Gå till innehåll

Saltvatten- farligt att hälla ut det i toan?


macke_fisk

Rekommenderade inlägg

Klurat på samma fråga ibland. Tippar på att stammarna i vårt hus är i metall. Visserligen säker med ett tjockt lager klegg på insidan efter 50 års användning, men för säkerhets skull brukar jag spola efter jag hällt ut en 25 literdunk.. Inbillar mej att man späder ut ev problem då

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har svårt att tro det skulle vara skadligt, det blandas ju runt med sötvatten så tror att salthalten blir så pass låg att det inte skadar, sen beror det ju på var man heller ut det, i en kran som används ofta eller inte, om man gör det vid en kran där den används ofta så spolas det nog rent hela tiden.

Modernare hus har väl dessutom plaströr tror jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag låter vattnet gå direkt ut på gatan.

På det sättet har jag ALLTID is och snö fritt framför huset vintertid...:skrattar:

Hade ganska klart för mig att det alltid är snö och isfritt framför husen i Phuket.. även vintertid. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Modernare hus har väl dessutom plaströr tror jag?

inte alltid helt rätt, många höghus görs fortfarande/ bytts ut till gjutjärns rör för att det ska låta mindre när man spolar osv

gjutjärn rostar iof och salt minskar väl inte rosten, men som det nämndes tidigare så fins det rätt mkt avlagringar och godset är rätt tjockt så det är mkt rost för att det ska bli hål.

har sett gjutjärns rör med 20cm i ytter diameter och ca 10 i innerdiameter pga avlagringar. ser inte alltid så mysigt ut där inne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En längre förklaring gällande fekaliers sammansättning som jag inte är det minsta intresserad att ge mig in i.. =) Därav det korta svaret...

Tror inte det har så mycket med fekalierna att göra som själva saltvattnet.

Om du har ett hus med gamla gjutjärnsrör (MA-rör) och vi ponerar att du bara använder avloppet att hälla uttjänt saltvatten i så tror jag att påverkan skulle kunna bli klart märkbar, livslängden skulle minska. Används avloppet i normal omfattning så lär inte påverkan vara särskilt stor. Vill du förbättra livslängden på gjutjärnsrören så spola ett par gånger med färskvatten efter att du tömt akvarievattnet.

Har du plaströr (PP-rör) så gör det nog ingen skillnad vilket du gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Christer T

Jaja jag ägnar väl en stund till då..=)

Det jag har sett erfarenhetsmässigt både tills sjöss och på land när det gäller fekalier så är kravet syrafasta material för att överhuvudtaget kunna hantera dess, allt annat äts upp mer eller mindre direkt.

Men däremot saltvatten leds i vanliga svartstålsrör i alla fartyg i hela världen i alla kylsystem.

Avloppsvatten ÄR betydligt aggressivare än saltvatten.

@petnym

Nu blev jag däremot nyfiken, (varför olämpligt på gräsmattan och i synnerhet) varför olagligt i dagvattnet??

Låter ju som en rätt vettig grej att göra, i mitt huvud iaf..

Edit: Jag ber om ursäkt, saltvatten och gräsmattor var inkompatibla efter lite efterforskningar.. -ger upp

Ändrat av akvarium123
glömde tänka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Christer T

Jaja jag ägnar väl en stund till då..=)

Det jag har sett erfarenhetsmässigt både tills sjöss och på land när det gäller fekalier så är kravet syrafasta material för att överhuvudtaget kunna hantera dess, allt annat äts upp mer eller mindre direkt.

Och jag som alltid undrat varför alla avloppssystem är syrafasta.........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...