Gå till innehåll

Troll's nya balja


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Prova o rikta linsen mot ett vitt a4 ark som du sedan belyser med gult/vitt ljus o se om kameran ändrar vitbalans auto.

Det ska bara synas vitt i slutaren.

Jovisst, kameran ändrar vitbalansen. Det jag har problem med är att jag inte kan välja själv vilken vitbalans den ska använda; allt är skitautomatiskt.

Som sagt, nyare kompaktkameror har fler funktioner, men färre möjligheter att ställa in själv.

Var på Korallfisken och köpte lite godis igår, två rejäla fraggar på Acropora valida, och en A. millepora (eller liknande) strax mindre än en tennisboll, och ungefär samma färg som en sådan, lite gulgrön. Lite grönare i helljus, ganska gul i blåljus.

Fanns rätt mycket skoj där, hög risk att drabbas av mer roligheter framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått några svar med hyggliga priser från några företag, bäst verkar ett företag i Motala. Får dock se när det blir köpa av... la ju några slantar på ny belysning, och jag har ju inga akuta behov egentligen...

Har i alla fall skissat lite på ritningar för en kopia på Deltec PF601, en nilsen kalkvattenreaktor och en skummare... roliga sidoprojekt.

Tillägg: Ta gärna måtten på rören förresten... det kan ju vara lika bra.

Ändrat av Trollsvans
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått några svar med hyggliga priser från några företag, bäst verkar ett företag i Motala. Får dock se när det blir köpa av... la ju några slantar på ny belysning, och jag har ju inga akuta behov egentligen...

Har i alla fall skissat lite på ritningar för en kopia på Deltec PF601, en nilsen kalkvattenreaktor och en skummare... roliga sidoprojekt.

Intressant med planerade hemmabyggen... Om du skall beställa akrylrör skulle jag kunna tänka mig att vara med på ett hörn.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sitter och funderar på det där med LED, eftersom det ändå är förseningar med leveranser etc, så det hela verkar dröja. Som backup (ifall 2x110W skiter sig), skulle man kunna belysa tillräckligt stor del av karet med en 230W istället?

Har glaslister längst upp på karet, och räknar man med dom och avrinningsboxen så har jag ca 125 cm att roa mig med i längd, dock är det ett mittstag av glas att ta hänsyn till, och det är 20 cm brett... det ger två fria "rutor" som är 50 respektive 55 cm långa.

Hur mycket ljus skulle man förlora på en 230W kontra två 110W?

Visst, mittstaget är glas, men det blir ju saltkrypningar, kalkavlagringar etc på det...

Håller så klart tummarna för att det inte blir några problem med leveransen, men man vet ju aldrig... Och min budget är inte obegränsad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju 230 semi. Kom o kolla hur det ser ut...

Tycker den funkar bra till 110cm, kanske lite svagt i ytterkanterna. Ibland funderar jag på om två 160w skulle varit bättre...

Jag har dock höjt rampen ca 10 cm från ytan för att få lite bättre spridning....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker att det skulle bli lite svagt i kanterna även för mig.

Ytan som ska belysas är ju 135x57 cm, och jag har inte alltför stora möjligheter med justering i höjdled.

I värsta fall får det nog bli 2x160W för min del i så fall...

I värsta fall?? Tycker det är dom du ska ha... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tycker varken min fru, min plånbok eller min elräkning :P

Med min scape hamnar de flesta ljuskrävande koraller över mitten av karets höjd, så det finns egentligen ingen anledning att kremera dom fullständigt. 2x110 bör fungera finfint, speciellt jämfört med nuvarande 4x54w.

Ljus i all ära, men man ska betala för skiten i inköp och drift med... Det var svårt nog som det var att övertyga Regeringen om att få köpa nåt så dyrt... Och vi köpte en bil idag med, som pricken över iet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ungefär som väntat då... funkar 1 timme blått - 3 timmar fullt blås - 1 timme blått, eller är det att ta i så man ****er på sig?

