Gå till innehåll

Kan man använda honung i akvariet


LN21

Rekommenderade inlägg

Vi kanske skulle försöka återgå till ursprungstråden.

Det säljs faktiskt minst en produkt (Reef DNA) som innehåller honung.

OM någon provat den så skriv gärna ett svar här.

Roliga kommentarer undanbedes.

http://www.terra-nova-pro.de/en/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=43&category_id=7

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

honung innehåller inte socker i vanlig bemärkelse utan är en blandning av fruktos och dextros, plus diverse andra beståndsdelar... det som jag blir mest fundersam på är om det kan komma med nån ester eller annat smakgivande ämne från blommorna som skulle kunna vara giftig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kanske skulle försöka återgå till ursprungstråden.

Det säljs faktiskt minst en produkt (Reef DNA) som innehåller honung.

OM någon provat den så skriv gärna ett svar här.

Roliga kommentarer undanbedes.

http://www.terra-nova-pro.de/en/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=43&category_id=7

Fast skrivar man så här om en av sina ingridienser så får åtminstone inte jag något större förtroende för produkten

Extra calcium prevents a dangerous PH drop

Det skulle jag vilja se hur det går till!!!!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

honung innehåller inte pollen. Bina använder pollen för att bygga upp sina bon eller vad de nu heter. det är av nektar de gör honung och även om det inte innehåller socker (innehåller mycket skit!!) utan andra renare socker arter skulle jag nig tveka till att hälla det i akvariet trots att det löser sig lätt.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns nya studier på att honung kanske kan användas som antibiotika.. Det ska då vara vildhånung visligen.. När bina samlar honung (nektar) transporterat bina honungen i magen där det finns mjölksyrabakterierna.

Mjöklsyrebakteriernas uppgift är att skydda honungen från jäst, dåliga bakterier och svampangrepp.

I vildhonung finns det 13 olika arter av mjölksyrebakterier.

I odlad honung finns det inga mjölksyrebakterier utan bara ämnen som mjölksyrebakterierna lämnat kvar.

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns nya studier på att honung kanske kan användas som antibiotika.. Det ska då vara vildhånung visligen.. När bina samlar honung (nektar) transporterat bina honungen i magen där det finns mjölksyrabakterierna.

Mjöklsyrebakteriernas uppgift är att skydda honungen från jäst, dåliga bakterier och svampangrepp.

I vildhonung finns det 13 olika arter av mjölksyrebakterier.

I odlad honung finns det inga mjölksyrebakterier utan bara ämnen som mjölksyrebakterierna lämnat kvar.

Mvh Johan

Är väldigt säker på att bina beter sig på samma sätt i det vilda som i odling. Den ända skillnaden är möjligtvis mellan de olika biarterna. Idag finns det knappt vilda bin kvar i Europa och de flesta är korsningar för att få fram tama bin (snälla).

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

honung innehåller inte pollen. Bina använder pollen för att bygga upp sina bon eller vad de nu heter. det är av nektar de gör honung och även om det inte innehåller socker (innehåller mycket skit!!) utan andra renare socker arter skulle jag nig tveka till att hälla det i akvariet trots att det löser sig lätt.

/Robban

Pollen används som mat för bina=proteiner och det kan finnas pollenrester kvar i honungen efter de olika processerna för att få fram honung på burk.

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade några veckor, kommer inte riktigt ihåg hur länge men ja kan bara säga att hos mig vart det varken positiv eller negativ effekt i mitt kar.

Däremot har ja även testat små blå flaskor och haft mycke negativ effekt av dom inte minst i plånboken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...