Gå till innehåll

Ett balanserat akvarium?


MathiasH

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat mycket kring att få ett saltvattensakvarium så självständigt som möjligt och då undrar jag om man måste använda rätt typ av sandbotten, bottendjur som renar sanden och sen andra lägre och högre djur som balanserar allt från överbefolkning till alger m.m.

Vad är dom vanligaste djuren av lägre typ som fungerar som städare? som tar hand om sanden, levande stenar, bakterier, alger och allt som kan dyka upp i ett akvarium?

Går det få en någorlunda bra balans i akvariet utan att det blir för mycket av en djurart osv?

Är mina frågor dumma eller är det möjligt? Är ju som sagt ute efter ett så självständigt saltvattensakvarium som rekommenderas till nybörjare.

Det enda jag kan komma på är Några Clownfiskar, levande sten och någon bra sant samt några puts/arbetardjur som håller akvariet rent och fint så man slipper underhållsstäda det då och då, men hur ofta bör man städa ett akvarium?

Måste man ha ett extra akvarium som är förberett för att bara flytta över alla fiskar och djur så de bor där tillfälligt tills det ordinarie akvariet är stabilt igen?

//Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag kan komma på är Några Clownfiskar, levande sten och någon bra sant samt några puts/arbetardjur som håller akvariet rent och fint så man slipper underhållsstäda det då och då, men hur ofta bör man städa ett akvarium?

Jämfört med sötvattenakvarium så tycker jag saltvattenakvarium kräver betydligt mindre av "städning". Det som kräver jobb är att underhålla tekniken eller fylla på vatten, rengöra skummare och dosera saker och ting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men glöm inte dina vattenbyten! Allt liv i burken mår bättre av lite nytt vatten då o då. Gör det så mår dina fiskar/koraller/ls lika fint som min salaris,fisken på bilden.

Härliga djur du hade. Hur ofta bör man byta vatten? Byter man allt eller tar man bort 1/4 av de bara? Klarar sig fiskarna när man fyller på med nytt vatten, är det vanligt kranvatten?

Behöver man flytta fiskarna tills deras hem är rent och fint igen har rätt värden, eller förbereder man en kanna med rätt salthalt innan bytet?

//Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med vattenbyten är ett infekterat ämne, det finns många skolor på hur man "ska" göra.

Själv kör jag på ca 10% i veckan, det funkar bra för mig.

Blandar till nytt vatten i ett gammalt akvarium så att jag får samma salthalt och samma temperatur.

Jag kör med osmosvatten som grund, hade löjliga algproblem när jag körde med kranvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härliga djur du hade. Hur ofta bör man byta vatten? Byter man allt eller tar man bort 1/4 av de bara? Klarar sig fiskarna när man fyller på med nytt vatten, är det vanligt kranvatten?

Behöver man flytta fiskarna tills deras hem är rent och fint igen har rätt värden, eller förbereder man en kanna med rätt salthalt innan bytet?

//Mathias

Fiskarna klarar sig gott vid vattenbytet, så de stannar kvar i akvariet. Innan vattenbytet häller du upp rätt mängd sötvatten i en spann och häller i salt för att få samma salthalt som akvariets. Sen låter du det stå i några timmar med en liten pump i. Glöm inte att vattnet bör ha samma temperatur som akvariet eller åtminstone rumstemperatur.

Ett tips till är att låna Daniel Knops bok Saltvattensakvariet på biblioteket om du inte redan läst den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå!

Jo,mitt akvarium mår bra.Jag var lite nervös vid uppstarten/flytten för några månader sedan.Köpte en beg, liten saltburk.Jag gör vtn byte ca7-10 cm varje vecka. 11små fiskar, 3 T Magnicia,2 T decora ett par centropyge bispinosus.mm,mm.Tot 10 småfiskar och ett par debelius räkor plus koraller o en a BTA. Bubble tip anemon denne matar jag var tredje vecka me räka el mussla el fiskkött. och jag matar på rätt rejält med artemia o annan fiskmat. Men nu tänker jag att jag ska dra ner lite på både mat o vtn byte och för några veckor sedan stängde jag av UV steriliseringen.

ATTAN så kul att titta på det!! till skillnad mot ett sötvattens dito så HÄNDER det något,ständigt!! Skitskoj.

post-5805-14468921980001_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...