Jump to content
knabbuziak

Hur skulle du vilja ha ditt salt?

Vilka värden vill du ha på ditt salt?  

39 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Guest Mickius

Jag tog bara det min återförsäljare rekomenderade och som många i min omgivning kör på som funkat kanon och aldrig strulat i mitt kar :)

Tropic Marine Pro Reef

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Jag tycker kalium, mikro- och spårämnen tilsammans med minimum föroreningar är det viktigaste för de kan vi inte mäta tillförlitligt. Kalcium, magnesium och kH är ju lätta att korrigera men vad gör man när man lagt i ett salt som gör korallerna grå och får dem att växa sämre?

Jag skulle bli imponerad om någon tillverkare kunde leverera konsekvent bra salt.

Själv är man ju bortskämd med att det som står på etiketten brukar stämma när man håller på med kemikalier.

//NiXoN

För min del får det gärna vara kraftigt förhöjda MG / CA sålänge inte annat brister, MG och CA är enkelt att tillsätta

Jag skulle bli imponerad om någon tillverkare kunde leverera konsekvent bra salt.

Håller med! Gärna med en innehållsförteckning!

Jag tycker kalium, mikro- och spårämnen tilsammans med minimum föroreningar är det viktigaste för de kan vi inte mäta tillförlitligt. Kalcium, magnesium och kH är ju lätta att korrigera men vad gör man när man lagt i ett salt som gör korallerna grå och får dem att växa sämre?

Lite OT men hur korrigerar du KH neråt? Tycker att det är för hög KH i de flesta salterna.

Sent from my Xperia Arc

Lite OT men hur korrigerar du KH neråt? Tycker att det är för hög KH i de flesta salterna.

Saltsyra är ett enkelt sätt men det kräver att man doserar rätt mängd eftersom effekterna av överdosering kan bli dramatiska.

Orden 'saltsyra' och 'enkelt' är jag inte man nog att sätta i samma mening. Var får man tag på saltsyra och vad är formeln för att sänka tex 1 dKH / 10l? Är salinitet en variabel?

Sent from my Xperia Arc

Korallerna sänker kH om man har en skaplig laddning.

Hur menar du? Jag vill hålla KH stabilt på 9, jag kör balling, och då blir det inte så bra när jag kör ett vattenbyte med ett salt som har KH 11.

Sent from my Xperia Arc

Om man köper en hink salt låt säga att det skall räcka till 800 liter vatten.

Köper man då ett salt med kraftigt förhöjda MG och Ca värden som kanske ligger på 1500 och 500 typ.

Något annat tex spårämnen kommer garanterat lida för detta.

tar man ett salt med normala värden på Mg och Ca och man får samma mängd vatten på samma kilo salt så är iaf mitt resonemang att man bör få mer spårelements. Eller?

Mg kh och Ca är ju väldigt lätta att korrikera så jag förstår inte varför all denna jakt efter salt med höga halter av de ämnena......

Orden 'saltsyra' och 'enkelt' är jag inte man nog att sätta i samma mening. Var får man tag på saltsyra och vad är formeln för att sänka tex 1 dKH / 10l? Är salinitet en variabel?

Sent from my Xperia Arc

Saltsyra fixar du från en färgaffär.

använde det förr för att sänka ph.

Andreas - Skulle du då hellre se ett salt med "normala" värden vad gäller Ca/Mg/KH och istället förhöjda värden av resterande spårämnen, eller vill du inte att saltet ska tillföra nånting (mer än export av skit)?

Om du har kH 9 som målvärde och skall byta 20 % vatten med ett kH 11 färskt vatten så blir resultatet 9,4. För att undvika det skulle jag sänka Ballingdosen så att kH sjunkit till 8,8 före bytet. Ett alternativ är också att stänga av doserpumpen en halv dag eller så. När saltet är slut skulle jag köpa ett annat märke. På något konstigt sätt har jag större förtroende för de salttillverkare som försöker hålla naturliga värden på sin produkt.

