Gå till innehåll

Död åt glasrosor - Berghia nakensnäckor


Dykaren

Rekommenderade inlägg

Nu är det lite drygt en månad sedan jag fick mina Berghia-snäckor.... av de ursprungliga 6 stycken lever och frodas fortfarande 5 stycken. Vet inte riktigt vad som dödade den 6'e... kan varit jag själv som klantat mig och lagt någon sten på den.

Ikväll var också första gången jag sett något som KAN vara Berghia-yngel. Det är små vita streck som rör sig i alla fall... hittar 8 stycken i akvariet. Hoppas på många många fler snart. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dags för en statusuppdatering.

Jag har numera fått en massa amphipoder i odlingskaret och tror att de äter upp en hel del ägg och yngel. Igår tänkte jag att flytta snäckorna tillfälligt och rensa ut allt... spola rent med hett vatten och starta om odlingskaret igen helt fritt från möjliga rovdjur. Dagen gick dock alldeles för fort och jag hann inte med... och tur var väl det för när jag tittade till karet igår kväll så hittade jag faktiskt de första "riktiga" snäck-ynglen. Hittade två stycken som såg ut som kopior av sina föräldrar, men bara cirka 2-3 mm stora. Att man kan bli så glad över något så litet! :)

Jag har numera flyttat över en del ägg till ett annat kar fritt från amphipoder för att se om det blir mer yngel på det sättet..

Ska försöka få upp någon bild ikväll...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det går både bra och mindre bra.

Helt klart är att de äter mängder med glasrosor och de lägger mängder med ägg. Och det är ju väldigt bra.

Den odlings setup'en jag har haft har dock varit mindre bra. Det krävdes alldeles för mycket tid för att hålla uppe vattenkvaliteten. Jag har gjort en omstart med lite annan setup och nu ska äggen därifrån börja kläckas inom ett par dagar och då hoppas jag på bättre resultat.

De två snäck-bebisarna är numera så pass stora att de är könsmogna och börjat lägga egna ägg. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du har fått de att föröka sig. Och även att de gör sitt jobb ang glasrosor.

Jag har också problem med just glasrosor... Så du behöver bara säga till när du vill sälja några. Låter som att det är den enda lösningen för mig. Har också prövat pepparminträkor och rostratus utan framgång.

Bra jobbat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 5 veckor senare...

Jag har fått fram lite fler nya små snäckor men inga mängder. Har blivit tvungen att inse att jag inte har tiden att sköta en odling ordenligt, så nu har jag istället flyttat över alla snäckorna till huvudkaret. Förhoppningsvis så klarar de sig bra där och kan börja föröka sig snabbare.

Jag beställde från Pro-Marin, gjorde en förskottsbetalning och fick grejerna skickade hit. Fick vänta ett tag tills temperaturen var lagom. De var väl förpackade tyckte jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Statusuppdatering:

Med jobb, eget företag, husrenovering och 10 månaders bebis så fick jag inse att jag inte hann/orkade med att sköta odlingen ordentligt. Jag funderade på att bygga om för att göra det mer lättskött men gick sen på det allra enklaste spåret... dvs att sätta ner snäckorna i det stora karet och hoppas på det bästa. Det är omöjligt att uppskatta framgången där än så länge. Jag ser att en hel del glasrosor försvinner men jag har en löjligt kraftig tillväxt så än så länge ökar glasrosorna. Förhoppningsvis förökar sig även snäckorna bra och kan snart ta överhand och börja beta undan glasrosorna.

Ska man sammanfatta odlingen så är de ganska lätta att föröka i liten skala om man har god tillgång till glasrosor. Det kräver dock en del arbete att hålla uppe vattenkvalitet i små behållare utan filtrering och det var här jag fallerade. Under tiden som jag höll på så fick jag fram drygt 15 nya snäckor men potentialen är ju enormt mycket högre. Med rätt skötsel bör man få mååånga på relativt kort tid.

Det är många som har hört av sig till mig och önskat köpa snäckor men jag har ju dessvärre inte tillräckligt stor mängd ännu. Jag kommer dock att ta hem fler från Tyskland inom kort så de som vill testa kan gärna höra av sig till mig via PM eller mail till hans@drakfisken.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Jag har missat att göra en slutsummering här ser jag....

Det hela slutade med att mina glasrosor försvann i en väldig fart på slutet. Jag köpte och lånade till och med in ny sten med mer glasrosor för att hålla igång populationen... Men till sist gav jag upp och skickade vidare alla Berghia jag kunde hitta. Då hade jag noll glasrosor kvar i karet. Så det funkade faktiskt.

För att lyckas med odling krävs mer tid eller en bättre setup än vad hade, men borde egentligen vara rätt enkelt.

För att lyckas med bekämpningen så måste man uppnå en kritisk massa med större tillväxt på snäckor än glasrosor. Det kan ta ett tag innan man uppnår detta.

Och äkta Berghia äter endast glasrosor. Finns det inga glasrosor så dör de, de börjar inte äta annat. Då rör det sig om annan art.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har missat att göra en slutsummering här ser jag....

Det hela slutade med att mina glasrosor försvann i en väldig fart på slutet. Jag köpte och lånade till och med in ny sten med mer glasrosor för att hålla igång populationen... Men till sist gav jag upp och skickade vidare alla Berghia jag kunde hitta. Då hade jag noll glasrosor kvar i karet. Så det funkade faktiskt.

För att lyckas med odling krävs mer tid eller en bättre setup än vad hade, men borde egentligen vara rätt enkelt.

För att lyckas med bekämpningen så måste man uppnå en kritisk massa med större tillväxt på snäckor än glasrosor. Det kan ta ett tag innan man uppnår detta.

Och äkta Berghia äter endast glasrosor. Finns det inga glasrosor så dör de, de börjar inte äta annat. Då rör det sig om annan art.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...