Gå till innehåll

Röd-orange pulver (alger?) på botten, vad kan det vara?


MathiasH

Rekommenderade inlägg

Hej,

Var förbi en sväng för att se om Djurmagasinet i Skövde fått in några saltvattensfiskar men dom hade bara några små och få Clownfiskar.

Jag la märke till att det var någon slags röd/orange pulver eller smuts, kanske alger? på botten och började gå uppåt glasväggen och dom stackars fiskarna hade inget i akvariet förutom grus på botten och det röd/orange som sprida sig.

Jag påpeka de och det hade dom inte lagt märke till och dom sa att det kan vara röda alger och att det inte är någon fara för fiskarna.

Så min fråga till er kunniga, vad är det för något och är det ohälsosamt för Clownfiskarna? Var bara i deras akvarium detta fanns i.

//Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det ser lite ledsamt ut men jag tror det bara är kiselalger så det är inget fisken lider av tror jag inte. Det var i fyra av de sex karen när jag titta sist och clownerna är ju i tre av karen.

De hade en pepparmintsräka med när jag titta sist men han är lite doldis :-)

Cyano tror jag de hade lite av i två av karen med förresten när jag titta också, grönt slem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg att dom hade några små miniräkor där, men dom små Clownfiskarna var ju helt klart den finaste fisken dom hade inne. Dock hitta jag några sötvattensfiskar som ser lite tropiska ut som jag kan tänka mig köpa, börja med ett sötvatten för att få lite hum om akvarium innan jag drar igång saltvattenskaret...

Bytte e-mail och glömde verifiera den nya och trodde admin hade blockat så jag inte fick skriva några mer trådar m.m. och jag skickade ett mail men såg sen att jag missade ett brev från admin så nu funkar allt igen.

Kollade lite på deras akvarium dom hade inne, fanns någon lagom stor i glas med aluminiumram och sen andra med helglas samt några mindre i någon plast som var helgjutet. Nu blev det lite off topic här men man måste väl kunna använda akvarium som har alu-ram om man är försiktig med hur man hanterar vattnet och livet?

Jo, det ser lite ledsamt ut men jag tror det bara är kiselalger så det är inget fisken lider av tror jag inte. Det var i fyra av de sex karen när jag titta sist och clownerna är ju i tre av karen.

De hade en pepparmintsräka med när jag titta sist men han är lite doldis :-)

Cyano tror jag de hade lite av i två av karen med förresten när jag titta också, grönt slem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, Pepparminten är inte liten. Den är nog 5 cm stor. Nästan lika stor som clownerna, den sitter i en sten dock när jag är där jämt och gömmer sig. Du tänker nog på de små crystal sötvattensräkorna eller amano som de har med tror jag. :-)

Alu-ram kar kan du nog använda utan problem. Det är det ju en del på forumet här som gör. Fast du ska nog undvika att ha det så fyllt att vattenytan är i kontakt med aluminiumet. Det är värre med stål, det rostar betydligt hårdare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, Pepparminten är inte liten. Den är nog 5 cm stor. Nästan lika stor som clownerna, den sitter i en sten dock när jag är där jämt och gömmer sig. Du tänker nog på de små crystal sötvattensräkorna eller amano som de har med tror jag. :-)

Alu-ram kar kan du nog använda utan problem. Det är det ju en del på forumet här som gör. Fast du ska nog undvika att ha det så fyllt att vattenytan är i kontakt med aluminiumet. Det är värre med stål, det rostar betydligt hårdare...

Det var nog dom små crystal räkorna eller amano som jag såg då. Såg inte någon större rackare.

Så Alu-ram är safe bara man har vattennivån i lagom nivå och har lock så inte vattnet kan komma i kontakt med aluminiumet? Såg annars att de hade färdiga paket där allt utom fiskar ingår och har för mig att dom låg på ca 100l eller där omkring, och dom Clownfiskar de hade inne var väldigt små så de borde nog inte vantrivas i ett sånt?

Hur fort växer en Clownfisk ungefär? Köper jag ett sånt färdigt paket så vill jag få det att likna ett rev med gömställen och saker så fisken inte bara simmar öppet som i de akvarium där dom visas upp.

Vad har du för någon akvarium och fiskar? Söt eller salt och vilka saltvattensfiskar har du isf?

Finns inte den andra djurbutiken kvar i stan? Eller är det bara Djurmagasinet som gäller i Skövde om man söker fiskar och akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, altså aluminiumet tar ju med skada av saltvattnet men om du bara ser till att hålla vattennivån från kanten och kanske torkar av innerkanterna någon gång ibland så tror jag inte det är något problem. Lock gör inget egentligen för granskar du karet lite närmre ser du att aluminiumet går komma åt innifrån. Man skulle nog kunna silikona på aluminium kanten inne i karet iofs, så att det är helt skyddat. Isf är det inga problem alls.

