Gå till innehåll

Sardellens RSM i Tv-kock tempo


Sardellen

Rekommenderade inlägg

Hej Alla.

Jag är relativt ny på forumet men är så kallad återfallsförbrytare när det gäller saltvattensakvarium.

För ca 8-9år sedan hade jag ett 310L Zooline med inbyggd Skummare Deltec Internal Filter Type 31, allt i ett. En ganska ovanlig pjäs http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?language=en&info=p44_Deltec-Einbaufilter-Typ-31.html (för den nyfikne)

Till detta ett par överdimensionerade jetstreampumpar som cirkulerade vattnet kring ca 70-90kg levande sten. För själva avdunstningsprocessen stod en 250W stark MH, ful som rackaren och med en massa sladdar och slangar överrallt som sedan byggdes in i en ram med huv och blå lysrör.

Intresset avtog efter något år och då och då dök tankarna upp på Ciklider.

Inget fel på ciklider, men en gång salt ....

På blocket hittade jag ett begagnat RSM130 kar norra skåne och slog till efter att ha läst lite om modellen på nätet.

Det som jag saknade när jag tidigare hade saltvatten visade sig nu finnas på marknaden. Ett snyggt designat kar, fast för saltvatten med allt i ett.

Ändrat av Sardellen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag har klinkergolv och det inte är helt jämt över fogarna så började jag med att bygga en golvplatta att ställa orginalbänken på.

Enkelt beskrivet är det bara en MDF-skiva i samma storlek som sockeln på skåpet, samt två lodräta skivor av samma material som även bär mot botten av orginalbänken. Pluggarna i plattan är för att inte akvariebänken ska glida av plattan.

Under MDF-skivan ligger en helt vanlig 10mm frigolitskiva som tryckutjämnar mot golvet.

post-5521-14468921768352_thumb.jpg

post-5521-14468921768596_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att RSM låter som ett tröskverk med orginalfläktarna har väl inte undgått någon.

-Samtidigt konstaterade jag att den ena fläkten var sönder och nya fläktar införskaffades.

-På bilden ser ni även att de nya fläktarna var tunnare i chassit. För att tillverka en distans så att den nya fläkten passsade i huven använde jag de gamla fläktarna.

-Jag klippte av motorn och själva "propellern" och klöv det gamla fläktchasssit på bandsågen. Finjusterade sedan tjockleken på den nya distansen på bandslipen.

-Den gula kabeln som hänger lös är troligen bara någon form av fläktstyrning och används ej.

post-5521-14468921768839_thumb.jpg

post-5521-14468921769071_thumb.jpg

post-5521-14468921769301_thumb.jpg

post-5521-14468921769507_thumb.jpg

post-5521-14468921769707_thumb.jpg

post-5521-14468921769896_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt satte jag in en bakre fläkt i huven.

På samma sätt som med de två fläktarna till belysningen så var facket avsett för en tjockare fläkt. Då jag inte ville ha RSM´s orginalfläktar gjorde jag en distans på samma sätt som till de två övriga.

-Strömförsörjningen löstes med en variabel strömadapter från Kjell & Co.

post-5521-14468921770116_thumb.jpg

post-5521-14468921770362_thumb.jpg

post-5521-14468921770566_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två stycken trötta lysrör bakom en gulnad plexiglasskiva gör ingen korall lycklig, som det heter i det gamla ordspråket.

-Jag började med att köpa två stycken nya rör.

-Den plexiglasskiva/ plastskiva som sitter som skydd gulnar med tiden och är inte heller lätt att hålla ren från saltstänk.

-Jag ville byta denna mot glas. Dels släpper glas bättre igenom ljus, men framför allt går det skrapa rent en plan glasskiva från salt och kalkfläckar med ett industriblad.

-Jag vill kanske inte rekomendera någon att göra det som står nedan, men så här gjorde jag.

-Borrade hål i den gamla plexiskivan för att få in sticksågsbladet. Sticksågen spände jag fast uppoch ner i en workmate-hobbybänk och sedan sågade jag ur det gamla glaset och behöll ramen.

På ramen limmades sedan med epoxy ett nytt glas i GLAS.

Efter det en tunn sträng med silicon.

post-5521-14468921770763_thumb.jpg

post-5521-14468921771037_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många har problem med luftbubblor.

Det beror till stor del att pumparna suger luft.

Enkelt löser man det med en bit akvarieslang på insuget.

TIPS--> Skulle det vara svårt att få på akvarieslang på pumparna så värm en kopp vatten i micron och stoppa i den ände av slangen som ni ska trä på. Det heta vattnet mjukar upp slangen tillräckligt att ni hinner trä på den på pumpens insug.

Sätt gärna ett strips runt pumpen så slipper ni problemet med vibrationer och att insuget skakar loss.

post-5521-14468921771235_thumb.jpg

post-5521-14468921771493_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade mitt första kar så hade jag en liten vision om en bakgrund byggd av kalksten.

Jag hade en hel del kalksten, men att tömma det karet jag hade då för att genomföra idén var allt för jobbigt så det skulle genomföras nu.

