Gå till innehåll

Nytt kar i "Elos Mini-anda" på G!


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

Jag klarade exakt 3 veckor utan akvarie innan det nu blir nödvändigt att planera nästa!:) Av lite olika skäl bestämde jag mig för några veckor sedan att lägga ner min 180l kub (se gammal tråd:https://saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32226&highlight=revv%E4gg). Skälen är framförallt att jag tvingas resa ännu mer i tjänsten och därför får svårare att ägna tillräckligt med tid åt karet, men även för att få möjlighet att rätta till några "missar" i det tidigare upplägget. Framförallt var det följande saker som jag inte riktigt blev nöjd med:

  • Jag valde att ställa akvariet på min fina 40-tals fiskbensparkett
  • Jag skapade inte tillräckligt med plats i bänken för en hyfsat stor osmostank
  • Mitt val av scape med en revvägg längs hela baksidan var måhända snygg, men inte särskilt praktisk. Svårt med flödet och att fästa koraller på väggen

Nu är det alltså "gör om gör rätt" som gäller!:) Tanken är att göra en nyuppstart efter sommaren. Planen just nu är följande:

  • Liten kub (45x45x60) i optiwhite, ca 100 liter
  • Avrinningsbox inne i karet mitt på baksidan
  • Hemmabyggd bänk med stomme i fyrkantsprofil och paneler av MDF som sätts fast med magneter
  • Sump på 35x35x35cm, utan refugium, kör pellets
  • Skummare: ATI Powercone 160
  • Returpump: Eheim Compact 3000
  • Ljus: LED Maxspect G2 160W
  • Osmostank på ca 20 liter

Som ni säkert märker så kommer Elos Mini att stå modell för upplägget!:) Hoppas komma ganska nära, dock med ett något större kar. Akvariet kommer nu att få stå i köket, på säkert avstånd från min oljade parkett!;)

En fundering i nuläget som jag gärna tar era synpunkter på gäller avrinningen. I ett sådant här litet kar vill man ju försöka minimera avrinningsboxen. Den kommer enligt "byggaren" bli ca 10cm bred, d.v.s. ta upp nästan 20 liter av totalvolymen. Frågan är om man vågar köra med enbart ett rör på 25mm ner och ett på 20mm upp? På förra kuben hade jag två extra rör ner för säkerhetsskull, men allt flöde gick genom första röret. Jag är ju fullt medveten om risken för igensättning och påföljande översvämning men frågan är om man vågar köra på att istället försöka minimera risken för igensättning, t.ex. genom att sätta nät för insug m.m? På "minin" är det väl dessutom bara ett rör ner, eller? Ska man borra ytterligare ett hål försvinner ännu några liters totalvolym.

En mycket grov skiss på karet. Inte helt vän med Sketchup ännu...;)

post-4534-144689217438_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då är det dags för en liten uppdatering. Bänken är nu svetsad och klar att kläs in med MDF. Höjden är 110cm, högt kan tyckas, men det är nödvändigt för att jag ska få plats med allting i bänken. Jag kommer ha detta kar i köket varför jag vill göra möbeln så "slimmad" som möjligt. Tanken är att ha en osmostank längst ner på en utdragbar platta. Ovanför den står sumpen. Karet hamnar på en totalhöjd av 170cm. Se skiss.

post-4534-14468922108105_thumb.jpg

post-4534-14468922108319_thumb.png

Nästa steg är att klä in bänken i 12mm MDF. Bakstycket plus sidorna kommer skruvas fast, spacklas och målas för att "smälta ihop" med karet. Framstycket kommer fästa på ramen med magneter för enkel borttagning.

Håller som bäst på att leta efter en lämplig skummare. ATI:n som jag först tänkte använda är ju tagen ur produktion. Min sump blir 37x37x35cm så utrymmet är inte precis obegränsat....;) Stötte på detta märke när jag surfade på tyska butiker:

http://www.aquapro2000.de/advanced_search_result.php?keywords=Nyos&x=0&y=0

Jag är lite intresserad av modellen Zen Compact Cone 160 då den verkar ha en riktigt bra prestanda och tar upp liten plats i sumpen. Nyos görs tydligen av samma tillverkare som gör SKIMZ:skummare. Nyos är deras försök att etablera ett kvalitetsmärke i Europa. Någon som har någon erfarenhet av dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jacob: Nej absolut ingen sådan katastrof!:) Men det blir ju alltid en del "slabbande" med vatten kring ett akvarium, t.ex. vid vattenbyten etc. Jag har ett oljat parkettgolv så allt torkande och vattenspill gjorde att golvet torkade ut.

Laggeman: Sorry, kollade inte länken. Men det var sökresultatet jag ville visa. Det stämmer, det är den produkten. Tack!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Nu har det hänt lite saker. Bänken är i stort sett färdigbygg och jag är riktigt nöjd med resultatet såhär långt! Bilderna nedan:

Bänken där den står i köket. Akvariets mått matchar yttermåtten på bänken exakt:

post-4534-14468922252713_thumb.jpg

Sett uppifrån, urtagning för avrinning och retur:

post-4534-14468922253676_thumb.jpg

Luckan sätts fast med supermagneter, 6 st varav varje magnet klarar 4.7kg!:):

post-4534-1446892225352_thumb.jpg

Här syns ramen som jag svetsat av 20x20 fyrkantsprofil. Datafläkt står för ventilation:

post-4534-14468922253357_thumb.jpg

Osmostank på 35l kommer stå på en utdragbar platta längst ner. Sumpen med måtten 35x35x35 står på hyllan ovanför:

post-4534-14468922253042_thumb.jpg

Nu väntar jag på akvariet samt sumpen som just nu limmas. Får det förhoppningsvis till midsommar!:) Kommer dock inte starta igång på allvar innan hösten då jag ska på en längre dykresa till Asien i september. Under tiden har jag lite jobb kvar med rördragning bl.a.

Teknik är även det klart det mesta. En Tunze master 3000 står för returen. Kommer köra pellets i ett Vertexfilter som matas av returen. Jag kommer att köra med en Nyos True Cone 120 skummare som drar 700l luft/timme och min Maxspect 160 får stå för ljuset.

Nu funderar jag på hur jag ska göra med aquascapen. Är lite sugen på att testa att bygga en revpelare av död LS och att köra lite levande sten i sumpen för att få igång bakterikulturen. Vad tror ni om det? Eller skulle ni försöka bygga något av LS trots att det sannolikt är svårare att få till en snygg scape?

post-4534-14468922252885_thumb.jpg

post-4534-14468922253198_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...