Gå till innehåll

snickarns nya monsterramp 84 cree led


snickarn

Rekommenderade inlägg

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det beror ju på hur högt du vill hänga rampen/hur hög burken är, snävare linser= dioder högre upp...

Jag vet inte om jag hade gått på 80, har såna som jag skall prova till mitt fraggkar då behövs mer spridning.

Men med tanke på hur mycket watt de blir på ditt bygge så är det nog lugnt hursomhelst;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag tror att en blandning av linser borde ge ett bra resultat .

nu så här efteråt så skulle jag tagit några 40 graders för framkanten av rampen för att riktigt trycka ner ljuset till botten men men det går ju att få in fler dioder senare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du behöver fler dioder, det är bara att byta linser om du behöver få mer effekt på en viss yta/djup.

Jag har snävare dioder mot rutan precis som du tänkt dig och bredare mot mitten av karet.

Skall bli kul o se ditt bygge, det är bara något mindre än det jag räknat mig behöva till mitt 500 liters...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

små steg i rätt riktning har skissat lite på en sarg till karet och wireupphängning till rampen så att den lätt går att höja vid matning vattenbyte osv

annars blir det till att såga sönder den och göra en vikbar ramp alt två ramper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ta och "torröva" lite först med lödkolven om det var länge sedan sist, vore trist att bränna sönder chipsen... Börja med att kapa till kablarna till rätt längd och skala sedan av c:a 5-6mm, värm kopparen och "förtenna" kardelerna så är du snart igång :)

Lödrök doftar härligt, hosthost eller kanske inte men ändå :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd något så föråldrat som flushmedel för lödning. Då kommer det att flyta ut väldigt bra. Classe har en bra produkt där.

MVH Lasse

Alternativet där är väl att ha flussmedel i löd tennet direkt , men erkänner att det är inte jättelätt o löda på chipen som är limmade mot flänsen..

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att förtenna dioderna är ett riktigt bra tipps, när dom väl sitter på plats så är det betydligt svårare att lyckas.

En liten bordsfläkt brukar vara bra o ha stående en bit borta så man slipper dom värsta ångorna...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativet där är väl att ha flussmedel i löd tennet direkt , men erkänner att det är inte jättelätt o löda på chipen som är limmade mot flänsen..

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Aldrig tyckt att det fungerar bra med "inbyggt" flushmedel. Jag lovar dig det är skillnad om man använder Classes vita gegg eller inte på hur det flyter ut. Jag förtennar alltid anslutningståten först.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni andra som lödit, hur har ni gjort lite. När jag lödde dioderna fick jag vrida på värmen redigt, det var inte jättelätt att löda dit trådarna tyckte jag. Jag har en del lödvana men jag tror jag blivit skadad av att jag mest löder ytmonterat och kretskort :-) Kände svetten rinna när jag bara fick vrida på värmen mer och mer från det jag brukar köra på.

Hur mycket tål dioderna när man löder på de? För de blir ju redigt varma om man ska smälta tennet och då en bra lödning. Mina klara sig allihopa men det kändes ju lite otäckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, är det för varmt så är skadan redan skedd.

Det man kan göra är att lägga en tång eller liknande nära dioden för att avleda värmen när du löder, dock får du kanske värma längre, och då är du nästan tillbaka till ruta ett.

Använda flussmedel är det bästa, beroende på vilken kvalitet av tenn man använder så behövs det ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flussa och förtenna diodernas löddpunkterna.

Det verkar som det är mycket bly(hög temp) i löddpunkterna.. Lättare att spä ut dem lite med annan tenn.

Så behövs inte så hög temp när man fäster kablarna..

Det är vad jag gjorde och det funkade fint...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På rapidled är chipen redan förtennade så lite fluss för att få bort ytan sen är det bara tuta o köra..

Går ganska snabbt bara man förtennat kablarna så allt bara är till att lödda, nu har jag bara kört två strängar men tycker snarare allt förmecket är betydligt drygare än själva löddningn.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar väl lite bly? För bly smälter ju vid en lägre temperatur än tenn så blyfritt tenn kräver mer värme.

Nu för tiden är det väl inte tillåtet med blyblandat tenn ens.

Nu vet inte vilken skola du gick. ;)

Men när jag var där så var smält punkten för bly högre än tenn..

"Rent tenn har smältpunkten 232 °C och rent bly 320 °C.)"

Och sen kan de visst var bly i tenn nu för tiden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6dning

Ändrat av maxium
wiki länk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...