Gå till innehåll

Sardellen uppgraderar till 350L hörna + Sump


Sardellen

Rekommenderade inlägg

  • 4 veckor senare...
  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det ha nu gått ett tag sedan jag updaterade min tråd.

Karet tuffar på och både fisk och lite fraggar har hittat ner trots att det egentligen var meningen att vänta med koraller tills efter semestern.

Gjode mätning i går kväll eftersom det var en månad sedan sist.

Salthalt : 0,025

PH : 8,3

NO2 : 0

KH :6,1

NH4 : >0,25

NO3 :>0,25

PO4 : >0,03

Ca :390

Att Kalcium och KH ligger lågt är nog ingen hemlighet och det har jag börjat att justera upp med hjälp av Deltec Kalwasser Powder och Salifert KH + pH Buffer.

Min fråga är nu

Hur många mäter Magnesium, Strontium och Jod?

Vilka värden är viktigast att ha koll på av dessa?

Magnesium och Strontiumtesterna verkar ganska klöddiga ( från Salifert)

Jag vill tacka Dan (svedalaciklid) som lade ner sitt kar och lät mig ta över vårdnaden av en låda med godsaker. Dock ha jag två burkar som jag inte rktigt vet hur jag kan använda.

Båda är GroTech, därav den ena är Calcium Pro Instant och den anda är Magnesium Pro.

-Som jag förstår det så är dessa i första hand till fö dem som kör Calciumreaktor, men går det även köra Calcium Pro Instant Utan Calcium reaktor ?

Ändrat av Sardellen
Skrev fel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar till mig Lasse.

Jag vill med tacka för ditt svar gällande Deltec Kalkwasser Powder.

-Jag gjorde en laddning med 2matskedar i en 2L Pet, men det verkade inte påverka något alls, inte heller pH värdet.

Har gjort ytterligare 3 sådana laddningar nu , men med enbart 2msk i varje för att se om dubbla dosen kan påverka.

Vad det gäller Calcium Pro Instant så ser det ju ut som ett "Kalkreaktor media", dvs som grovgrossad kalksten i bitar på ca 5mm storlek. Som jag med förstår det så kan man dosera det rakt i karet ( eller om man lägger det i någon form av strumpa/ nät)

På produktbeskrivningen så säger de 18mg / 100L vatten.

Får prova detta om jag inte får resultat med Kalkwasser Powder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar Manne,

Det Grotech Calcium Pro Instant jag har är inte ett pulver utan mer som fin Singel i strukturen. Bitarna är ca 5mm.

Testa o lös upp lite i rent vatten.. Blir det helt upplöst i med det i karet , så höjer du lite i taget.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Tackar Mrbw

-Jag har en MaxSpect 170W Semi + 2x24w T5 med reflekrorer där bak (som ska bytas mot en Max Spect 160W Semi, när jag hittar en begagnad)

-om jag inte bygger något, men så fall bygger jag nog till hela karet och säljer 170 wattaren med :-)

Kul att du hittade min ganska inaktiva tråd :-)

post-5521-14468922695613_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Tackar Mrbw

-Jag har en MaxSpect 170W Semi + 2x24w T5 med reflekrorer där bak (som ska bytas mot en Max Spect 160W Semi, när jag hittar en begagnad)

-om jag inte bygger något, men så fall bygger jag nog till hela karet och säljer 170 wattaren med :-)

Kul att du hittade min ganska inaktiva tråd :-)

Grymt snyggt kar! Mycket inspiration till mitt nya 271l hörn med samma former som ditt. Hade också tänkt sätta en 170w led och komplettera med t5. Men du tycker att det blir för klent eller är det att ljuset från led'en är för snävt som gör att du vill ha två st?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Mitt hörnkar har uppdaterats med en Max Spect Semi 230w sedann en tid.

I övrigt har det inte hänt mycket .... eller jo...

Nu börjas det ....

Vi ska flytta till hus i mitten av januari så då lär man ju ha mycket tid över.