-Det är inte helt enkelt att hugga sönder kalkstenen men det gick.

Eftersom kalkstenen hade legat ute under en pressening så ville jag försäkta mig om att den var riktigt ren. För att förvissa mig om det så kokte jag sedan stenen. (ja ni läste rätt)

Ett gott resultat, men hårdsmält.

Efter det började jag lägga pussel, sen var det bara att ta fram siliconsprutan igen. Som ni ser på bilderna så har jag inte satt sten ända ner i sanden utan sparat några centimeter. Låt stenen torka ordentligt innan den monteras. Lättast är att lägga karet på "rygg"

post-5521-14468921771698_thumb.jpg

post-5521-14468921771907_thumb.jpg

post-5521-14468921772125_thumb.jpg

post-5521-1446892177236_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren som sitter orginal låter en del.

Mycket av ljudet kommer från slangen som suger luft.

Lättast märker man det genom att hålla för luftslangen...fast då slutar givetvis skummaren att fungera.

-En enkel modifiering är att borra ett litet hål upptill i skummarkoppens kortsida. Hålet ska vara lagom stort för att peta in luftslangen i.

-Ett annat hål borrar man i locket på skummarkoppen. Detta hål kommer då bli lufthål till skummarens slang som nu suger sin luft genom skummarkoppen.

-Skummarkoppen blir på detta enkla sätt en ljuddämpare.

post-5521-14468921772545_thumb.jpg

post-5521-14468921772771_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter någon vecka tömde jag karet och nytt saltvatten blandades.

-Ett regält lager med levande sant åkte i och sen stenen jag just varit och hämtat.

-Mycket sten är enligt mig ett vinnande koncept.....men det blev Väldigt Mycket sten :-)

Långsamt klarnar vattnet efter att sanden kommit i.

Anledningen att jag lägger upp dessa bilderna är att jag sett en hel del frågor kring detta från de som startar sitt första kar.

post-5521-14468921773197_thumb.jpg

post-5521-14468921773395_thumb.jpg

post-5521-14468921773581_thumb.jpg

post-5521-14468921773771_thumb.jpg

post-5521-14468921773971_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar algerna komma och som ni ser även på kalkstenen i bakgrunden.

Mer och mer börjar bakgrunden bli ett med det övriga.

Allt detta skulle jag lagt upp löpande, men har inte hunnit.....

Karet startades i oktober och snart kommer jag uppdatera ytterligare så som det ser ut idag.

post-5521-14468921774187_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många har problem med luftbubblor.

Det beror till stor del att pumparna suger luft.

Enkelt löser man det med en bit akvarieslang på insuget.

TIPS--> Skulle det vara svårt att få på akvarieslang på pumparna så värm en kopp vatten i micron och stoppa i den ände av slangen som ni ska trä på. Det heta vattnet mjukar upp slangen tillräckligt att ni hinner trä på den på pumpens insug.

Sätt gärna ett strips runt pumpen så slipper ni problemet med vibrationer och att insuget skakar loss.

Tack Sardellen för att du visade det där med koppen, skall ta itu med det direkt. En annan fråga dock, det där med slangen till pumpen fattar jag inte riktigt. Intaget till pumpen sitter ju under vatten, så hur menar du du då att den suger luft? Att slangen förlänger intaget är jag med på ... är det mindre luft längre ner eller hur menar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kristian.

Helt rätt som du säger. Pumparna sitter under vattennivån, men när vattnet avdunstar så pumpar pumparna ut vattnet i karet och vatennivån håller sig konstant i själva displaykaret. Däremot sjunker vattnet i sumpen och som följd av det så suger pumparna luft. Med slang på insugen på pumparna så kan vattnet sjunka mer i den bakte sumpen innan det kommer luftbubblor :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Sardellen för att du visade det där med koppen, skall ta itu med det direkt. En annan fråga dock, det där med slangen till pumpen fattar jag inte riktigt. Intaget till pumpen sitter ju under vatten, så hur menar du du då att den suger luft? Att slangen förlänger intaget är jag med på ... är det mindre luft längre ner eller hur menar du?

Skummaren har en tendens att släppa igenom små luftbubblor som sugs med ut i karet. Med slangar på hämtar pumparna vatten längre ner, där det är färre småbubblor.

Jag löste det hela genom att lägga pumparna på botten och sätta slang på utblåset istället. En 90 graders vinkel överst så att utblåsen får något att fästas i bara. Tystare blev det med.

Edit: Ah. hade helt glömt bort när pumparna fick fnatt och lekte skummare i karet.

P.s. Sardellen. Riktigt bra beskrivningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
-Den gula kabeln som hänger lös är troligen bara någon form av fläktstyrning och används ej.
Den gula tåten är en RPM signal, styr inget, men låter en eventuell sensor "räkna" pulser, och avgöra hur fort det snurrar. Med andra ord, ska man inte varvtalsstyra, är den helt ointressant, och kan ignoreras. (Ja, sent på bollen, som vanligt)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...