Färdiga paket säger du? Vilka tänker du på då. De har ju bara två stycken saltvattens paket inne. Clown hotellet och Red Sea Max karet. Clown hotellet är 64 liter vilket är lite snålt, speciellt för clowner. Red Sea Max är det stora svarta karet med böjda kanter på rutan, det är 250 liter. Där kan man ha en hel del olika fiskar :-) Men vad djurmagasinet tar för det karet har jag inte ens vågat fråga...

I Skövde har de bara Ocellaris clowner inne, de blir ju bara runt 8 cm när de är vuxna och är de i särklass minsta clownerna. Alla andra clowner blir över en dm, honor blir större med. Problemet är ju att clowner ofta blir redigt aggressiva när de blir gamla ibland och då blir det svårt att ha de i ett litet kar iom att der lär ta större delen av karet som revir. Men ocellaris clowner går nog ha i ett 100L kar utan större problem för det mesta.

Jag har fyra kar med min flickvän, två söt och två salt. Salten står hemma hos mig i Skövde. Men jag har inga fiskar ännu och mitt 80L kar är i stor behov av levande sten ännu och är därför inte så mycket att se på ännu. I mitt pico kar har jag lite koraller och LS nu iaf och copepods djur. Så den är ju lite roligare att se på iaf :-) Jag kommer nog våga skaffa fisk först i juni tidigast. Men om du vill komma och titta ändå någon dag får du gärna göra om du vill, fast det är inte så mycket att se som sagt.

Vi har tre butiker här i stan. Djurmagasinet, Zoofias och Arken Zoo. Arken Zoo är meningslösa när det gäller salt dock, de vill inte ens ta hem grejer. Zoofias är kanontrevliga och tar gärna hem de flesta salt saker jag frågat om åt en, fast de har inga saltkar igång och är inte jättekunniga heller på området. Djurmagasinet vet du ju var och hur de är :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Vet många som kör Alu ram utan några problem, men för att vara på säkra sidan dra lite silicon uppetill för o skydda karet om du skaffar ett.

Sen vet jag av eget misstag starta med lite större för de brukar gå snabbt innan man vill byta annars ;)

Har själv redan gått igenom ett 112L 223L o nu mitt 450L som ska gå minst 1-2 år innan större skaffas

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, altså aluminiumet tar ju med skada av saltvattnet men om du bara ser till att hålla vattennivån från kanten och kanske torkar av innerkanterna någon gång ibland så tror jag inte det är något problem. Lock gör inget egentligen för granskar du karet lite närmre ser du att aluminiumet går komma åt innifrån. Man skulle nog kunna silikona på aluminium kanten inne i karet iofs, så att det är helt skyddat. Isf är det inga problem alls.

Färdiga paket säger du? Vilka tänker du på då. De har ju bara två stycken saltvattens paket inne. Clown hotellet och Red Sea Max karet. Clown hotellet är 64 liter vilket är lite snålt, speciellt för clowner. Red Sea Max är det stora svarta karet med böjda kanter på rutan, det är 250 liter. Där kan man ha en hel del olika fiskar :-) Men vad djurmagasinet tar för det karet har jag inte ens vågat fråga...

I Skövde har de bara Ocellaris clowner inne, de blir ju bara runt 8 cm när de är vuxna och är de i särklass minsta clownerna. Alla andra clowner blir över en dm, honor blir större med. Problemet är ju att clowner ofta blir redigt aggressiva när de blir gamla ibland och då blir det svårt att ha de i ett litet kar iom att der lär ta större delen av karet som revir. Men ocellaris clowner går nog ha i ett 100L kar utan större problem för det mesta.

Jag har fyra kar med min flickvän, två söt och två salt. Salten står hemma hos mig i Skövde. Men jag har inga fiskar ännu och mitt 80L kar är i stor behov av levande sten ännu och är därför inte så mycket att se på ännu. I mitt pico kar har jag lite koraller och LS nu iaf och copepods djur. Så den är ju lite roligare att se på iaf :-) Jag kommer nog våga skaffa fisk först i juni tidigast. Men om du vill komma och titta ändå någon dag får du gärna göra om du vill, fast det är inte så mycket att se som sagt.