Royal Blues ger en VÄLDIGT blå färg må jag säga... viss skillnad mot vanliga actinic-rör... Min Z. flavescens är plötsligt orange under blåljuset :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått en liten,liten aning om att det blåa är betydligt kraftfullare än det verkar och vad vi tror. Jag tror att man nog skall vara försiktig med det också. Det intressanta för mig är att under tiden som min ena modul har lidit drunkningsdöden så har jag bara kört med två moduler så har det snarare blivit så att vissa koraller börjar trivas mer än förrut. Nu kommer jag att montera den 3 dje modulen igen plus den nya snemodulen. Det skall bli väldigt intressant och se vad som händer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag kan allt tänka mig att det är rent obscena mängder ljus. Även om jag körde med silverpläterade måsvingereflektorer innan så lär det vara bra mycket mer ljus nu med LED på samma antal watt.

Det får bli 3 timmar i en vecka... höjer till fem nästa? Eller nöja mig med fyra?

Med all annan jämra skit som varit med korallerna nu på senaste, allt från hög salthalt (och därmed överdos av Ca Mg och K) till plattmask (fan helvetes skit) så känns det inte som att jag behöver kremera korallerna alltför mycket innan jag bara slänger skiten och sadlar om till en grupp Geophagus eller Satanoperca...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Saker fortsätter gå som vanligt... nu har doserpumpen till kalkreaktorn fjollat ur, verkar som hela maskineriet har skurit ihop totalt. Yey... :censur:

Inte för att jag har någon monsterförbrukning av nånting, KH verkar hålla sig stabilt på 7,5 med en tesked KH+pH buffer om dagen, de andra verkar klara sig med en skvätt buffer i veckan.

Uppnått hela 4½ timme på maxarna nu. Jag är nöjd med ljuset iaf, och korallerna verkar helt klart nöjdare.

Förbannat svårt att fota karet, har jag märkt.

Nya kameran får med hela karet i bild, men har förbannat dålig funktion i det ljuset (kompaktkamera osv), det blir förbannat grynigt och färgerna ska vi inte gå in på... Den gamla kameran funkar bättre med ljuset, men har kass slutartid, och blir bara ganska grynig... som pricken över iet har den mycket lägre upplösning och framför allt vinkel, så för att få med hela vänstersidan av karet behöver jag rent tekniskt sett fota genom köksväggen... Jäjä, i-landsproblem... jag har bilder iallafall, även om dom är skraep.

post-3839-1446892351399_thumb.jpg

Har också äntligen fått lite ordning i sumpen...

post-3839-1446892351413_thumb.jpg

Och bara för sakens skull, så slänger jag med en bild som faktiskt blev bra; en Favites nånting (eller Goniastrea kanske?), en riktig gammal trotjänare, börjar närma sig en handboll i storlek, och verkar onekligen trivas, trots konstigheter med vatten och hela faderullan...

post-3839-1446892351371_thumb.jpg

post-3839-14468923513857_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ordnat lite nya bilder, inget fantastiskt, men bättre än föregående uppsättning.

Baljan från alla tre sidor i någorlunda skärpa, sisådär färgåtergivning.

post-3839-14468923562512_thumb.jpg

Lite på några firrar, som för ovanlighetens skull var snälla nog att fastna på bild.

post-3839-14468923562029_thumb.jpg

En drös med koraller. Bubbelkorallen börjar bli rätt imponerande, sisådär 25 cm i diameter kanske. Favitesen 15x20 cm.

post-3839-14468923563755_thumb.jpg

post-3839-14468923561342_thumb.jpg

post-3839-14468923561487_thumb.jpg

post-3839-14468923561654_thumb.jpg

post-3839-14468923561855_thumb.jpg

post-3839-14468923562148_thumb.jpg

post-3839-1446892356233_thumb.jpg

post-3839-14468923562633_thumb.jpg

post-3839-14468923562851_thumb.jpg

post-3839-14468923563031_thumb.jpg

post-3839-14468923563246_thumb.jpg

post-3839-14468923563433_thumb.jpg

post-3839-14468923563574_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite nytt på gång här, har stora spenderarbyxorna på mig verkar det som.

Håller på så sakteliga på att ordna ett karantänskar, och sen är det lite nytt inkommet; en Favites/Goniastrea nånting, kanelbruna åsar och gredelina munskivor, sen kommer det två fina acroporor imorrn med.

Och så den här lilla krabaten så klart;

post-3839-14468924198355_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...