Gå till innehåll

Tips på mat/matning för Pterois antennata (drakfisk)


darkis

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Jag gjorde ett mycket roligt inköp igår i form av en drakfisk antennata.

Jag har läst på gällande dessa fiskar och är medveten om att det inte är den lättaste invånaren att husera i ett akvarium, men ack så vackra!

Det jag tänkte höra av er är om tips på hur man med bästa resultat kan vänja över fisken på att ta död föda, samt om det är någon föda som kan verka mer lockande än annan för min drake. Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt (fiskhandlaren demonstrerade glatt att den åt väldigt små sötvattenfiskar, däremot har jag förstått att detta är rent skadligt för fisken i längden).

Fisken är i dagsläget runt 8 cm lång.

Bifogar en bild.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

post-5119-14468921730808_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova med räkbitar det käkade mina drakfiskar utan bekymmer, finns ju massa andra trevliga fiskbitar osv som man kan köpa och prova mata den med! men även sötvattensfisk som sag har jag hört folk har använt sig av tex black molly, Är ju inte bra i längden men kan ju vara en väg att gå för att få fisken att käka död föda om man inte får igång den på något annat sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag bara fråga!! Går drakfisken att hålla ihop med andra fiskar utan att något dödligt händer?

Klart det går, när jag hade mina drakfiskar så simmade dom tillsammans med kirurger och clowner och det hände inget alls. Bara man håller den mät så är ju risken liten men man kan ju aldrig vara säker! dom kan svälja fisk upp till sin egen storlek om dom vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det en av de här myterna igen - sötvattensfisk är skadligt för saltvattenfisk att äta i långa loppet. Faktum är att allt foder är skadligt i det långa loppet om det inte innehåller de rätta omega-3 syrorna för många saltvattensarter. Saltvattensfiskar som föds upp till foderfisk på fel foder är lika skadliga som sötvattenfisk som föds upp på fel foder. Föder man upp foderfisken på foder som är rikt på omega-3 syror (cycloeze exempelvis) så spelar det ingen roll om det är sötvattensarter eller inte. Vad gäller molly och guppi så är de dessutom både och - de kan leva i bägge typerna av vatten - segelfensmolly kan man exempelvis se ute på öppna havet i Karibien. anledningen till myten är troligtvis att det är säkrare (om man matar med vild foderfisk att man får rätt fettsyresammansättning med fet saltvattensfisk)

Vill man odla guppy som foderfisk så matar man bara med högkvalitetsfoder avsedd för marina fiskar så är det ett mycket bra foder. Även fisk blir vad de äter!

Vill du vänja in din drake till dött foder så är räkor (som nämnts tidigare) ganska bra - använde en fodertång.

Går det inte bra så kan du försöka med följande knep - ta en bit sill och skär några långsmala flikar med skinnet kvar. Håll den precis framför en cirkulationspump så den rör sig - om draken tvekar så släpp den så den åker iväg av sig självt när draken ställt sig i position. En hungrig drake tar detta förr eller senare om du just låter den bli hungrig. Om den inte tar det döda fodret så låt inte resterna vara kvar utan plocka bort dem och försök senare igen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för svaren!

Lasse; väldigt bra poäng om sötvattenfiskarna. Jag gillade idén med sill, ska prova detta närmsta dagarna.

En sak jag glömde fråga var; är det någon mer eller mindre lyckad frekvens på matningen? Jag läste (kanske var du som skrev Lasse) att det i naturen kan vara rätt lång tid mellan måltiderna vilket kanske är att föredra för att fisken faktiskt ska vara intresserad varje gång det vankas mat.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag har matat in besvärlig fisk (gös, abborre, gädda och även drakar) så har det funnits en mycket bra regel - hunger är den bästa kryddan. Så länge fisken ser välmående ut så är det ingen fara med den taktiken. Om du försöker mata in samtidigt som du ger foderfisk så tar det nog lite längre tid. Sedan är det tyvärr så också att fiskar är invidulister, särskiltt rovfisk tycker jag. Vissa individer av samma art går väldigt bra att vänja in vid dött foder (och lätt) - vissa kan vara ett helsike. Om den äter guppi - ha med det som plan B.

Jag vill betona vikten av att du använder fodertång. När väl en drake hugger så går det fort och du kommer att reagera med handen - det är då väldigt lätt att sticka sig. Skulle du göra det så ta omdelbart och sätt det stuckna stället i varmt vatten. Vattnet skall vara så varmt som möjligt - helst så nära din smärtgräns det bara går. Rinnande varmt vatten som du gör varmare alltefter går bra :). Tiden - minst en halvtimme. Om du efter detta mår tjuvtjockt så bör du kontakta läkare. Giftet förstör du effektivt med värmebehandlingen men du kan få en allergisk reaktion också om du har anlag. Är du det minsta tveksam - ta kontakt med läkare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag bara fråga!! Går drakfisken att hålla ihop med andra fiskar utan att något dödligt händer?

Allt den kan svälja kan komma att räknas som mat. Allt som är för stort för att svälja är utom fara. Men de kan svälja större grejer än man tror.