Vi har tre butiker här i stan. Djurmagasinet, Zoofias och Arken Zoo. Arken Zoo är meningslösa när det gäller salt dock, de vill inte ens ta hem grejer. Zoofias är kanontrevliga och tar gärna hem de flesta salt saker jag frågat om åt en, fast de har inga saltkar igång och är inte jättekunniga heller på området. Djurmagasinet vet du ju var och hur de är :-)

Fått för mig att Aluminiumakvarium är billigare med tanke på storleken mot de andra som dom har hos Djurmagasinet. Minns att något litet Clownhotell gick på runt 1000kr tror jag.

Ungefär hur många liter rekommenderas om man ska bygga och anpassa sitt akvarium efter Clownfiskar, vi säger dom stora, standard, såg att dom blir runt 8cm. Jag hittade inte dom där mindre varianterna av Clownfiskarna som du nämnde, ungefär hur stora blir dom som?. Dom hade väldigt små Clowner på Djurmagasinet fast dom kanske var barn fortfarande och inte växt klart än? Här är en länk till Clownfiskar och koraller som de verkar trivas med. http://se.reeflex.net/tiere/4_Amphiprion_ocellaris.htm

Jag har fler frågor men jag ska börja med att inhandla akvariet först och sen resten av alla produkter som behövs. Kom precis på att jag har glömt av att låna boken på biblioteket, vad heter boken nu igen?

Vill inhandla bra hårdvara och det bästa av allt helt enkelt :)

Kan vänta lite tills du köpt någon fisk för jag kommer gärna på ett besök för att kolla hur allt är uppbyggt. Det akvariet med koraller i, bygger man ett korallrev utav LS eller är det speciella stenar som gäller då? Och hur monterar man koraller, hur kommer fraktas dom när man köper koraller? du har inte lust att ta en bild på ditt korallakvarium?

//MathiasH

Vad är copepods djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminium karen där är ju svindyra :-) De ligger ju på flera tusen kr styck. Tror 100L karet låg på 1500 kronor iaf. Du kan nog utan problem hitta ett större akvarie för betydligt mindre begagnat på blocket tex.

Här hitta jag ett kar i skövde: http://skovdetorget.se/index.php?action=show&show_id=2730&show_torg_namn=mariestads&search_word=&l=40&l2=

250L för 500 kronor, du får iofs bli av med fiskarna med de kan kanske Zoofias ta emot tex om det inte är jättemånga, men det ser det ju inte ut att vara. Växterna går ju med bli av med, de kanske någon affär vill ha med. Annars får du lägga en annons på någon växtsida kanske. Anubias ju, det är fina grejer.

Så kan du lägga 1000 kronor på Levande sten istället :-)

Clownhotellet ligger på 3000 kronor på djurmagasinet, det är ju så man dör. Men de går hitta begagnade ofta. Men de är inte stora som du sett...

De mindre clownfiskarna är de som djurmagasinet har, Amphiprion ocellaris. Det är ju de du länkar till :-) Om du får tar på ett 250L kar räcker det nog mer än väl till både clownfiskar och kanske en anemon den dagen du är beredd på att ge dig på den utmaningen(anemoner ska vara svåra). Där kan de vara glada fiskar, även om ett kar runt 100L iaf nog kan ge ett ganska gott hem med till de flesta clownerna.

Boken heter saltvattensakvariet och är skriven av Daniel Knop :-)

Du hinner nog besöka mig innan jag ploppat i fisk, ena kar kan jag ju inte ens ha fisk i, haha. Rev bygger du normalt sett av levande sten, det är den enda stensorten du behöver bry dig om just nu tycker jag. Man limmar oftast fast korallerna men det beror på sort lite, och mina koraller kom med brev. Men mina koraller är även mycket små ännu. De behöver växa till sig ordentligt :-) Det finns bilder på mitt mini akvarie med koraller i den här tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=39252

Inte så jätteinspirerande men fungerar.

Copepods är små kräftdjur som gillar leva i levande stenen, de är bra grejer :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Jag hade som sagt tagit ett lite större kar om du har utrymme för detta.

Det är lättare att hålla stabilare vattenvärden i större kar än mindre men större kräver bättre teknik.

Sätt dig i lugn o ro, fundera på hur stort kar du vill ha och kolla in trådar med den vattenvolymen och se vad dom kör med för skummare, belysning, cirkulation m.m o fundera vilka summor du kan tänka dig lägga på ett kar, drar ofta iväg rätt snabbt till slut.

Skummaren ska du nog räkna med att den ska klara den dubbla vattenvolymen du tänkt ha,

Belysning beror helt på vad du skulle vilja ha i karet.

Cirkulation brukar man räkna med 20-60 gånger vattenvolymen beroende på vilken inrikning karet ska ha, men Anemoner brukar flytta sig om den ej trivs där den sitter o i många fall åker den in i en cirkulationspump vilken kan o ofta leder till att det mesta i karet dör

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...