Gå till innehåll

Kessil A150W - LED 30w


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Har skrivits en del om denna på sista tiden. http://www.growcosystems.com/Kessil-A150W.html

Vet inte riktigt vad jag skall tycka. Den kostar 250 dollar. Väldigt mycket pengar är det iaf. Men det kan vara en föraning om i vilken riktning LED kan vara på väg när det gäller lösningar för akvarium.

Det finns även en större variant som än så länge bara finns i växthusmodell. Den är på 90W och ser ungefär likadan ut. Den kostar 400 dollar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har skrivits en del om denna på sista tiden. http://www.growcosystems.com/Kessil-A150W.html

Vet inte riktigt vad jag skall tycka. Den kostar 250 dollar. Väldigt mycket pengar är det iaf. Men det kan vara en föraning om i vilken riktning LED kan vara på väg när det gäller lösningar för akvarium.

Det finns även en större variant som än så länge bara finns i växthusmodell. Den är på 90W och ser ungefär likadan ut. Den kostar 400 dollar.

Det där borde gå att göra DIY genom att använda 50 watts eller 100 watts chip och en bra processorkylare med heat pipes. Åtminstone 50 watts chipen börjar nu komma i färgtemperaturer som passar oss.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär det som Lasse skriver ovan.. Det är ju extremt kostnadseffektivt att köra få men starka ljuskällor istället för många små. Sen att just den där armaturen är dyr, det är en helt annan sak och har inte så mycket med ordet kostnadseffektivt att göra.

Jag tror personligen att dom LED-belysningar vi ser idag med ett stort antal 1w eller 3w som ljuskällor på sikt kommer försvinna. Varför då? Jo, det är inte billigt att pilla ihop armaturer med ett stort antal chip eftersom det är mer komplext. De större chippen ger mer lumen / krona. Det är enklare att underhålla och enkelt att byta chip vilket kan ge lägre antal garantiärenden etc etc. Det är alltså intressant både för konsument och producent.

Kollar man på Maxspect exempelvis så har ju dom börjat köra med större chip. Jag tycker Lasses DIY som det finns en mycket bra tråd om här på forumet är ett ännu bättre exempel.

Så jag personligen tycker att detta är en sjukt intressant utveckling. Särskilt iom att det borde vara extremt enkelt att slå ihop en 50W eller 100W variant med en cpu-kylare och enbart en drivare.

Lite enkel matte:

100w cool white chip: 500 kr

CPU-kylare med heatpipes: 450 kr

Drivare (100w) - 400 kr

Sladdställ: 25kr

Summa: 1375 kr

För en 300w lösning betalar man då: 4125 kr = 13,75 kr per watt.

För en Semi Maxspect 230W ger man vaddå? 6000 kr typ? = 26 kr per watt.

För en Cree Maxspect ger man typ 8500 kr? = 28 kr per watt

Det tycker jag börjar likna en ganska kostnadseffektiv lösning. Ja, jag vet att jämförelsen haltar lite iom att man inte får med styrning o.s.v när man DIY:ar. Men jag tycker det pekar på en intressant utveckling.

Bifogar en fil där dom plockar isär en lite större variant och ingående förklarar konstruktionen. DIY here I come.. :P

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är samma grundidée som jag hade med mina moduler men eftersom jag ville kunna välja på våglängder och Kelvintal och inte har utrustning (eller kunskap) att bygga egna chip så valde jag den lösning som jag gjorde - bara för att konstatera att 3 månader senare så hade jag kunnat välja en lösning med 50 watts chip och processorkylare. Problemet är nog fortfarande drivarna som är svåra att få tag på i lämpligt utförande och med dimning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite enkel matte:

100w cool white chip: 500 kr

CPU-kylare med heatpipes: 450 kr

Drivare (100w) - 400 kr

Sladdställ: 25kr

Summa: 1375 kr

För en 300w lösning betalar man då: 4125 kr = 13,75 kr per watt.

För en Semi Maxspect 230W ger man vaddå? 6000 kr typ? = 26 kr per watt.

För en Cree Maxspect ger man typ 8500 kr? = 28 kr per watt

Det tycker jag börjar likna en ganska kostnadseffektiv lösning. Ja, jag vet att jämförelsen haltar lite iom att man inte får med styrning o.s.v när man DIY:ar. Men jag tycker det pekar på en intressant utveckling.

Bifogar en fil där dom plockar isär en lite större variant och ingående förklarar konstruktionen. DIY here I come.. :P

Jag vill dock bara påpeka nu att du jämnför en DIY lösning med en ledbygge med hög kvalite... Dock tror jag med all sannolikhet att det stämmer det du säger, men jag tror inte det är 100W'arna man kör på isf, utan mer 10W och 30W ledsen.

Sen är väl inte livslängden lika lång på 100W leds då de blir så sjukt varma inne i chippet.

//Reuben

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min spontana reaktion utöver de som redan har luftats i tråden, är att man uppenbarligen har rätt stora problem med att få ner tempen på sina multi led chip's.

Deras användning av "phase change" elementet är enbart till för att sprida värmeenergin snabbt, innan den eldar upp LED'sen, och ge en vanlig kylprofil en chans att hantera värmen som måste kylas bort. Smart design, men det är bara en patch för att dölja ett problem. De här kommer helt enkelt ha LED element som brinner ut i förtid pga värmen.

(Jag tänker då på den lite större enheten de pratar om i videon Magnus länkade.)

Generationsskiftena går fort, snart nog är LED's ett rimligt alternativ även för den som inte vill bygga själv. Samt för modulbyggaren. Det går mycket fortare än jag väntade mig.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är väl inte livslängden lika lång på 100W leds då de blir så sjukt varma inne i chippet.

//Reuben

Det är ju detta som en effektiv kylning skall plocka bort och här krävs det nog någon av de bästa processorkylarna. Det är inte det som jag ser som problem utan färgtemperarurerna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit lite feg vad det har gällt 20 000 K. Jag har inte beställt några 10 wattare i den temperaturen vilket är synd. Jag fick intrycket i början att det rörde sig om en hel blå diod i våglängderna 460-470 nm. Då jag köpt Royal Blue så tyckte jag det räckte. Jag kan ha fel där eftersom jag inte hittar vart jag fick den uppgiften. För mig som gillar när det går åt det blåa hållet (estetiskt också) så tycker jag att 10 000 K av de tiowattare jag köpte går lite åt gult. (behöver inte vara samma med 50 wattarna) och därför blandade jag upp dem med 16 000 K. Jag såg inte 16 000 K som 50 wattare nu men jag har för mig att jag sett både den och royal blue som 50 wattare innan. skriv till honom och fråga om han får in dem. Personligen skulle jag ha blandat fiffty/fiffty mellan 10 000 K och 20 000 K men nog allra helst tagit 2 st 10 000, 2 stycken 16 000 och 2 stycken royal blue om jag satsade på 6 stycken. Jag har ungefär den blandningen på mina ca 270 watt, 90 watt RB, 90 watt 16 000 K, 60 watt 10 000 K samt 30 watt av något som verkar vara 12 000 K. Och jag är mycket nöjd med resultatet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...