Gå till innehåll

Mina koraller dör :-(


lynxen

Rekommenderade inlägg

Köpte lite koraller i februari bla lite hysterix mm. Nu har de börjat dö en efter en. inga av mina andra koraller verkar ha tagit skada. Vissa ser riktigt fina ut med andra får vävnadsdöd ser ut som polyperna skalas av.

Hysterixen var som en knytnäve när jag såg att det började då började jag fragga av den men nu har jag bara 2 fraggar kvar som inte är drabbade.

Bifogar ett par bilder. Har ingen kalium test hemma.

Riktigt jävla röv är detta.....

post-2324-14468921702292_thumb.jpg

post-2324-14468921702481_thumb.jpg

post-2324-14468921702651_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

salthalt 1.024

Ca 420

Mg 1330

Kh 6.9-7.0

Po4 ej mätbart

Ph 8.0-8.1

Alla tester är Salifert.

Jag har samma problem både i RSM130 och i det andra 160l karet.

Inget fel där.. Nitrat/nitrit ?

Har du fisk i alla kar o matar lite i varje ?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder osmos

Använder flytande fosfatremover i mellanåt

Skall kolla nitrittesten på nyblandat vatten idag.

Har använt Red sea, Instant ocean fram till nu och skall börja köra med Tropic Marine Pro reef nu.

Det konstiga är att jag har samma problem i 2 separata system med helt olika belastning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara de nya som går under. Flaken växer på bra lika så mjukisar.

Matar korallerna med Phyto Plan och Pohl´s Coral Vitalizer.

I sitt gamla kar gick de med normala till höga näringsvärden skulle jag tro. Det kördes hårt med Prodibios produkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flytande fosfatremover förutsätter kraftig skumning och att man absolut inte överdoserar.

Koralldöden kan bero på nollat fosfatvärde. Att vissa koraller klarar sig kan bero på att de tar upp av planktonmaten och får fosfat med den medan de nya inte har börjat ha polyperna ute innan de vant in sig.

Gör ett par stora vattenbyten med Tropic Marine saltet och sluta med fosfatremovern så fixar det sig nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt när sånthär händer där man inte riktigt har koll på orsaken till det inträffade.

Hysterixar är lite spökiga ibland, dom kan växa något enormt bara för att sen plötsligt börja dö...

Att du får problem med andra koraller är dock mer oroväckande.

Jag kan bidra med lite egna funderingar, sen om dom hjälper är ju en helt annan fråga.

-Om du har skivväxande montiporor så kan dom ofta ge en indikation på hur det står till med kalium, avstannad tillväxt och gråare ton brukar tyda på problem.

-Den friska acrofraggen i första bilden ser inte ut att lida av näringsbrist eller låga nåringsvärden. Skulle det vara ett problem så borde dom som varit i systemet en längre tid ha reagerat före nykomlingarna(speciellt om du har montin som verkar gilla lite nitrat).

-Kör du foder för acron så ställer jag mig lite tveksam till phytoplan, det är mer vegetabiliskt och acron är rovdjur(=zooplankton). Rent generellt så skulle jag hävda att matning av fotosyntetiska koraller oftast är placebo för akvaristen med undantag för ULN system och vissa koraller.

-Dina värden ser bra ut, jag skulle kanske höjja Kh 0,5-1,5 men det är inget måste.

-Vill du få ut ett mer exat fosfatvärde så kan du prova koka lite vatten i micron och testa det efter att vattnet svalnat, annars testa fosfat på morgonen innan algerna kommer igång. Kom ihåg att vara försiktig med removern.

-Instabil temp, ph, kh kan varförsig orsaka en hel del skada men jag skulle tycka att det borde märkas på dom övriga korallerna.

-Ljuset är en fråga, har du lyckats bränna korallerna så kan det ta ett bra tag innan dom börjar återhämta sig.

Önskar dig lycka till, hur det än går så skriv gärna oavsett om du kommer fram till något..

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket svänger dina värden och hur ofta? tänker främst på Ca och Kh.. Hade en hysterix i ett kar med dålig belysning och stora svängningar i kH. Det var ingen bra kombination.

Har du kalibrerat din saltmätare på ett idiotsäkert sätt? (dvs det råder ingen tvekan på din salthalt)

Sen skulle jag respektera det Stig säger om flytande fosfatgrejen. kör du originalskummare så är den under all kritik. köp absorber lite senare.

Ingen av dina fiskar är på och nafsar. ?

Mina ideer på ämnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade liknande problem.

Körde med Red Sea, hade inga direkt konstiga värden.

Bytte till Tm Pro, gjorde 2 hyffsat stora vattenbyte på 1 vecka och mina problem försvann.

Själv misstänker jag att det hade nått med mitt salt att göra, kanske nån dålig sats.

Men det är bara mina observationer och tankar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...