Gå till innehåll

Borra glas


TgL9705

Rekommenderade inlägg

Potatis är kanske lite segt att odla. Tar ganska lång tid och den största biomassan är ju ovan odlingsmediet. Tänker sallad, tomater, gurkor, blomkol och självklart jordgubbar på vintern som borde täcka elkostnaden. Total vattenmängd på 15-1600 liter där det samtidigt odlas niltilapia eller mosambique varianten som säljs som matfisk, Tänkte även testa lite koi. Köper billig småfirrar och säljer dem när de är för stora för systemet, till ett lite högre pris. För att ett sådant system ska bli lönsamt krävs enormt mycket större volymer, men man får ju börja någonstans.

Aquaponics kräver inga vattenbyten, då växterna tar upp nitratet från vattnet, vilket är huvudanledningen till majoriteten av vattenbyten annars. Fiskarna bajsar, vilket blir näring till växterna, växterna och den stora filtervolymen renar vattnet. Ett hållbart system där man inte behöver tillsätta någon näring. Ev. lite chelaterat järn..

Till produktionen av t.ex. ett salladshuvud krävs bara två procent av det vatten som hade krävts om man odlade samma grönsak traditionellt i jord. Inga näringsämnen läcker heller ut och rubbar de lokala ekosystemen. Hållbar utveckling is the shit.

Vi får se om det fungerar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uhm, glömde svara att det skulle vara i vardagsrummet. 540 l akvarium som visningsdel, 500l ibc tank som sump/extra fisk tank och 400l retursump. Odlingsbäddarna blir på 400 l med lecakulor men de fylls på och töms snabbt med vattnet från sumpen (ja hela systemet då). Alltså stort filtermedium som dessutom syresätts kraftigt när vattnet rinner av. Grönsaker odlas alltså i lecakulorna.

Kan köras året runt. Kommer testa större system så fort jag får tillgång till jobbets växthus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns inga måsten. du kan bora hålet som en halvmånda på glaskanten om du vill.. och du kan borra hålen i varan om du skulle vilja det. men mitt tipps är att du sprider ut hålen på ytan i ytavriningsboxen så bra som du kan. lägg ut genomföringarna på glaser och riva av dom så som du vill ha dom!

lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte riktigt med dig där johan. Visst det finns inga måsten, men mycket bra rekommendationer. t.ex. håll dig minst ett och ett halvt hålavstånd från kanten. Det vill säga, skall du borra ett 40 mm hål, håll dig 60mm från kanten. sen ca ett hålavstånd mellan hålen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte riktigt med dig där johan. Visst det finns inga måsten, men mycket bra rekommendationer. t.ex. håll dig minst ett och ett halvt hålavstånd från kanten. Det vill säga, skall du borra ett 40 mm hål, håll dig 60mm från kanten. sen ca ett hålavstånd mellan hålen.

Man kan kompensera detta med tjocklek på glas samt vad det blir för vattentryck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om bänken är bra gjort så borde det ju inte spela nån råll vilket vatten tryck man får eller har jag fel?

Allt spelar roll

varför bombar man Kaddaffi .... för han är ful i mun ....... eller olja

till saken

om man borrar i en gavel upptill

låt oss säga överkant över glaset så du borrar ut en halvmåne

vilket glas håller 3mm eller 12mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag inbillar mig förstås att han syftar på en borrad botten. Och även där inbillar jag mig att det spelar roll var man borrar hålet.

Om man har 5mm till kanten har man bara de 5mm för att förlita sig på när det gäller att hantera kraften som överförs till bottenplattan som följd av att vattnet försöker trycka ut sidorna. har man 50mm har man så mycket mer att hantera den kraften med. Bänk eller inte.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Hej. Lånar tråde istället för att skriva en ny :) Ska borra hål i mitt 125l akvarium. Ska borra 2 st 42mm hål till avrinneingen till sumpen. men hur långt från kanten ska man borra? samt hur långt bör avståndet vara mellan hålen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej men då får jag röret mitt i karet och det känns ju inte så snyggt. Ringde mina lokala glasmästare och båda nämner 5cm från hörnet och ena att det bör vara 5cm mellan hålen minst och den annan att det bör vara några cm. Men hur är det sedan med själva borrningen? Har ju en 42mm bor för glas men enligt ena glasmästaren så ska man börja med en liten sedan utvidga hålet men det går ju inte med håltagningsborrar? Sedan sa han att man ska borra från båda sidorna för att det inte ska spricka stämmer det? Blir ju svårt att pricka exakt rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...