Gå till innehåll

Microbubblor vad göra?


spelin

Rekommenderade inlägg

Har ett RSM130d under uppstart.

Det kommer mängder av små bubblor från båda pumparna, vilket syns när man stänger av och sätter på dem och det kommer en "bubbelpuff".

Vad kan jag göra för att fixa till detta?

Läste i en tråd att det kan vara skummaren som busar, men

jag blev galen på oljudet från originalskummaren och köpte en Tunze9002 som funkar ok. Det är inga bubblor i sumpen vid skummaren. Läste i en annan tråd att man kunde mixa med utblåset på pumparna för att få renare utblås, men jag har inte hittat något reglage på dessa.

Någon som kan ge svar?

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kan ju bara bidra med mina erfarenheter - mikrobubblor i ett RSM verkar vara något man får leva med även om det kan vara mer eller mindre och ibland nästan obefintligt. Dock är detta baserat på originalskummaren. För mig brukar det vara så här (efter karet gått i ca 5 veckor):

* Normalläge, få bubblor

* Vattenbyte, mycket bubblor

* Främmande substanser i vattnet (koralllim etc), mycket bubblor

* Plötslig ändrad vattennivå, som att man t.ex. stoppar ner armen = bubblor

* För låg vattennivå = bubblor

* Tillsätta spårämnen, kalcium etc = bubblor

Dock brukar alla sådana här temporära påverkan på karet reda upp sig på 12-24 timmar. Men för att sammanfatta tycker jag konstruktionen är mer känslig än en tonårstjej. Kan även intyga att de första veckorna var det mer bubblor än vad det är nu. Det lugnar sig garanterat efterhand.

Dock skall det sägas att det kan finnas mekaniska problem, kolla igenom denna PDFen för felsökning: http://www.redseamax.com/redseamax/downloads/MAX_microbubble_diagnostic.pdf

Jag har gjort modifikationen att förlänga insuget på pumparna med lite akvarieslang, detta minskade dock inte bubblorna men kan förhindra att pumparna suger luft om vattennivån skulle sjunka väldigt lågt pga avdunstning etc.

För att sammanfatta så skulle jag säga att ju mer man bråkar med karet, desto mer bubblor blir det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt har varierat. Hade jättemkt bubblor i början precis som du med det avtog i samband med att belastningen blev högre och karet kört in sig.

På senare tid har jag fått ner näringsvärdena och börjat mata mindre och det har börjat komma bubblor igen. Inte konstant men i "burstar". Min teori är att de samlar på sig luft från skummaren som den sedan släpper ut när det ackumulerats tillräckligt mkt. Kan vara så att skummaren tenderar släppa ifrån sig mer bubblor om belastningen är låg.

Bubblorna kan vara väldigt svåra att se i sumpen. De som slipper igenom bubbelfällan är väldigt små.

Mkt möjligt att skummaren släpper ifrån sig olika mkt bubblor om vattennivån varierar också. Min automatiska påfyllning har stulat på sista tiden och kan mkt väl också vara en orsak.

Att returpumparna skulle lyckas suga luft från ytan i ett rsm som vissa verkar tro, tror inte jag riktigt på. Nivån måste nog vara riktigt låg för det. Det är dock lätt hänt att det fastnar luft i returerna vid t.ex. vattenbyten och de börjar "skramla". Att rikta munstyckena uppåt en liten stund brukar råda bot på det.

Så mitt råd är att ligga lågt ett tag och låta karet köra in sig, samt försöka hålla en konstant vattennivå i sumpen (automatisk påfyllning).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har varit igång i en knapp månad.

Alltså från det att stenen kom i.

Har inga fiskar och har inte matat.

Har haft svårt att få lagom mycket skummning,

Ibland är koppen knökfull med till synes rent vatten och ibland är

röret klart smutsigt men inget i koppen.

Kan detta ha något samband?

Hoppas att det blir bättre när belastningen ökar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...