Gå till innehåll

Skummarkoppen i bottenläge vid resa?


Krillo

Rekommenderade inlägg

Ja, jo det är ju oundvikligt men jag tänkte förebygga att pumpsidan blir tom på vatten, om man trycker ner ytkoppen så borde man ju kunna köpa sig lite tid i och med att man inte begränsar andel vatten som tar sig till baksidan ... eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Har du sump eller hur menar du? Eller inbyggd sump?

Vart är sitter pumparna?

Mitt råd bygg automatisk påfyllning och koppla in!

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, har ett RSM130 som är helt standard. Om skummarkoppen står i högsta läge nu och det dunstar 5 liter vatten så kommer inget vatten in i "sumpen" som det ser ut nu. Om man därför sänker koppen i botten så borde ju flödet inte avstanna direkt.

Som det är nu om koppen står högt och vattent försvinner så börjar ju pumparna till slut suga luft och sedan blir det sockerdricka av hela karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som en "riskabel" lösning, tror du klarar dig bättre med en simpel ATO (tex Tunzes, som sägs vara mycket tillitsfull) eller en pump på timer (du kollar hur mycket vatten det avdunstar per dag och ställer timern efter det, det enda som kan gå fel är att timern "crashar" eller att du ställer in den fel...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, har ett RSM130 som är helt standard. Om skummarkoppen står i högsta läge nu och det dunstar 5 liter vatten så kommer inget vatten in i "sumpen" som det ser ut nu. Om man därför sänker koppen i botten så borde ju flödet inte avstanna direkt.

Som det är nu om koppen står högt och vattent försvinner så börjar ju pumparna till slut suga luft och sedan blir det sockerdricka av hela karet.

En bild skulle underlätta. Du menar inte gallret/avrinningen som syns i huvudkaret? På min gamla orginalskummare går det inte att justera skummarkoppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du även kan göra är att sätta slangbitar på pumparnas insugningssida och strapsa fast plastlocket så de inte faller av... Då suger pumparna vätten längre ner i sumpen.

Ja, jo det är ju oundvikligt men jag tänkte förebygga att pumpsidan blir tom på vatten, om man trycker ner ytkoppen så borde man ju kunna köpa sig lite tid i och med att man inte begränsar andel vatten som tar sig till baksidan ... eller?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bild skulle underlätta. Du menar inte gallret/avrinningen som syns i huvudkaret? På min gamla orginalskummare går det inte att justera skummarkoppen.

Kan inte ta en bild just nu, men saken jag refererade till är denna: RS5351_99.jpg

Den kan man ju skjuta ner i bottenläge för att jämna ut vattennivån tänkte jag iaf.

Tunze osmolatorn står på önskelistan, men det har varit mycket pengar som rullat ut nu i början så jag skulle vilja bromsa utgifterna lite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes då är jag med. Det där är inte en skummarkopp, det där är din ytavrinnings-modul (kam). Skummarkoppen är den som skummarens skum samlas i.. den fyrkantiga boxen som du tömmer lite då och då.

Om du nu inte hinner fixa osmolator så skulle jag skjuta ner den där modulen så långt det går - kanske tom ta bort den och bara köra gallret, samt toppa upp med så mkt vatten som du vågar utan att sänka salthalten för mycket.

Obs detta är en "last resort" lösning. Kom ihåg när du kommer hem att inte toppa upp osmos till normal nivå direkt eftersom det kommer att ge en tråkig sväng i salinitetsförändring.

Har du ingen granne som kan gå förbi och toppa upp åt dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...