Gå till innehåll

Havsorm


MathiasH

Rekommenderade inlägg

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Du menar för att ha i saltvattensakvarium? Känns som att man kan glömma vanliga "sea krait" i varje fall.

En sån vore inte helt fel att ha i sitt saltvattensakvarium :)

Tror du det är möjligt för en privatperson?

Vad finns det för andra mysiga havsormar som man lagligt får använda i 150-300l saltvattensakvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns marina arter av ormar som inte är giftiga (vilket inte stämmer eftersom alla ormar har gift) nog att skada människor. Har aldrig hört talas om att någon någonsin har haft en i fångenskap, inte ens publika akvarier. Publika akvarier kan ibland ha Pelamis platurus eller Laticauda colubrina men dom är brutalt giftiga, inget man vill bli biten av även om de är rätt så lugna i det vilda. De är även konstant aktiva när de är i vattnet, förutom när de sover. En landlevande orm kommer ta det lugnt, inte en instängd havsorm. Alla kräver förmodligen importtillstånd och CITES papper, men det går säkert att skaffa tyvärr.

Tänk om.

Det finns många chysta muränor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ger nog upp havsormar. Verkar som att man får köra på dom vanliga för sötvatten som är bra mycket mindre så dom inte mår dåligt med tanke på storleken.

Men dock har jag istället börjat fundera på en krokodil. Finns det någon krokodil som aldrig blir större än ca 30cm? Eller är det en Kaiman som är den minsta, den blir ju runt metern så det är uteslutet^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns marina arter av ormar som inte är giftiga (vilket inte stämmer eftersom alla ormar har gift) nog att skada människor. Har aldrig hört talas om att någon någonsin har haft en i fångenskap, inte ens publika akvarier. Publika akvarier kan ibland ha Pelamis platurus eller Laticauda colubrina men dom är brutalt giftiga, inget man vill bli biten av även om de är rätt så lugna i det vilda. De är även konstant aktiva när de är i vattnet, förutom när de sover. En landlevande orm kommer ta det lugnt, inte en instängd havsorm. Alla kräver förmodligen importtillstånd och CITES papper, men det går säkert att skaffa tyvärr.

Tänk om.

Det finns många chysta muränor!

Har redan gett upp med tanke på djurets välmående i första hand.

Muränor säger du, några speciella du kanske kan rekommendera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ger nog upp havsormar. Verkar som att man får köra på dom vanliga för sötvatten som är bra mycket mindre så dom inte mår dåligt med tanke på storleken.

Men dock har jag istället börjat fundera på en krokodil. Finns det någon krokodil som aldrig blir större än ca 30cm? Eller är det en Kaiman som är den minsta, den blir ju runt metern så det är uteslutet^^

Jag har aldrig hört talas om någon såkallat dvärgkrokodil. Men skoj hade de varit. Kajman är de enda jag vet som går att köpa i sverige. Den blir dock upp till 3.5 meter vilket är lite stort.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Giftapparaten nedärvdes evolutionärt från den första ödlan som blev en orm (förutsatt att alla ormar har en gemensam stamfader, vilket forskarna tror). De ormar som kramar ihjäl sina byten har också kvar delar av den apparaten, men den används inte i samma utsträckning. Ormar har en fantastisk förmåga att smälta sina byten, vilket sker med enzymer som produceras i munnen (gift är även det enzymer som produceras i munnen).

Jag kan inte ta gift på det här påståendet, men det är vad jag har hört av Göran Nilsson, som är professor i herpetologi.

Tyvärr har jag inga muränor att rekommendera Mathias. Däremot kan jag rekommendera att ta en riktigt lång funderare före man ger sig in i en hobby som kostar pengar, fritid och kräver din uppmärksamhet för någon annans (även ett väldigt litet djurs) liv. För herpsnack har vi Repti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig hört talas om någon såkallat dvärgkrokodil. Men skoj hade de varit. Kajman är de enda jag vet som går att köpa i sverige. Den blir dock upp till 3.5 meter vilket är lite stort.

/André

Det är fel

Ostaeolaemus tetraspis, Afrikansk trubbnos krokodil, honan 100-120cm, hanen max 180cm

Palpebrosus endast blir strax över metern är det den kajmanart som lämpar sig bäst för fångenskap

Dock är ingen lämplig samt en hel del tillstånd behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allvarligt!!!!!!! Låt dessa djur vara kvar i naturen. Dom har inget i våra vardagrum att göra!!!!!!!

