Gå till innehåll

Lagring av LS


strf90

Rekommenderade inlägg

Hejsan svejsan!

Som en riktig gröngöling på det här med saltvatten tänkte jag fråga min första fråga här på saltvattensguiden :)

Jag har just nu ett clownhotel med vad jag anser vara lite för mycket LS, tänkte inom ett halvår köpa ett nytt större kar. Tänkte ta ut lite av den som är nu i karet. Hur gör jag för att hålla den levande om jag nu inte har den i mitt kar?

Kan jag ha den i en hink eller ska jag typ lägga den på tork eller hur gör jag för att på bästa sätt kunna ha den i mitt framtida akvarium.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

OK nu har ca 30kg "begagnad" LS inhandlats förra veckan. Den har under tiden legat i en balja som haft rätt salthalt, kanske något låg temp (men doppvärmaren gör sitt bästa) och mycket cirkulation. Vi åkte bort i två dagar och när vi kom hem luktade vattnet riktigt funky och det va en hel mängd gröna alger på stenen och oxå som trådar i vattnet. Gjorde ett hundra procentigt vattenbyte relativt omgående och mätte nitrat nitrit och fosfat i det tilllsatta vattnet som referens.

Nitrat, Nitrit, Fostat: 0

12 timmar senare gjordes en ny mätning. Nitrit och Nitrat höll sig på 0 medans fosfat ökat till ca 0.25.

Min plan är nu att försöka tillsätta nån fostat absorber på nåt sätt. Samt göra frekventa vattenbyten minst 1/3 per dag.

Några frågor dock.

Finns det bara sån fosfat remover man har i ett filter eller finns det annan? Har ni någon sådan att rekommendera då jag inte har något filter att ha i baljan.

Ska jag försöka "bekämpa" fosfaten innan jag sätter ner stenen i mitt nya akvarium? Detta kommer på fredag. Ett 350 liters med 50 liter sump.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatmedia kan du även ha i en damstrumpa hängandes i din balja, sätter du en pump riktad mot strumpan så den far runt lite så får du nog ut mest effekt.

All fosfat du kan få ur stenen innan den hamnar i karet är bra, kommer karet vara tomt på annat kan du fortsätta din algbekämpning i karet istället om du hellre känner för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah ok. Tack för snabbt svar! Då gör vi så. Fortsätter nog behandla i baljan. Känns ju som vattnet passerar genom fosfatremovern fler gånger per tidsenhet där än i det stora.

Tror du stenen kan tagit skada av detta? det sitter liksom en liten brungrön hinna på vissa ställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

mitt tips är att du gör dig av med stenen. om du redan nu har problem med stenen, så rent ekonomiskt så kommer du till mycket stor sannorlikehet göra av med mer pengar på fosfatremover, än att köpa ny sten från en butik.... (min egen erfarenhet).

kanske fanns en anledning till att säljaren gjorde sig av med stenen?

men om du har tid och energi att lägga på stenen, så varför inte behålla den? kanske skulle vara en idé i sådant fall att köra igång med vodkametod eller något liknanande.... ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte du stenen ny i butik eller från en privatperson?

Istället för att köpa ny fosfatmedia kan du alltid köra med återaktiverbar fosfatmedia så kan du återvinna det, det är inte så effektivt som bättre media, men då slipper du en så dyr kostnad. Köpte du det i butik tycker jag du ska lämna tillbaka skräpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen har nu mumsat till sig några dagr med lite fosfat remover och mår mycket bättre.

De gröna algerna som tidigare antogs vara i akvariet visade sig troligtvis vara resterna av någon form av svamp som suttit på några av stenarna och sen dött vid transporten.

Vid varje test tillfälle har fosfat halterna sjunkit mot lägre värden och är nu ytterst nära noll.

Reuben: Vart hittar man återaktiverbar fosfat media. Och hur funkar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...