Gå till innehåll

Biopellets akut problem


kebox

Rekommenderade inlägg

Har startat med Biopellets sedan ett par dagar i morse var vattnet enormt

dimmigt verkar inte som de levande är påverkat ännu.

Sjunkande PH 7,6 brukar ligga mellan 7,9 - 8,3 natt/dag är det calcium som

lösts ut eller en bakteriebomb har jag överdocerat pelletsen har inte

hunnit ta några övriga värden ännu.

Skummar ganska kraftigt vad bör bli min första akuta åtgärd.

Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är ett akvarium som varit igång ett tag så ska man om jag förstått det rätt börja försiktigt med en liten mängd pellets.

Jag skulle prova ta bort den mesta av pelletsen du lagt i och köra vidare med en väldigt liten mängd, kanske till och med ta bort helt några dagar så akvariet kan återhämta sig.

Misstänker bakterietillväxt, jag fick enormt mycket slem när jag körde igång mitt pelletsfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör som Claes föreslagit- ta bort pelletsen och lufta ordentligt. Inte nog med att du måste vädra ut koldioxid - bakterieblomningen förbrukar stora mängder syre också (två sidor av samma mynt) så maximal luftning är ett måste. Alla pumpar som går upp mot vattenytan. Dessutom kan det vara rätt så bråttom att åtgärda.

Då det också finns en massa organiskt kol ute i vattensystemet så skulle det inte vara fel med ett vattenbyte också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PH stiger nu 8,0 från 7,67 i morse men dimman består fosfat tidigare c:a 0,25

detta från skyhöga värden över 1 med hjälp av fosfatreducerare aluminiumbaserad

aktuellt värde nu 0,5 Nitrat har jag inget värde på har lite svårt med dessa tester

med färgskala man kan frestas att läsa av ett önskeresultat.

Lite synd att det inte finns en doseringsanvisning på pelletsen bara 50 - 200 ml/100 L

jag uppskattar att jag körde på c:a 100 ml/100 L borde väl tänkt på att detta trots allt

är en kolkälla som vodka vilket kräver försiktighet.

Men skummar det gör det har stängt av reaktorn riktat pumparna mot ytan och förbereder ett partiellt vatten byte.

Får väl avvakta med pelletsen tills det stabiliserar sig och då med reducerad kvantitet.

Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du sen kör igång reaktorn igen så se till att få ut det vattnet som är däri i avloppet istället. Tex kan du ta upp och tömma den i vasken på toaletten tex, och sen ha en hink med nytt vatten som du låter köra igenom ett par timmar, samtidigt som du har en luftpump i hinken för avluftning. Sen kan du sätta tillbaks reaktorn i karet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eller så väljer man en metod som inte orsakar denna problematik i akvariet

Och det kan diskuteras i en egen tråd isf. I denna tråden vill trådskaparen ha hjälp och de som kan ge det kan ge sin åsikt och sitt stöd, de som inte kan detta behöver inte skriva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...