkt ljud som inte alls låter som när en snigel eller eremit knackar mot glaset, dessutom knackar mantisen flera gånger i rad. Jag tror att min mantis höll på att lyxrenovera sin håla och höll på att gräva i stenen för det mesta när det knackade.

Tog mig säkert en 6 månader innan jag fick syn på honom och lyckades faktiskt håva upp mantisen.

För mig plockade den en hel del eremiter misstänker jag (hittade flera spruckna skal).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående metcrue's kommentar:

Jag har också fått en massa knackningar på sista tiden. Märkte att det alltid kom när jag närmade mig karet på natten efter släckning och tidigt på morgonen innan det börjat ljusna i rummet. Jag kan höra det på avstånd ibland också utan att jag är i samma rum.

Till slut insåg jag att det är min imperator som låter, ett väldigt distinkt ljud som låter som att man knackar på något ganska hårt och det kommer ofta flera gånger i rad.

Jag hade ingen aning om att den kunde låta på det sättet så jag blev rätt förvånad.

Jag vet inte om andra kejsare också kan låta på detta vis, någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...