Mitt hörnkar ska flyttas med därför har det skaffats ytterligare ett 100L kar.....och ett 200L kar.....okej då... ett 350L kar med. ( det bara blev så )

-Nu smids planer för nästa bygge som kommer ske under våren.

Jag har intalat mig själv att det inte finns något lämpligt hörn att sätta mitt hörnkar i, vilket känns realistiskt på på 260kvm.

Därför skissas det just nu på ett avlångt kar. Troligen blir det ett 150x60x60 eller ett 150x60x50.

Ledljuset ska kompletteras Extern Deltec pump till cirkulationen med flera munstycke upp i karet för att slippa så mycket intena pumpar i karet.

Idag kör jag enligt mitt tycke en riktigt bra skummare, Deltec APF-600 men denna kommer uppgraderas till en KZ Small skummare.

Sump med ett ganska kompakt teknikfack. Troligen 1 eller 2 fack för levande sten. och ett vattenbytarfack med bypasskoppling för beredning av saltbatten.

En stor tunna eller dunk med Osmosvatten för vattenpåfyllning och en hörna för balling.

Hurvida detta kommer få plats försöker jag låta bli att tänka på...ännu...

Någon beskrev min nuvarande sump som en "omöjlig figur" likt de tavlor som fanns i vart och varannat hem på 80-talet, så förutsättningarna finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag börjar få lite fosfat och funderar på om man ska komplettera med fosfatremover.

Idag kör jag kort och gott Mycket sten, överdimentionerad skummare, lite mycket fisk och ganska mycket koraller.

Till detta en FR 509 med biopellets där jag tror att pumpen är lite klen då det bara "småputtrar i den"

Min fråga är vad rekomenderas som lämplig fosfatremover?

Är det bättre att köra den i ett filter eller strumpa?

-Jag har ett ombyggt nitratfilter som jag tror skulle kunna funka så fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tack Jonas.

Var inne och kikade på ditt kar. Ganska lika val på korall och fisk.

Gillar med chromis i stim. Har själv sju.

Visst kommer det bli lite klurigheter i det nya karet med.

Bland annat Deltec 5250 pump på returen som ger 6000L. Detta ska fördelas på 4st utlopp med justerbart flöde på respektive utlopp.

En KZ Small skummare.

Minst en styrbar Tunze + några mindre koralia.

Biopellets i ett deltec F509 och ev ett egenkonstruerat fosfatfilter.

Sumpen ska få stora fack för sten och även ett vattenbytarfack med bypass.

Uv-filter och någon form av enkelt mekaniskt filter som man ska kunna byta lätt varje dag eller bara ta obort om man inte är hella på några dagar.

Balling kommer med, men allt tar sin tid så vi får se när tid finnes.

Tankarna och ideerna är många :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

-Snart går flytten av det levande och detta hörnkaret är TILL SALU

Nu har jag fått tag i en 200L tunna och 2st 100L plasttunnor med lock och klämring.

På lördag ska vi pumpa ut vattnet genom fönstret och ner i tunnorna på släpen.

Som tur är ska vi bara flytta någon kilometer och sedan på samma sätt pumpa ner vattnet genom källarfönstret i ett tillfälligt eller kanske permanent kar.

Lovar skaplig rabatt till den som vill hämta karet på lördag eller söndag. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Bosse.

Tack, det mesta gick som planerat, förutom att botten gick ur en plastlåda och en del koraller fick stryk pga detta.

-Ditt gamla kar är nu fyllt och står och tuffar nere i källaren med en provisorisk sump.

-Hade lite problem att få igång KZ-skummaren, men tryckte i en 3000L pump, sen gick det som bara den :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Karet är ännu inte sålt, men tömt.

För den som är intresserad av att köpa eller har frågor om hur jag löst olika saker är välkommen att skriva i tråden, men skicka gärna ett PM med då jag inte skriver aktivt i denna tråden längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...