Gå till innehåll

Hur man gör ett "verklighetstroget" kar med Google SketchUp


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Hej! :)

Då det är några som frågat hur jag gör mina Renderingar (datorgjorda bilder, som ser ut som verkliga) så tänkte jag att jag skulle visa, så fler kan lära sig!

När jag gör renderingarna, använder jag Google SketchUp och Indigo Renderer.

Det är två mycket enkla program som man kan åstadkomma mycket med!

Jag börjar med att använda Google SketchUp och gör själva 3D ritningen.

Först använder jag "rectangle" för att göra själva "basen" i mitt fall 1250x600mm

post-4681-14468922059321_thumb.jpg

Sen använder jag "push/pull" för att dra höjden på karet. I mitt fall 500mm

post-4681-14468922059495_thumb.jpg

Sen använder jag ett så kallat "offset" på ovansidan av "kuben/rektangeln" detta bestämmer glastjockleken i de vertikala skivorna. I mitt fall 12mm

post-4681-14468922059661_thumb.jpg

Sen använder jag "push/pull" igen, för att dra ned mitten så att det blir som ett kar, detta bestämmer även bottens tjocklek, i mitt fall drar jag den den 488mm för att få botten 12mm tjock.

post-4681-14468922059836_thumb.jpg

Lite bilder.

post-4681-1446892206001_thumb.jpg

post-4681-14468922060185_thumb.jpg

I nästa "färgar" jag karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, hur man får karets väggar till "glas"

Följ stegen i bilderna.

Markera hela karet. Använd "Paint Bucket" verktyget. Välj inriktning på kulör.

post-4681-14468922060362_thumb.jpg

Välj kulör.

post-4681-14468922060554_thumb.jpg

Ändra "opaciteten" Jag kör med "1" för Optiwhite och "5" för vanlig...

post-4681-14468922060723_thumb.jpg

Använd "component" och skriv in ett komponentnamn! :P

post-4681-14468922060907_thumb.jpg

Nästa Ytavrinning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ytavrinningen, glaset.

Följ stegen i Bilderna! (måtten ser du i nedre högra hörnet =P)

Börja med att dubbelklicka på din komponent för att göra den redigerbar...

post-4681-14468922061101_thumb.jpg

post-4681-14468922061294_thumb.jpg

post-4681-14468922061482_thumb.jpg

post-4681-14468922061667_thumb.jpg

I mitt fall är höjden på ytavrinningsglaset 440mm vilket ger 48mm till toppen på karet!

post-4681-14468922061871_thumb.jpg

Nästa själva akrylen för ytavrinningen, den "jobbiga" biten =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok till akrylen, detta kommer antagligen ta flera inlägg, mycket detaljarbete!

Gör likadant hela vägen om.

post-4681-1446892206209_thumb.jpg

använd "push/pull" för att dra höjden på akrylen, jag använde 482mm, för att få 6mm till ett "cover"

post-4681-14468922062383_thumb.jpg

Sen drog jag en linje tvärs över i samma höjd som glaset innanför akrylen...

Använde "offset" på den lilla ytan vi just skapade, 10mm offset...

post-4681-14468922062622_thumb.jpg

Sen drog jag 2 stycken linjer som du ser på bilden.

post-4681-14468922062841_thumb.jpg

Sen raderade jag det som försvann på bilden med hjälp av "erase" verktyget.

post-4681-14468922063056_thumb.jpg

Sen gör jag likadant på båda kortsidorna.

post-4681-14468922063275_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att ni gillar det!

Det är bara att börja Sketcha =P Det blir bara lättare när man lär sig grunderna! ;)

Ett tips är att ändra "template" till mm, ni gör det under "preferences/template" Då blir det enklare, jämfört med orginalet "meter"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är himla kul när karet börjar ta form...

Jag märkte att mitt sätt att göra en platta och sedan "pusha" upp sidor, bak och fram förstör renderingen i Indigo. Det blir svart liksom.

Här är ett litet exempel hur fel det kan bli.

Fruns reaktion...

Ditt sätt att använda Offset är himla bra faktiskt. Jag vet inte om man behöver lägga till silikon etc. men hur skulle du gå till väga?

post-4913-14468922077202_thumb.jpg

post-4913-14468922077392_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har det senaste. Om jag har ett kar som komponent, och sedan kör ut en ruta genom push så är det ok.

Men har jag mer avancerade saker, så blir den rutan svart.

kolla bilderna.. Sedan tror jag det faktiskt är läggdags :) JK iaf. för mig hehe

post-4913-14468922083252_thumb.jpg

post-4913-14468922083643_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, lustigt...

Jag hade ett liknande problem när jag försökte göra ett material transparent, reflekterande och sänkte roughness =P Blev nog lite mycket för Sketchup/renderen =P ett tips är att kolla på "förhandsvisningen" som finns i material editor, om det är någon inställning som orsakar det, alltså genom uteslutningsmetoden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många bra tips :-) Har aldrig tänkt på att göra som dig där utan jag har hela tiden gjort så att jag gjort separata rutor och fogat ihop. Det är ju lättare att trycka ned... Även om man iofs går miste om skarvarna?

Rendera verkar spännande. Det ska jag ta och prova...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Himla konstigt det här med hål.

Jag har karet som en "component".

Dubbel klickar på den, ritar en cirkel, väljer insidan (ytan) och trycker delete.

Det blir alltså ett hål i rutan. Men det blir tyvärr SVART.

Menar du att du kan göra detta UTAN att det bli svart?

Skall försöka lite push etc. istället, men jag får samma resultat...

post-4913-14468922092755_thumb.jpg

post-4913-14468922093128_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...