Gå till innehåll

Järvens kar


Järv

Rekommenderade inlägg

Ja då efter lite läsande och efter letande efter en halvduglig kamera ska man väll starta en sådan här tråd också.

*Historia*

Köpte ett rsm 130 för ca 7 veckor sedan då akvariehobby hade rabatt på dessa, hade funderat på ett akvarium av något slag ett tag och när jag såg karet rabatterat så vart det ett impulsköp.

*Moddar och teknik*

Som många här vet låter rsm i standardutförande liiiite över en behaglig ljudnivå nivå (har en etta och sover i samma rum som akvariet står i), det var också rätt varmt i vattnet hade upp mot 30 grader i temp utan värmaren igång. Detta ledde till lite moddning och inköp.

Så vad har jag gjort då?

Började med att byta fläktarna i huven och som många andra har gjort så satte jag först in 2 st fractal fläktar som sedan vart 4a då rampen vart lite varm då istället. Bytte även fläkten i bak som blåser luft över vattnet till en 50 mm fläkt som jag satte fast bakpå med silikon. (allt för att sänka ljudnivån)

Sedan har jag bytt skummare då dels orginal låter för mycket och samtidigt hade jag läst på lite alla möjliga ställen att den dumpade en hel del värme i vattnet. Det vart då en tunze 9002 skummare med mediarack och ny skummarkopp då jag inte hade lust att modda orginalkoppen eller huven. Detta ledde till ett temperatudrop på ca 3 grader.

Har även en Koralia 4 som jag tycker är lite för stark (och stor) för mitt kar och tänker då skaffa en vortech mp10 dels för att den är mindre och att man kan reglera flödet på den (alla "modes" man kan ställa in på den blir en välkommen bonus)

Planerar att bygga en ATO såfort jag hinner.

*Innevånare*

1 clown fisk (köpte med några koraller från en som skulle lägga ner sitt clown hotell)

1 goby (Nemateleotris decora)

1 Scooter Blenny Synchiropus ocellatus

2 pepparminsräkor

1 större räka som dom i affären kallade körsbärsräka (kanske kan få hjälp med id på denna röd räka vita antenner/ben och prickar *bild 6*)

*Koraller*

5 skivanemoner (nån som vet om man lossa dessa från stenarna dom sitter på?)

1 ökänd mjukis (nån som har koll? Bild 5 ovanför skivorna)

1 sinularia

1 orange lila Ricordea Florida

1 Caulastrea echinulata

Detta plus runt 20kg levande sten (tror jag vart lite dålig koll på hur många kilo det vart efter ett par vändor)

*vattenvärden*

Kör för tillfället utan osmos och ska ta och fixa uppdaterade vattenvärden imorn eller fredag

Till sist kommer lite bilder då antar ja! (ursäkta kvaliten måste hitta någon villig att låna ut en systemkamera lite photoshop magi gjorde dom lite bättre iaf)

post-5812-1446892212723_thumb.jpg

post-5812-14468922127468_thumb.jpg

post-5812-14468922127687_thumb.jpg

post-5812-14468922127934_thumb.jpg

post-5812-14468922128155_thumb.jpg

post-5812-14468922128388_thumb.jpg

post-5812-14468922128603_thumb.jpg

Ändrat av Järv
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dåså en liten uppdatering också då.

Har börjat få dessa brunalger folk har snackar om, har även uppståt röda alger som det blir bubblor i på dagen.

Jag införskaffade ett phosphat test och fick fram att phosphaten låd på runt 0,5 och har därför börjat köra Phosphatabsorber av märket Deltec för att försöka få ordning på det.

Lite nya inköp har också gjorts i form av en rörmask och en liten ocelaris clown så att jag nu har ett par istället för bara en.

Lite bilder kommer såfort jag faktiskt lyckas ta någon på clownparet, dom blir lyriska såfort jag kommer inärheten (antar att dom tror det är mat på g)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

pffff.... long time no update ehm... såhär ser karet ut nu ska ta och lägga upp lite mer text sedan. Allt är inte på plats ännu fick tag i lite spser som var skadade för ett par dagar sedan och har inte hittat plats för de ännu. (crap kamera i know :3)

post-5812-14468926601401_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice Järv,

Då har man lite att se fram emot (hur mitt kan se ut om ett år).

Dum som jag är ställde jag karet för nära väggen och når inte riktigt till den bakre fläkten.. suck.. skulle verkligen behöva byta den fläkten

Hur ofta gör du vatten byten o lägger du till ngt extra? Jag bostar med en halv tsk Red Sea Reef Foundation ABC+/dag och om inte annat så verkar det ha fått fart på kalkalgerna :-)

//Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice Järv,

Då har man lite att se fram emot (hur mitt kan se ut om ett år).

Dum som jag är ställde jag karet för nära väggen och når inte riktigt till den bakre fläkten.. suck.. skulle verkligen behöva byta den fläkten

Hur ofta gör du vatten byten o lägger du till ngt extra? Jag bostar med en halv tsk Red Sea Reef Foundation ABC+/dag och om inte annat så verkar det ha fått fart på kalkalgerna :-)

//Johan

Till att börja med så har jag varit lite halvaktiv under sommaren därav har det blivit lite kajko med vattenbytena. min plan är att köra 10l per vecka. Just nu boostar jag med balling light KH för att få upp mitt. Jag var nämligen och fick det mätt för första gången på ett halvår och fick reda på att mitt låg runt 6,7. Så jag boostar en del för att försöka komma upp i samt ligga runt 11-12. ballingvätskan har jag köpt färdigblandad från akvariemiljö i gottsunda.

På tal om den bakre fläkten så har jag silikonat fast en 60mm fläkt på baksidan som jag kontrollerar med en dimmer. detta pga att jag tyckte orginalet lär för mycket.

Angående kalkalger så verkar mina enbart vilja växa på booten och glaset och inte på stenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju berätta lite mer om karet i dess nuvarande form. Innevånarna är för tillfället en eldräka, en pepparmintsräka, 2 st clowner och en kaninfisk.

istället för orginalljusen kör jag 50w led i hembygge, har även kastat ut koralian och införskaffat en mp10 istället.

På tal om saker jag kastat ut så kör jag nu också skummarlöst sen innan sommaren, hade problem med att få bukt med skräpalger och valde att ta tips från en engelsk bekant för att införskaffa en eheim wet dry (trots alla varningar om nitratfälla runt nätet). Detta verkar ha funkat i alla fall över mina förväntningar sedan om det beror på eheimen eller något annat vet jag inte riktigt...

min värden för tillfället är

salthalt 1.025

nitrat 0

phosfat 0,10 (kör lite remover för detta nu)

ca 480

alk 6,7 (började buffra detta för ett par dagar sedan)

magnesium 1300 (buffrat detta också)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det rullar på rätt bra här jag är up in arms angående att jag planerar mitt nya akvarium. Angående spserna så lever alla fortfarande den som var mest tilltuggad har fortfarande vädigt snålt med levande på sig så jag vet inte om den kommer återhämta sig eller bli någotsånär snygg igen funderar på att fragga av de delar som lever och skapa en fragghylla åt dom nånstans. Hur gick det med lpserna du fick av mig? vart dom sönderkäkade eller lämnade ifred?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...