Gå till innehåll

Vilken färg lyser UVC i? Hur vet man att det fungerar?


Guest Mickius

Rekommenderade inlägg

Guest Mickius

Tjosan.

Har precis köpt ett 39 watts uvc och undrar lite.

Hur ser man att allt fungerar som det ska?

Vilken färg ska röret lysa i?

Kan man ta ur själva röret och starta det för att se att röret fungerar?

Köptes begagnat så allt var ihopplockat vid köpet

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ger ett svagt blå sken. Många filter har ettdera ett litet hål eller genomskinliga huvar över fastsättningen för att man utan fara skall kunna se om det funkar (kan behövas att det är släkt i rummet). Man bör undvika att titta direkt på röret och inte köra det torrt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Okej tack för svaret. Får försöka kolla inatt om jag kan se att det lyser nått litet om kopplingarna för slangarna men sitter gängtemp där över som antagligen förstör lite för att kunna se om det fungerar?

Men det är inte starkt lysrören lyser? Borde man som jag nyss köpt det begagnat ta isär det och se om man behöver rengöra det?

Är första gången jag har uvc hemma så därför vill man bara veta att allt fungerar som det ska så det inte bara sitter där och ser allmänt fint ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Det är ett deltec filter, okej får kika inatt då det sitter vid den andra belysningen så lite svårt att se på dagen :)

Återkommer inatt om jag inte ser något :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysrörern behöver aldrig rengöras - däremot det kvartsglasrör som sitter som "vattensäkring" mot den delen du har vatten. Det kan på vissa modeller vara väldigt knepiga att ta loss. På de lite större modellerna så brukar det vara ett rör som sitter i kammaren och tätar med en o ring i varje ända. Om man tar detta kvartsrör och drar det bakåt (åt ena hållet) så brukar det hända att andra ändan (när o-ringen släpper) plötsligen tippar ner mot reaktionskammarens botten. Resultatet brukar heta - köp nytt kvartsrör. För att motverka detta så kan man ofta trä in ett kvastskaft genom kvartsröret - hålla det rakt och slida ut kvartsglaset snyggt och prydligt. Detta gäller större modeller - hur de små i detalj är konstruerade vet jag inte frånfall till fall, vissa är i princip ett provrör med försluten botten där man sätter ner själva UV-röret - vissa ser ut som de större. Kvartsröret rengör man sedan med citronsyra eller ättika.

Alltså - först ta ut lysröret - sedan se hur kvartsglaset sitter monterat - om det är genomgående i båda ändarna - använd ett kvastskaft för att lirka ut det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Kollade noga ikväll med kolsvart rum och kunde inte se att det lös så beslöt mig att plocka ur lysröret.

Lysröret är lite svart upptill och lite nertill men annars såg det fint ut.

Lysröret var inte genomgående.

Provade att starta lysröret utanför behållaren för att se om det ens fungerade och det hände inte mycket där. :(

Blir o ta med lysrör + elen in till Korallfisken imorgon och se om dom kan kika på det. och ev se om det är röret eller elen som strular.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

Inte visste jag att QL-40 (lifeguard 40w) var ett litet UV-C. Tur jag har två.

(De har provrörsvarianten av kvartsrör)

Jaja, det är ett misslyckat försök att vara rolig, som vanligt. Jag tänkte mest att det kunde vara kul med lite mer information, några av Lifeguards olika UV-C har provrörsvarianten, alla jag känner till faktiskt. (Dock har jag inte skitbra koll på deras sortiment, så det kan ju finnas båda sorter i deras sortiment)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade noga ikväll med kolsvart rum och kunde inte se att det lös så beslöt mig att plocka ur lysröret.

Lysröret är lite svart upptill och lite nertill men annars såg det fint ut.

Lysröret var inte genomgående.

Provade att starta lysröret utanför behållaren för att se om det ens fungerade och det hände inte mycket där. :(

Blir o ta med lysrör + elen in till Korallfisken imorgon och se om dom kan kika på det. och ev se om det är röret eller elen som strular.

Dom små stiften i kontakterna på eldosan verkar väldigt ömtåliga. Kolla om inte nått har blivit intryckt.

Mitt gamla Lifeguard 25w(bruna sorten) var oxå provrörstypen. Precis som deltecs 30w. Finns Rainbow Lifeguard kvar föresten? Trodde dom hade kursat eller nått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius
Dom små stiften i kontakterna på eldosan verkar väldigt ömtåliga. Kolla om inte nått har blivit intryckt.

Mitt gamla Lifeguard 25w(bruna sorten) var oxå provrörstypen. Precis som deltecs 30w. Finns Rainbow Lifeguard kvar föresten? Trodde dom hade kursat eller nått.

Kollade dom precis och dom sitter där dom ska, Kollade även ström fram till lysröret och får + på en brunaktik kabel och minus ut på 1 svart

Finns en blå och en svart som det inte hände något med när jag kolla strömmen.

Ska det vara så? :)

Blir iaf in till korallfisken idag och se om dom kan kolla på allt och sätta i ett fungerande lysrör för att se så allt är ok. isf kommer ett nytt lysrör med hem idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Mr_B. Tja även solen har sina fläckar (även om de är få just nu). :) Får erkänna att jag har lite koll på konstruktionen av olika akvarieprodukter vad gäller UV-C. Men "provrörskonstruktionen" spara många knäckta kvartsrör kan jag lova dig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius
uv.png

Sådär vackert lyser inte mitt UVC ;) Men blir korallfisken idag och han jag köpte UVC av skulle stå för den kostnaden som blir för att fixa UVC

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse.

Du skriver att man behöver ha släkt i rummet..

-Fungerar det med en kusin eller måste det vara närmare än så? ;-)

Ser du där uppe där det lyser - där har jag släkt :) Det är inte alltid lätt för en Göteborgare att hålla sig på mattan :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Snabb fråga ska strömkabeln vara uppåt eller neråt?

Med andra ord ska vattnet tryckas in vid strömkablen och leda ut på andra sidan?

Eller tvärt om? beskrivningar jag hittar känns lite sisodär om jag ska vara ärlig.

Tittar man längst ner på denna sida http://www.theaquariumsolution.com/uv-steriliser-39w-model visar den att man ska trycka in vattnet vid strömkablen men trycker man och öppnar UV Instructions.pdf får man denna beskrivning "Bilden nedan"?

Vilket är rätt? Just nu sitter mitt UVC som bilden nedan men kollar man runt lite på personers lösningar så sätter många det tvärt om emot vad bilden nedan visar?

post-5774-14468921856049_thumb.png

Ändrat av Mickius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en anledning till att köra in vattnet på ett visst sätt och det är att se till att ingen luft ansamlas i reaktorn när man kör igång det. Därför skulle jag köra in vattnet i botten och ta ut det i toppen om röret är vertikalt. Är det horisontalt så skulle jag luta det några grader och se till att vattenanslutningarna är på+ ovansidan och sedan mata nerifrån.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...