En fördel med drakfiskar är dock att de inte "slår" ihjäl andra fiskar... ingen aggresivitet. Andra fiskar är antingen föda eller ointressanta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse för ditt svar och till alla för era bidrag till den här tråden.

Lasse; en fråga till: Eftersom det kan vara svårt att kontrollera vilken foder som fisken har ätit innan köp. Behöver fisken ha ätit rätt sorts foder hela tiden; eller kommer den vara näringsberikad efter t.ex. 3 veckors matning?

Min tanke var om man skulle ha ett litet akvarie, som är delat i två delar.

Man fyller båda med t.ex. 5 fiskar i varje del och matar dom lika.

För varje gång man har slut på fisk i ena facket, köper man 5 nya som man matar med samma mat. Medan dessa fiskar "växer till sig", använder man fiskarna från andra facket som redan är feta och goa som drak-käk.

Kan denna approach fungera?

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse för ditt svar och till alla för era bidrag till den här tråden.

Lasse; en fråga till: Eftersom det kan vara svårt att kontrollera vilken foder som fisken har ätit innan köp. Behöver fisken ha ätit rätt sorts foder hela tiden; eller kommer den vara näringsberikad efter t.ex. 3 veckors matning?

Min tanke var om man skulle ha ett litet akvarie, som är delat i två delar.

Man fyller båda med t.ex. 5 fiskar i varje del och matar dom lika.

För varje gång man har slut på fisk i ena facket, köper man 5 nya som man matar med samma mat. Medan dessa fiskar "växer till sig", använder man fiskarna från andra facket som redan är feta och goa som drak-käk.

Kan denna approach fungera?

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Javisst kan man göra så om man vill men det bästa är väl att försöka få tag i någon guppystam som fortplantar sig själv och odla av. Jag tror dock att du kan vänja över dem på våtfoder och då matar du med en blandning av fet marin fisk, såsom makrill och sill (ej strömming :)), samt räkor. Foderfisken kan du köpa fryst om du vill. Nu bor du på fel sida men du kan ju höra med sportfiskeaffärerna om de har djupfryst småsill (stagg) - det är ett utmärkt foder för lite större drakar. Här nere (på rätt sida) är det lätt att få tag på detta just i sportfiskeaffärerna - vet inte hur det är uppe i avbygderna :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen Lasse!

Tack för vidare svar, jag letade i fiskdisken igår kväll utan att hitta något jättebra. Köpte några räkor. Jag provade att reta draken med en bit utan att den nappade.

Jag ska köpa ett par guppys idag att ha i beredskap samt även ett näringsrikt foder till dessa. Jag har sen tidigare ett oanvänt 5 liters akvarium med en liten pump som får tjäna som guppyhotell.

Jag observerade föregående natt att draken kröp omkring på stenarna och vid ett tillfälle gjorde ett utfall mot något, antar att han så här långt kan hitta lite mat på egen hand i form av små kräftdjur och liknande.

En annan kul grej som hände var att putsarräkan var framme och fick putsa draken utan att den brydde sig.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har antennata och zebra, och båda har jag vant vid död mat med hjälp av fryst musselkött. De gillar det stenhårt. Men nu äter de i princip allt jag sätter framför dem. Vissa saker, som t ex bläckfisk, kan de tycka vara lite segt och spotta ut.

Min zebra har nu blivit ca 11-12 cm, och han åt nyligen upp en av mina vuxna pyjamaskardinaler (5-6 cm). Så räkna med att alla mindre fiskar lever farligt när den börjar närma sig vuxen storlek (ca 20 cm)

Skrivet på Iphone4 - utan TapATalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Fisken fick mat i butiken i söndags, igår och idag har jag testat med vanliga frysta räkor från ICA. (Letade i fiskdisken efter sill, men inget napp (haha, napp).

Jag för räkbiten fram och tillbaka framför draken, dock helt utan resultat än.

Imorgon ska jag prova igen, och har det inte fungerat då, kommer min vänn Kurt, guppyn att få göra en insats.

Och så får processen börja om!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej på er!

Tänkte sammanfatta lite hur det har gått dessa två veckor.

Så vitt jag kan se är min Drake (den heter Tiger) på gott humör och är snabb på att hugga då det vankas levande mat.

Han har hittils fått två neontetror som är precis att han kan få i sig dom (se filmerna jag postade).

Idag då jag rengjorde akvariet och bytte vatten märkte jag att han var rejält nyfiken och simmade runt mer än vanligt, varför inte testa tänkte jag och skar upp en skiva fryst räka från ICA. Denna satte jag fast väldigt löst på en stav och började reta draken. Tog väll cirka 1 minut (inkluderat buffla undan min bandkorallräka) innan han högg på den.

Success!

Med vänlig hälsning

/Fredrik

h-yXEj4iWRQ p6FgH2ksiCg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cool fisk, passande namn där XD Tigern. ^^

Har alltid älskat drakfiskar, speciellt deras jakt beteende som vi fick se i andra videon, när den döljer sin bakfena bakom sina stora fenor.

Tänk om din Tiger blir 50cm? ;P Vågar du flytta han då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...