Gå till innehåll

Problem med glasrosor


Misfit

Rekommenderade inlägg

Är det någon som kan tipsa om hur jag kan bli av med mina glasrosor???

Har köpt sammanlagt 9st pepparmintsräkor, men de gör inte sitt jobb. Har även prövat med att införskaffat en rostratus, men han tog inte heller en enda. Har hört att nån slags filfisk ska kunna fungera. Vilken isf? Eller finns det någon annan metod att bli av med den förbannade pesten???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst på forumet att det ska gå att döda dem med hjälp av en medicinspruta gjord av plast med varmt vatten i (OBS, uppvarmt vatten, inte varmt kranvatten!) och spruta det rätt på dem så de bränns ihjäl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har pepparmintsräkor, men de tar inga glasrosor om de kan få gott om mat på annat sätt. Matar jag mer sparsamt och ser till att fiskarna får det mesta (utan att totalt svälta räkorna)så blir de mycket mer effektiva. Annars finns det massa trådar här på forumet med tips på hett citronvatten, plugga igen dom med undervattensepoxi, diverse djurtips (det senaste i denna kategorin är väl de där nakensnäckorna som verkar vara en bra lösning). Sen vill jag inte på nåt sätt idiotförklara någon, men är du säker på att det är glasrosor? Jag vet en som hade stora problem med att få bort sina. Provade allt möjligt till han kom på att det var rörmaskar...

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acreichtys tomentosus heter filfisken, funkade för mig...

Hade en så en längre tid jag också. Himla speciell firre som gjorde soprent på glasrosor. Den fick flytta vidare till stigigemla så småningom, men märkte efter några månader att det började titta upp glasrosor igen. Antar att glasrosorna begriper sitt eget bästa och håller låg profil tills faran är över. Så troligtvis är det svårt att helt utrota glosrosorna på det sättet. Tycker det verkar spännande med dom där glasrosätande nakensnäckorna

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt 100 på art det är pepparminträkor. Tror dock ej att alla 9 finns kvar, men de som finns är iaf lata. Och ja det är glasrosor, inte rörmaskar. Men det där med nakensnäcka tycker jag låter intressant... Någon som vet vad den heter???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lutar åt att jag blir tvungen att införskaffa en Acreichtys tomentosus, även om den inte har utseendet med sig, så skulle den förhoppningsvis göra nytta iaf.

Ingen som har en till salu???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ knabbuziak

citronvatten
är en felöversättning från amerikanskans "lime-water" som blir kalkvatten på svenska. Citronvatten funkar inte, möjligtvis citronsyra. Jag har använt 26 % ättika - den glasrosen kom inte tillbaka. Men det är rätt att pepparmintsräkorna är effektivast om de får svälta lite. Filfisken är grym och en väldigt trevlig krabat i ett akvarium.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lutar åt att jag blir tvungen att införskaffa en Acreichtys tomentosus, även om den inte har utseendet med sig, så skulle den förhoppningsvis göra nytta iaf.

Ingen som har en till salu???

Jag hade en till salu för någon månad sedan . den åkte ganska snabbt upp på annons för att den plöjde vilt fram på alla mina andra koraller också

Men det är säkert som med mycket annat att det är individen det hänger på . Såg att den tog några glasrosor så det var ju bra ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den jag fick av Ballsam gick några månader i mitt fraggkar med diverse SPS:er några LPS några knappar, skivor och mjukisar. Ett tag efter att glasrosorna var slut började den äta parazoanthus axinelle. Något annat rörde den aldrig. Utom maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende på hur dom sitter så man kommer åt är en stor spruta med kokande vatten bra. Jag tömde typ 70 ml på varje ros, vissa dog direkt andra fick man ge två gånger, samt att jag sög ur liken med sprutan oxå.

Den metoden är helt klart värt att pröva. Kokade du kranvatten? Använde du pipett på sprutan? Tck för tipset :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Är visserligen en amatör som inte hållit på så länge med saltvatten men vill ändå dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har också använt kokande vatten på mina glasrosor med bra resultat. Men jag använde kranvatten som jag kokat i vattenkokare, mest för att jag använder kranvatten för påfyllning i karet.

Jag använde de små sprutorna som man får med till de olika testerna, typ pH test osv.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Är visserligen en amatör som inte hållit på så länge med saltvatten men vill ändå dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har också använt kokande vatten på mina glasrosor med bra resultat. Men jag använde kranvatten som jag kokat i vattenkokare, mest för att jag använder kranvatten för påfyllning i karet.

Jag använde de små sprutorna som man får med till de olika testerna, typ pH test osv.

Lycka till!

Jaha, jag var rädd att plasten skulle smälta/förstöras under den temperaturen. Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...