Gå till innehåll

Kolsyresläckare


Andreas N

Rekommenderade inlägg

Hej!

jag undrar vad man behöver ändra på en kolsyra släckar tub för att anv till kalk reaktor med vanlig Co2. är det något man måste göra med den eller vad?

Mest fundersam i mina planer om att införskafa en reaktor och hur mkt allt kommer gå på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tackar.

Det fanns en kille i den första tråden som sa att man inte alls behöver ta bort stiga röret om man plockar så lite som 6 bubblor/ minut. är det så att det är o föredra att ta bort röret? jag tyckte det verkade som så iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lämnat in rätt många tuber för att få bort stiga rört och ditt satt en vanlig ratt. Med gänger som passar manometern. Det är rek att ta bort stiga röret. Sist jag gjorde om en brandtub va förra veckan 6kg tub han tog bort stiga röret satte ditt ratt Provtryckte den och fyllde den för totalt 1100

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med släckare med stigarrör.. Tar ut ca 2-4 sek och det funkar bra. Har kört med det fler år.

Tycker det är kanon för man kan bara köra in och byta med en annan släckare så slipper man vänta.

/Nissen

Vänta på vad?:P Det tar inte längre tid att fylla tuben än det tar att gå längst in i lagret och hämta en ny:P hehe!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så att man släpper på 50 bar på nålventilen.. Man har en reduceringventil innan nålventil som man sätter på ca 2 bar.

/Nissen

Det kvittar... Stiga röret suger från botten och upp. Det flytande är i botten. Man får då med en kondens som du kanske inte ser med blotta ögat i små co2 slangar. Men det är där.. En tub med stiga rör behöver dessutom fyllas på oftare än en utan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kvittar... Stiga röret suger från botten och upp. Det flytande är i botten.
Efter reduceringsventilen är det dock bara gas, oavsett vilket. Och det är precis här i problemet ligger. Gasen är/blir nämligen kall, och kan frysa magnetventilen i öppet läge, om man har för högt uttag av gas.
En tub med stiga rör behöver dessutom fyllas på oftare än en utan.
Precis så mycket oftare som rörets volym minskar flaskans innehåll med. Någon % alltså. Jag skulle gissa på att man flödar bort mer i form av restgaser pga slarviga/icke optimala inställningar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det beror helt på. Har man stiga röret kvar så säger man att för säkerhets skull så vänd på flaskan. Stiga röret är där för att "skjuta" ut co2 "snö" vid brand. Det stämmer ja att magnet ventilen kan frysa. Och ja co2 kommer inte ut i flytande form när man tar ut så pass lite . Men det finns alltid en chans att någon nål hänger sig eller något annat och bara öppnar sprutet lite mer och Woops så har man flytande co2 i karet. I mitt stora växt kar jag hade innan där tog jag ut 10-15 bubbler per sekund det hade jag inte kunnat göra med stiga röret kvar i tuben.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...