Gå till innehåll

Rickes 1125 Liter inwall


Ricke

Rekommenderade inlägg

Hej alla vänner nu tänkte jag det var dax att starta upp en tråd om mitt nästa kar som nu står på plats i sitt akvarie skyffe :)

Karet är på 1125L alu med måtten 250Lx75Bx60H karet kommer vara ett väggakvarie.

Kommer köra en sump på 180L i början för att testa med en avrinningsbox.

Kommer köra ett 100L som påfyllingskar.

Ljuset är inte bestämt vilket jag ska använda men lutar åt kombi mh/t5 med 12st 54W rör och 3st 150W mh.

Om det blir för klent får jag lägga dit några fler rör. Då rummet karet står i är litet med funktionellt vill ha inte ha för kraftiga mh pga värmen.

Innan karet startas upp ska jag limma om det och täcka alun mot saltstänk med svart silikon bara för att vara på den säkra sidan vill inte ha 1 kubik på golvet.

Inriktningen på karet kommer bli blandat fast med mindre mjukisar än vad jag hade sist.

Kommer bygga en scape med DS och LS på ett skelett av pvc rör.

Kommer vara rätt luftigt med sten då jag vill kunna ha fisk som kanske kräver lite mera simyta.

Denna gången ska det inte bli allt för low-tech ;) ska ha skummare,uv-c, kalkreaktor och nitratfilter. som jag vet nu iallfall.

Tacksam för tips och kommentarer.

Kommer komma med bilder senare i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då karet är 250 så får jag in 2 rör på längden och mh mellan på bredden 80 rör är 150cm långa och då blir det omlått vilket jag tycker blir lite fel.

Men mycket hänger på vilka ramper jag kan hitta till bästa pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då vi håller på med husrenovering samtidigt som karet planeras kommer det nog inte vara igång förren till hösten, men det är mycket som ska fixas innan karet går att starta. ska ha detta karet som inspiration till min scape.

post-2373-1446892209451_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För några år sedan vet jag det var med ett riktigt grymt inwall på reefcentral (tank of the month) där killen hade kaklat rummet bakom. Hittar inte tråden nu men ska försöka fixa om inte nån annan som vet vilket jag menar hinner före..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var min tanke först att kakla rummet men sen tyckte jag det blev lite mycket som skulle göra innan karet skulle hämtas så nu får det bli målning av väggar bara :)

Nu är karet halvfyllt håller på o testar om det är helt :x Förra ägaren sa att det var det så jag ska få ner fregolitskivan så karet kommer i rätt höjd så jag kan sätta dit ramen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är rätt nysilikonerat men det känns som killen slarvat då det är en del luftfickor under silikonet som jag är lite orolig över att det ska krypa in kalkalger där osv.

Bra tack för länken har jag några timmara läsning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är lite för dåligt insatt i LED och sen känns det som det blir dyrt med det för ramperna är ju så dyra och sedan behöver jag ju rätt mycket kräm över. fast man kanske sparar in det på elen?

Några förslag hur krafig LED jag skulle behöva ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och funderade idag på hur man skulle kunna bygga en lite större ramp utan att behöva fläska på med en massa fläsar och dessutom göra det rätt så enkelt för sig.

Tanken gick till den enkla listen som Manne har över sitt 600-liters.

40x40-rör som är 1800 långt, på det sitter 23 blå 3W dioder utan aktiv kylning och röret håller tempen utan att bli så varmt så man inte kan ta på det.

Säg att du kan sätta en diod var 15'e cm längs hela karet på denna typen av rör. Du monterar ihop dessa rören med 4-5 tvärstag som går rakt igenom 4-kants rören, man borrar och trär igenom en gängstång och sätter en mutter emellan, så har du max 50mm för varje modul. Sen bygger du på i djupled precis hur mycket du vill, bara att börja räkna på det. :) Säg 12 moduler á 2400mm långa: drygt 1900 dioder. ;) Men du hade haft kanonljus över hela karet! :ler:

Eller så kikar du på den typen av diy som Lasse byggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får se om jag orkar dona med så många dioder.. Snyggt ljus kan man ju få ändå utan LED så, frågan är hur mycket mindre watt som skulle gå åt genom att använda LED?

Jag spånar på ett projekt med LED planen är iaf att gå ifrån 3*250 + 2*80 + 69w LED , dvs 979w till ca 600w LED.. Tror att det kan gå utmärkt med att sänka förbrukningen med 400w.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok bra sänkning av elkostnad, men då gäller det att får ner kostnad för material till ramp och lampor så det inte ska behöva tjänas in på 10år. Man kan ca tjäna 3000kr per år vid en halvering av watttalet på ett år med denna storleken på kar.

Får ta en funderare på detta. Kommer inte behöva ljus över karet förren om några månader ändå så vi får se.

Ska köra in sten i mörker/mindre t8 ljus en längre period tänkte jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sparar in pengarna gör du nog snabbt om du jämför med 12x54 W och 3 MH :-) Det är ju bara räkna på lamp bytena.

54W rör verkar kosta runt 200 kr med frakt om du ska ha lite roligare grejer iaf. 200x12 blir ju 2400 kr, sedan så MH, jag bara gissar 600 kr styck så får vi 1800 där. Om vi snittar på byte på alla lampor en gång om året så blir ju det 4200 kr om året. Om vi tar med din 3000 krs drift kalkyl med så har vi en besparing av 7200 kronor om året med LEDs istället.

Det är ju en ganska sjuk summa :-) Och den dagen dina dioder är slut så finns det antagligen ännu bättre dioder att byta de mot till ett lägre pris.

Då får det vara en sjukt dyr ramp du köper/bygger om det inte ska tjänas in kvickt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...