Gå till innehåll

Snyggast bakgrund??


Majki01

Rekommenderade inlägg

Vad tycker ni folket vad är "snyggast" ? Jag har varit helt inställd på att jag ska köra med BTN slimline! Men nu när jag tänker efter så gillade jag inte dett när jag körde malawi kar.. Så nu är det ännu en sak jag är osäker på!

Slim line? grå!

Eller måla med någon färg ? vilken?

Eller något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tycker ni folket vad är "snyggast" ? Jag har varit helt inställd på att jag ska köra med BTN slimline! Men nu när jag tänker efter så gillade jag inte dett när jag körde malawi kar.. Så nu är det ännu en sak jag är osäker på!

Slim line? grå!

Eller måla med någon färg ? vilken?

Eller något annat?

Det beror ju på vad du vill ha för typ av biotop i karet. Om du vill titta rakt in i revbiotopen monterar du en bakgrund, BTN Slimline eller liknande. Vi har Juwel Rock i vårt kar, den är lite tjockare och mer profilerad än BTN Slimline och därmed lättare att montera koraller och knappar på om man vill det. Vill du att karet ska simulera en revkamsbiotop kan du måla baksidan av bakglaset i lämplig färg. Vanlig väggfärg fungerar utmärkt, tröttnar du är den lätt att skrapa bort med ett rakblad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur pass "Hard Core" man vill vara.. vill man vara strikt biotopriktig letar man upp rätt koraller för det tilltänkta djupet, lokaliteten osv.

Jag menade mer om du vill skära ut en del av en revvägg på x-antal meters djup, stoppa den i karet och titta rakt in i revet. Eller vill du göra en revkamsbiotop vid ytvattnet och titta över den med en blå bakgrund som simulerar havet bakom revkammen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men ren kalksten gör ju en jäkla boost i kh värdet och det kan ju inte va så bra eller?

Och vilket material tror du levande stenen är av då?

Kalksten - kalciumkarbonat - påverkar varken pH eller alkalinitet (KH) när pH:t är över ca 7,6.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser man :) har bara i kalksten som no no i mina high tech sötvatten. Just för att det höjer kh. Men läste någon sak här för nybörjare och insåg då att det ska kunna gå:) hamra itu massa kalksten och silikonera fast kan ju vara något :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör kalksten som bakgrund i mitt RSM.

Kalkstenen är kanske inte så porös som det vi benämner levande sten.

Man ska kanske inte räkna med en levande bakgund på samma sätt, men visst finns det liv. Det går att gå liv i lavasten med, jag vet :-)

Kalkstenen är lite "seg" att slå sönder och det är mycket pusslande.

Den kostar inte heller som en hel bondgård, vilket revkeramiken gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...