Om du har kH 9 som målvärde och skall byta 20 % vatten med ett kH 11 färskt vatten så blir resultatet 9,4. För att undvika det skulle jag sänka Ballingdosen så att kH sjunkit till 8,8 före bytet. Ett alternativ är också att stänga av doserpumpen en halv dag eller så. När saltet är slut skulle jag köpa ett annat märke. På något konstigt sätt har jag större förtroende för de salttillverkare som försöker hålla naturliga värden på sin produkt.

Bra tips Stig! :)

Men kan du utveckla det där med ditt förtroende för tillverkarna? Varför skulle man uppleva större förtroende för en tillverkare bara för att de väljer att saluföra en produkt med ett visst värde? Precis som du beskriver kan man ju använda en produkt med höga värden också, men man får såklart även ha lite förståelse för vad det är man sysslar med.

Syftet med hobbyn är ju att vi vill skapa ett litet "eko"system hemma med djur från havet. För mig är det självklart att hålla vattenvärden som liknar de i havet.

Jag tycker det borde vara lika självklart för salttillverkarna att försöka ordna så att deras kunder får framgång i sin hobby. En salttillverka som skriver att vårt salt har bättre värden än naturligt saltvatten har inte mitt förtroende.

Om en salttillverkare skriver på paketet "värdens bästa salt men du riskerar att dina djur dör om du startar ett akvarium med det" tror jag inte de säljer så mycket av det.

För att slippa pendlande värden och den belastning på djuren det medför är det väl bättre och enklare att ställa in ballingen eller kalkreaktorn så att värden håller sig konstanta och att de inte ändrar sig nämnvärt vid vattenbyten. Det är därför jag använder och rekommenderar salt med naturliga värden.

Tänk dig bara att du är nära krasch som t.ex i dag när någon fått bakteriegrumling med BIOpellets. Det naturliga och riktiga rådet han fått här på forumet är: Byt vatten. De som gav det rådet tog det för självklart att saltet går att använda till större vattenbyten. Skall man ha två saltsorter hemma?

Jag föredrar något förhöjda värden, men anser dock inte att ~460ppm Ca är något förhöjda utan ganska kraftigt förhöjda.

Jag ser tex gärna att KH ligger runt 8 istället för 7 för att ha lite marginal. Som flera skrivit tidigare så skulle jag framförallt uppskatta ett salt som var lika från batch till batch, mitt skräckexempel är RSCP som jag hade en hink med över 14 dKH! när det normala är ~7.

Jag använder Tropic Marine Pro Reef men det finns andra som också brukar fungera bra. D&D, Reef crystals, Reefers best för att nämna några. Aqua medic är också bra men där måste man komplettera med mer magnesium och kalcium.

Jag har för mig att Ted Camenius och Nixon har ganska bra koll på vilka bra saltsorter det finns i Stockholmstrakten.

Andreas - Skulle du då hellre se ett salt med "normala" värden vad gäller Ca/Mg/KH och istället förhöjda värden av resterande spårämnen, eller vill du inte att saltet ska tillföra nånting (mer än export av skit)?

självklart skall det innehålla alla ämnen som finns i naturligt salt vatten. Med kraftigt förhöjda värden på Ca och Mg kommer det absolut inte vara naturligt.

Är inte det intressanta vad man får för värden i karet efter vattenbyte? Det är kanske inte så smart att byta 100% vatten med ett salt som ger kraftigt förhöjda värden, men kanske blir det spot on när man byter mindre volymer? Det förutsätter ju att de förhöjda värdena motsvarar de ämnen som förbrukas i karet... Men med ledning av omröstningen känns det som om det är just dessa värden man är ute efter, och i det fallet har jag inga problem med att använda ett salt med högre än naturliga värden. 1500/480 på ett 25%'igt vattenbyte i en balja med ursprungligen 1300/400 känns inte speciellt skrämmande.

B!

Edited by -=Mr_B=-
Ska fint folk hålla på och hålla med mig måste jag ju rätta till stavningen....

Skulle helst ha något förhöjda halter av det skälet som Björn anger... Få ett tillskott vid vattenbyten, är nice för oss som manuellt tillsätter Ballingsalterna...