Gå till innehåll

Övervakning av akvariet via internet.


addeanstad

Rekommenderade inlägg

Akvariedator + webcam + Camövervaknings app på iphone låter billigare och smidigare?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag är riktigt trött nu, men menar du att man ska filma displayen och göra en feed eller vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I "160x120 över 3g nätet" så ska du vara glad om du ser en fisk ens ;)

Hmm .. oki..

-Jag trodde att HD var mer "krävande" när det gällde bandbredd och att det därför skulle lagga mer, kanske inte alls gå att se som "film" utan bara stillbilder...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm .. oki..

-Jag trodde att HD var mer "krävande" när det gällde bandbredd och att det därför skulle lagga mer, kanske inte alls gå att se som "film" utan bara stillbilder...

Joo men man använder olika tekniker för att "banta" bandbredd... Typ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HD-tar ju absolut mer bandbredd, det kommer man ju inte ifrån. Dock så har jag själv tittat på HD-varianten då det förmodligen är det enda man skulle kunna använda för att verkligen se något av intresse i karet. Jag vet ju inte vad ditt slutmål är men för mig skulle det vara att dra upp en feed på karet i helbild, antingen på en TV eller på en av skärmarna så att jag kan njuta av hur det ser ut hemma och dessutom upptäcka om något är på tok (t.ex. stor vattenläcka :) )

Logitechen är dyrare, finns andra alternativ såklart - men det som gjorde att jag tyckte den var intressant är att:

* Kameran är "trådlös" - dvs, visserligen spänningsmatas den men datatrafiken går genom elnätet i ditt hus. Du sätter en annan "mottagare" i ett eluttag i närheten av din router och drar sen en nätverksladd mellan dom två senare. Detta är attraktivt för mig då jag har mitt kar på en helt annan våning än routern.

* Logitech har en hel del inbyggda finesser samt även app för att kunna se direktsänt i telefonen.

* Verkar ha mycket bra komprimering över nätet.

* Utbyggbart om man skulle vilja videoövervaka mer av hemmet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni en gammal Android telefon liggandes kan ni bruka den som ip kamera.

Ladda ner IP webcam från google android market och koppla upp telefonen mot wifi hemma så är det klart.

En hel del android telefoner behöver inte ett aktivt sim kort i sig för att detta ska fungera men vissa gör, plugga i laddkabel och montera fast telefonen.

Eller varför inte bara låta en ligga någonstans så har ni koll på brevbäraren hemma...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, perfekt när man åker på semester och lämnar den nyare mobilen hemma. :)

Har ni en gammal Android telefon liggandes kan ni bruka den som ip kamera.

Ladda ner IP webcam från google android market och koppla upp telefonen mot wifi hemma så är det klart.

En hel del android telefoner behöver inte ett aktivt sim kort i sig för att detta ska fungera men vissa gör, plugga i laddkabel och montera fast telefonen.

Eller varför inte bara låta en ligga någonstans så har ni koll på brevbäraren hemma...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...