Gå till innehåll

Om levandesten, vad är att föredra?


MathiasH

Rekommenderade inlägg

Hej,

Tror säkert att det finns många trådar kring detta ämne men jag ställer frågan så jag själv förstår svaren jag får lättare och hoppas att inte moderatorn har något emot detta?

Jag undrar lite om olika typer av stenar, vad är att föredra för en nybörjare? Död sten eller levande sten, finns det fler typer av rekommenderande stenar?

Sen har jag alltid funderat på hur det kan bilda liv ur död sten samt levande sten som varit torrlagda ett tag, hur kan det komma allt från sjöstjärnor och andra djur ur stenar, ligger som i ett slags viloläge eller nått sånt?

//Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Död sten behöver så gott som alltid lakas ur innan man kan ha den i akvariet, därefter behöver liv ympas in med levande sten, levande sand eller annat.

Dvs död sten är just precis död.

Död sten är en del jobb med, så för en nybörjare skulle jag definitivt säga levande sten.

Mina 8 kilo död sten (räknat i torr vikt, nu i blött och mognat tillstånd är det ca 25) fick lakas ur i hinkar med sötvatten i en månad (bytte vatten dagligen), sen mogna tillsammans med ett par kilo levande sten i ytterligare några månader, så att livet därifrån kunde sprida sig till den döda stenen, och nitrat och andra rester kunde brytas ned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är alltid försöka satsa så mycket som möjligt på kvalité som det går med saltvatten, i och med ett kar kan bli mycket pengar är det väldigt tråkigt ifall det skulle krascha p.g.a. kass utrustning eller p.g.a. vissa undanflykter.

Detta är en läxa jag har fått lära mig i alla fall.

Träna ögat så att man ser vad som är friskt och vad som inte är friskt. Lära sig vad som är otrevligt att ha på stenen och vad som är bra att ha på stenen. Samma tekniken, lära sig vilken, vad ska man säga, konstruktion på produkten som kan tänkas fungera bäst.

Satsa alltid på kvalité när det gäller både djur och utrustning, ett saltvattensakvarium som kraschar kan förstöra din framtid, tro mig ^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Död sten behöver så gott som alltid lakas ur innan man kan ha den i akvariet, därefter behöver liv ympas in med levande sten, levande sand eller annat.

Dvs död sten är just precis död.

Död sten är en del jobb med, så för en nybörjare skulle jag definitivt säga levande sten.

Mina 8 kilo död sten (räknat i torr vikt, nu i blött och mognat tillstånd är det ca 25) fick lakas ur i hinkar med sötvatten i en månad (bytte vatten dagligen), sen mogna tillsammans med ett par kilo levande sten i ytterligare några månader, så att livet därifrån kunde sprida sig till den döda stenen, och nitrat och andra rester kunde brytas ned.

Det låter som att döda stenar är en fördel? Varför annars skaffa något dött när man kan få levande sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enkelt: för en student så är 40 kr kilot (död sten) mer lovande än 150 kr kilot (finfin levande sten), och jag tänkte försöka bygga en revpelare.

Lokala akvariebutiken hade gamla korallflak som var rätt bra till det, och sen slank en rejäl men luftig kluns med av bara farten.

Märk väl, då hade jag ju inte kollat upp vilket sabla meck det var med död sten, märkte först att när jag hällt på 30 liter osmosvatten att det vart gult och luktade förjävligt...

Död sten är bra att dryga ut saker med. Det är enklare att bygga intressanta strukturer av, i och med att den är torr och det inte finns något känsligt på den.

Lite samma som med revkeramik och liknande produkter.

Levande sten har ju annars fördelarna att man får kopiösa mängder smått och gott, rörmaskar, copepods, amphipods, maskar, kalkalger osv, allt det där lilla livet. Man kan även få en del koraller om man har tur, jag fick en Porites sp och två sorters knappar med mina första 7 kilo.

Död sten har också nackdelarna att det tar längre tid att få igång saker med, och det är inte alltid så fagert under mognadsfasen när man har algblomningar, bakterieblomningar (hade all min döda sten täckt av först kiselalger, sen cyano, sen grönalger, och först efter ett halvår började det bli snyggt med kalkalger etc).

Mitt tips är: ska du ha mindre än 15 kilo sten, köp allt som levande sten.

Ska du ha mer, köp det antingen helt som levande sten i omgångar, eller dryga ut med 25% död sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...