Gå till innehåll

96-LED Cree 288W DIY Bygge!


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hur snyggt som helst Johan! Måste väga multum den rampen. :)

Vad blir det för kylning?

Tack!!

Jag kommer att köra med 3 st noctua NF-P14 FLX fläktar. tror att ja kommer att köra dom på 900 v/min. när jag provkörde så kom jag upp i 28 grader på flänsen. 28 grader är rätt så luddigt för jag tröck bara ner en utomhusgivare mellan flänsen. det var 22 grader inomhus kanske ja ska skriva också..

Hur ska du gå till väga för att hänga upp din ramp? vad fick du för mått på din?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kommit en bit till med min DIY..

Lägger upp lite bilder på hur det ser ut idag..

Fick lite kylflänsar över som jag limmade ihopp med super epoxy lim och satte alla mina drivare på.

Det som jag klurar på nu är hur ja ska hänga upp rampen.. Jag vill kunna höja upp den eller dra den åt sidanför att kunna arbeta i karet.. nån som har nått bra förslag?

Det jag har gjort nu i upphägningsväg är att fästa 4 öglor.

MVH Johan

Imponerande bygge. Ang upphängning, så ta å kolla på Ikea. Har för mej att dom har nåt till vajjerupphängning av gardiner. Bioted har nog också, men kanske en aning dyrare. Kan vara så att jag har nåt liggande i källaren när jag tänker efter. Skicka mej ett pm om jag inte hör av mej om nån dag (för då har jag glömt) /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju 3x3 rader med flänsar, så ungefärliga slutmått på rampen blev 46x43x8cm.

Jag har köpt till 2st hanging-kit, men inte fått upp dem ännu. Tanken är att fästa vinklar på två sidor och sen fästa krokarna däri.

Jag tänkte skaffa 4st L-vinklar i 2mm's alu, 20mm breda 10x10 i vinkel, sen borra ett hål mitt på varje långsida och sätta ena hålet i en av fästskruvarna till rampen, och sen hänga kroken i det andra hålet. En L-list på Bauhaus kostar väl en 50-lapp, det blir ett par vinklar av den. :)

Mina fläktar går på 600rpm och det blir ungefär samma temp på min, dock har jag också mina drivers att kyla ner.

http://www.proshop.se/Kylning-och-flakt/Fractal-Design-FD-Silent-Series-140mm-9-db-2221668.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imponerande bygge. Ang upphängning, så ta å kolla på Ikea. Har för mej att dom har nåt till vajjerupphängning av gardiner. Bioted har nog också, men kanske en aning dyrare. Kan vara så att jag har nåt liggande i källaren när jag tänker efter. Skicka mej ett pm om jag inte hör av mej om nån dag (för då har jag glömt) /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

du skulle kunna få skicka en bild på hur det ser ut.. jätte snällt. tack tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker helt osökt på ATX kontakter.

Nackdelen som jag ser det är att lösa kontakter är svåra och hitta verktyg för att krimpa på dem med har man kanske inte heller, osv. En ATX förlängare är ett enkelt alternativ, klipp den på mitten, och skarva på sladdar med krympslang över skarvarna.

Kabelgiganten har 20 pins, Inet har 24.

Hittar inte siffrorna nu, men jag har för mig att man "får" dra i storleksordningen 10-13A över varje ben.

Annars tänker jag i banorna runt parallellportar och Centronics interface, men då får man dra betydligt mindre, och det kanske inte är så lyckat att försöka löda på sig på. (signalkabel är ju inte så grov, även om jag inbillar mig att kontakterna i sig skulle tåla det...)

B!

Ändrat av -=Mr_B=-
En signatur för mycket...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör väl satsa på något som garanterar att det klarar 1000mA per två trådar. Med ca 50v som Max spänning. Faller inte idéen då med atx kontakten ? Eller volten påverkar kanske inte i någon direkt avgörande i detta läge ??

Själv valde jag o köra hel sladd då jag inte hittade något klockrent till rimlig kostnad.. Annars har elfa en del roligt men ack så dyrt om man behöver ett par st.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog att en ATX-kontakt skulle klara av det, men sen kommer du till det där med saltstänk. Om du inte har något emot att dela upp det på ett par kontakter så är ju de som jag köpte på Elektrokit väldigt snygga och skyddar bättre än ATX-kontakt.

Ang. upphängning så har mitt vajerkit samma funktion som de vanliga som sitter på diverse armaturer, dvs du kan dra i vajern så stannar rampen i upphöjt läge tills du släpper ner den igen. Jag har för avsikt att rota så lite i karet som möjligt, därav att jag inte tänkt så mycket på den biten med höj- och sänkbar ramp. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Jo har har fått upp rampen. Men nu funderar ja på om jag ska lägga till flera blåa ledar. Kanske några lila eller rosa med. Men vet inte vart man får tag på lila och rosa ledar bara. Jag har inte satt ditt några linser en häller. Jag fick hälften fel. Har ju dom som du har Jimmy.. Olika på vit och blå.. Stora och små linser. Ska försöka lösa det också..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig sett lila eller rosa... Kanske att nån varmvit kan fslla dig i smaken... Annars har ju Rapidled tidigare haft 660nm röda LEDs från Osram. Lättast är nog att kombinera sig fram med nån sån, men jag vet inte om man kan sätta olika sorters LEDar i samma slinga.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...