Gå till innehåll

Brown Jelly Disease...


Rekommenderade inlägg

Upptäckte idag att min Euphyllia fått BJD...ett av huvudena var bara en brun slemhög när jag kom hem. Tyckte det var märkligt då den vuxit och mått bra (dubblat sin storlek på några månadet). Efter en snabb undersökning visade det sig att jag vid senaste vattenbytet (ca. 10 dagar sen) glömde att sätta i kontakten till pumpen som driver min DIY biopellets-reaktor igen. Satte i den och ut kom en rutten lukt. Av med reaktorn, ur med pelletsen och i med nya efter rengöring. Nu till min fråga: Kan sjukdomen grunda sig i misstaget med reaktorn? Kan de döda (antar att de var det efter 10 dagar utan cirkulation och den lukten) sunkat ner vattenvärdena så pass att korallen tar stryk?

Bör jag amputera den sjuka grenen så att resten inte blir smittade. Ser nu att ett av de kvarvarande huvudena dragit ihop sig och ser hängig ut med lite brunt slem som vajar vackert i strömmen. Jag tog bort allt slem jag kunde men det verkar komma mer. Läste att man kan sätta dem vid ett utblås en tid så kan de klara sig. Då jag har ett RSM med original-utblåsen och korallen sitter på en av bas-stenarna är detta inget jag vill göra mer än som sista utväg...kan man rädda den på annat vis...utan att avlägsna/flytta den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behandla BJD som YTTERST SMITTSAMT, avlägsna ALLTID de berörda områdena. Jag rekommenderar att stänga av cirkulationen i karet när du gör detta för att slem inte ska spridas till andra koraller. Om slem lossnar, försök suga upp det med hävert innan det kommer i kontakt med andra koraller.

BJD är en bakteriesjukdom(om jag inte är ute och cycklar) som är väldigt smittsam, den smittar även friska koraller som den kommer i kontakt med.

Ändrat av StoffeSwe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har amputerat den sjuka delen och placerat i andra änden av burken...men ska kanske ta bort den helt då? Lyckades inte få med allt slem tyvärr så en del är kvar i karet...håller tummarna att det inte skadar andra koraller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta bort alt får lyckas du inte med det ta bort hela korallen sät den i ett tillfälligt kar eller vadsomhelst men ha inte kvar nått av det döda.

Kolla dina koraller ofta flera gånger om dagen ser du att nån mer börja dö tveka inte att ta bort den döda biten.

Bättre att offra lite än at det sprider sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lyckats stoppa en attack en gång med hjälp av ozon. Det är enda gången som jag lyckats med att rädda en angripen euphyllia. Jag sög bort slemmet och körde ozonet lite hårdare några dagar. Det var för ett år sedan och korallen lever fortfarande. Det var den typ av euphyllia som har långa tentaklar och liknar vissa anemoner.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag fått Brown Jelly disease har jag stoppat det genom att hänga upp korallen framför en pump. Flödet skall vara så starkt att den drar in tentaklerna helt och den angripna vävnaden spolas bort. Efter en dag vänder jag korallen med andra sidan mot pumpen. Konstigt nog har den bortspolade vävnaden inte orsakat smittospridning på andra koraller. (Jag har sett att det har hamnat bitar på Seriatopora hystrix och Pocillipora).Jag bryr mig inte längre om att klippa bort angripna grenar.

Hos mig kommer det av för dålig cirkulation t.ex av att jag stängt av en pmp vid bottenrengöring och glömt att starta den igen eller att en pump lagt av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag fått Brown Jelly disease har jag stoppat det genom att hänga upp korallen framför en pump. Flödet skall vara så starkt att den drar in tentaklerna helt och den angripna vävnaden spolas bort. Efter en dag vänder jag korallen med andra sidan mot pumpen. Konstigt nog har den bortspolade vävnaden inte orsakat smittospridning på andra koraller. (Jag har sett att det har hamnat bitar på Seriatopora hystrix och Pocillipora).Jag bryr mig inte längre om att klippa bort angripna grenar.

Hos mig kommer det av för dålig cirkulation t.ex av att jag stängt av en pmp vid bottenrengöring och glömt att starta den igen eller att en pump lagt av.

jag gjorde exakt samma när min långpolypiga eyphyllia blev angripen. brunt slem i hela karet men inget som angrep något annat i karet. ett par huvud dog ut men sen repade korallen sig, dock i 3 delar. satte sen euphyllian i lite högre flöde och har ej haft problem sen dess

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig har jag fått BJD när korallen fått en mekanisk skada. Smittan har spridits till olika sorters skivor som fått slem på sig, Rhodactis och discosoma.

Som jag uppfattar det så drabbar BJD mest LPS:er.

Senast jag hade BJD tog jag bort den skadade grenen, kastade den och flyttade kolonin till min karantän. Då spred det sig bara till en liten intill liggande skiva som blev uppäten av BJD.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Jag fick BJD i sommras på min euphylia. Den var riktigt stor och trevlig men jag lyckades rädda hälften av den genom att följa stigs råd. Lyckligtvis spred den sig inte till andra koraller. I mitt fall hade det nog med att göra att temperaturen steg under några dagar på sommaren. Jag kan inte komma på någon annan förklaring, eventuellt att någon invånare i karet skadat den som christoffer beskriver, men jag hann aldrig se någon sån ev skada eftersom vävnadsdöden pga BJD kom.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...