Gå till innehåll

vad är det för alg?


Ove.P

Rekommenderade inlägg

Hej jag har på senare tid upptäckt grönalger som inte ens min kirurg, Z.flavescens, vill smaska i sig. Dem växer i små "tussar" små gröna strån om ca 1-2 cm långa. Vad är det för alg? ska jag bekämpa dem eller kan jag låt dem vara.

post-5486-14468921850416_thumb.jpg

post-5486-14468921850623_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De sitter rätt så hårt på stenen, (i alla fall de jag mött på) och de är väldigt svåra att få loss. Vet inte om de är bra eller dåliga, men det finns en del i Akvarielagrets "visningskar" och vad jag kan se gör de inge skada, eller nytta för den delen heller =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som turf alger. De är ju "nirvana" stadiet i ett ATS filter, där gör de mycket nytta i form av att agera närings export och filterare om man tar bort de med jämna mellanrum.

Att ha en liten klutt på stenen gör nog varken ont eller gott :-) Ser lite roliga ut iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget emot dem estetiskt sett. Tycker dem e ganska fina, för att vara alger:ler: Det som jag oroar mig lite för är om dem växer och frodas likt trådalger då kirurgen ratar dem. Karet var rena djungeln för ett par veckor sedan innan jag köpte kirurgen som nu har rensat karet rent från trådalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en del sådana där turfalger. Det enda som varit intresserad av att äta dem var min sjöborre jag hade förut.

De är ihärdiga som ***. Nu har jag haft låga näringsvärden i över ett halvår och dessa alger har varken växt eller spridit sig men de dör aldrig heller.

Jag hade plockat bort dem ifall jag var dig, växer dem på längden så kommer de att sprida sig också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...