Får hålla med dig även om jag fatta intresse för att ha en liten krokodil eller annan reptil för saltvatten, men jag har tänkt om när jag väl funderade lite till och så stora som dom blir även om det är litet i naturen så är det ingen plats för lägenheten eller huset.

Då kanske man får bygga en fin damm där den kan leva men jag lägger ner både krokodil samt havsorms iden.

Får läsa lite mer om roligare fiskarter som inte plågas av fångenskap så som dessa. Eller, alla djur gör väl de fast de vanliga är ju så små så att ett stort akvarium är snällt mot dom.

Fick lite dåligt samvete av ditt inlägg för jag själv är djurvän och HATAR när djur hamnar illa till och i fångenskap där dom vantrivs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

krait får vem som helst ha utanför stadsplanerings område utan tillstånd. i stan så krävs tillstånd i vissa kommuner bara att höra av sig till någon reptil förening om man skulle få några problem med tillståndet :) är tveksam att det går att få tag i fångenskaps födda kraits vildfångat är förbjudet i sverige

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allvarligt!!!!!!! Låt dessa djur vara kvar i naturen. Dom har inget i våra vardagrum att göra!!!!!!!

Men ska man resonera så så har igentligen inga saltvattens djur att göra i våra vardagsrum. För vi har alla för små akvarie om man verkligen ska tänka på hur dom lever i det vilda.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste något spännande på ett amerikanskt forum. (Taskig källa jag vet)

om vi skall hålla oss till fisktätheten på revet så behövde vi ungefär 20k Liter för en Clownfisk :smiley3:. (så när får vi se den första naturliga 40kubikmeters karet till en par :))

Men en kajman behöver ordentligt med plats. Land och Vatten så jag skulle nog inte rekomendera det.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krokodiler är inte lämpliga husdjur. Havsormar är inte heller lämpliga husdjur. Båda är potentiellt farliga, även små krokodiler som blir stressade. Jag tror du borde försöka tänka om när det gäller dina idéer om akvarium - man måste tänka på djurets bästa, inte om det är "coolt".

Vill du ha ett djur för att impa med, köp en stor bönsyrseräka. Eller kanske en stenfisk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

krokodil djur är riktigt häftiga djur med riktigt intressant beteende ( har varit skötare för 3 nilkrokodiler mm det är inget man har i en lägenhet :) enligt lag så ska en 40cm nilkrokodil ha samma storlek som en vuxen som är +++meter svårt att följa som privat person ( dom flesta djurparker har dispans för sina för små dammar som går ut 2014 tror jag. har även varit i kontakt med krait riktigt tråkig orm som sover och är lugn på dagen och tokig så fort det blir mörkt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krokodiler är inte lämpliga husdjur. Havsormar är inte heller lämpliga husdjur. Båda är potentiellt farliga, även små krokodiler som blir stressade. Jag tror du borde försöka tänka om när det gäller dina idéer om akvarium - man måste tänka på djurets bästa, inte om det är "coolt".

Vill du ha ett djur för att impa med, köp en stor bönsyrseräka. Eller kanske en stenfisk...

Jag har aldrig tänkt att skaffa ett djur för att det är "coolt" för då är man ingen djurvän! Jag tänkte mer på att det är annorlunda och roligare om man kunde få dem leva utan stress och inte lida pga av utrymme m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

krokodil djur är riktigt häftiga djur med riktigt intressant beteende ( har varit skötare för 3 nilkrokodiler mm det är inget man har i en lägenhet :) enligt lag så ska en 40cm nilkrokodil ha samma storlek som en vuxen som är +++meter svårt att följa som privat person ( dom flesta djurparker har dispans för sina för små dammar som går ut 2014 tror jag. har även varit i kontakt med krait riktigt tråkig orm som sover och är lugn på dagen och tokig så fort det blir mörkt

Är det här i Sverige du varit skötare för Nilkrokodiler? Jobbar du inom djurpark/marinbiologi/reptil m.m.?

Jag vill bara skaffa något mer ovanligt som är lagligt som inte ALLA andra har utan att djuret lider på något sätt så tror visst någon här blev rätt ilsk av min tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste något spännande på ett amerikanskt forum. (Taskig källa jag vet)

om vi skall hålla oss till fisktätheten på revet så behövde vi ungefär 20k Liter för en Clownfisk :smiley3:. (så när får vi se den första naturliga 40kubikmeters karet till en par :))

Men en kajman behöver ordentligt med plats. Land och Vatten så jag skulle nog inte rekomendera det.

//Danielj

Så en lite Clownfisk ska ha 20.000 liters akvarium för sig själv :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...