Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

Ja, det har väl gått ganska bra :) tog lite tid bara när man skulle byta filter och koppla massa slang här och var. Och så fick man röja plats till maskinen också.

Kopplingen som sitter på kranen är en väldigt fin pryl, man kopplar osmosslngen på sidan av den och sen kan man ha vilken koppling eller munstycke man vill på dom vanliga gängorna. Sen reglerar man vart vattnet ska komma ut med en liten svart spak.

In koppplingen av osmosslangen på kopplingen på kranen är en tapp som man trycker på slangen på, sen spänner man med en mutter runt slangen. Muttern är ca 1cm diameter men jag hade ingen så liten skiftnyckel. Så det fick bli den jättestora, 50cm, 2kg tunga inställningsbara skiftnyckeln istället till pytte muttern ;):P

Affären jag köpte allt av får ett till plus. Jag beställde 2m slang men fick 5m! Tackar! :smiley20:

Osmosen är igång ocj jag har väl fått ut ca 10liter varav ca 5-6 är i en dunk som håller på att fyllas. Jag får ca 1liter rent vatten på 15 min, och ca 5liter slask på 15min. Tycker det är lite mycket men enligt tillverkaren så ska det vara ca 3,5-4,6 liter slask per liter rent. 5 liter slask får väl då accepteras?

Osmosen i sig gör 90liter/dygn, och det stämmer ju ganska bra då :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har räknat lite och jag har en förbrukning av Ca på ca 6ppm/dag och ca 10ppm Mg/dag. Jag ska då börja dosera ca 2g RedSea reef Foundation ABC+ per dag :)

Får hoppas det hjälper till med tillväxten lite, att ha jämnare och bra värden hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack! Det uppskattas! :)

Jag tillsätter RedSea Reef Founadation ABC+ var dag nu och mina värden är jättestabila (slänger även i 1g i bytesvattnet så det buffras upp lite). Ca och Kh ligger bra men Mg ligger ganska lågt och jag skulle behöva kompletera med någon Mg buffer. Jag har läst lite om att man kan tillsätta magnesiumklorid, typ balling. Någon som testat? Alltså att bara använda magnesiumkloriden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag gjorde jag ett inköp som jag kanske får sota för :(

Köpte en mini gobie till, en signigobius biocellatus. Rent biologist tror jag att karetklarar det fint då jag har mycket sten. de andra fiskarna är också snälla mot den men det jag oroar mig för är den lilla stackaren själv. När jag såg den i affären visste jag inte mycket om den men den var ju så väldigt häftig! Svävade över sanden och vände den. En sandvändare skulle inte skada då jag har lite alger på sanden men efter att ha läst nu så undrar jag om den hittar tillräckligt mycket mat. Den äter ju pods och annat i sanden.

Någon som har tipps på vad jag kan mata den med? Det var dummt att inte läsa på innan och jag får kanske betala för det men om någon kan hjälpa mig att göra det bästa av det är jag mycket tacksamm :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gobien har grävat ett bo under Trachyphyllian. Den har snart flyttat all sand runt den eftersom när snaden försvinner kantrar korallen och då börjar den gräva på andra sidan vilket får samma effekt.

Jag har försökt mata den med röda mygglarver efter råd av Lasse. Den tog inga så jag la några i sanden. Vet inte omd en har tagit dom..

Igår satte jag även en burk med artemiaägg, får se om dom kläcks. Salthalten är samma som i karet, 1,025. Är det för mycket/lite?

Om den inte tar levande artemia så är det nog ganska kört för den, tyvärr. Det var ett misstag att köpa den, helt klart men jag får se det som en lärdom. Köp inget utan att läsa på!!

Det jag ångrar mest är att jag sa " typiskt, jag har inte mobilen med mig så jag kan inte snabbläsa lite om den". Mamma undrade då om jag skulle vänta och köpa den senare, men såklart tänkte jag "hur svår kan en gobie va?"

En annan sak jag blir irriterad över är att när jag frågade personalen om den var svår fick jag som svar att "det är den inte"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter mycket sökande efter tips på hur man får denna knasiga gobie att äta hittade jag lite info. Det verkar som att den i naturen äter mikrodjur i sanden och kan inte tugga större bitar. Därför måste man mata med ytterst fin mat. Jag testade ikväll att mata med freddis homemade stew. Jag blandade i en vitlöksklyfta och en liten kula reef paste. Jag stängde pumpen och sprutade ut de finaste bitarna (dimma typ) över sanden. Efter en liten stund började den filtrera sanden och vad jag kunde se kom det bara ut sand. När den fick in en större bit i munnen så tuggade den väldigt länge och spottade sen ut den.

Det är bra att den äter om än lite. För att citera så blir det nog " a Royal pain in the ass" att hålla denna fisken glad. Jag är rädd att nitraten går upp och att jag ska glömma sätta på pumpen igen. Men för denna så in i h-e coola fisken kan det vara värt!

Måste filma den så ni kan få se! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag på morgonen gjorde jag rent lite av filtret. Efteråt hade det kommit ut en massa "damm" i karet och jag undrar, är detta farligt? Kommer nu värdena (nitrat och fosfat) att stiga? Jag har öppnat fler galler så mer vatten kan komma in i filtret och jag har satt en stor klump filtervadd precis bakom dessa galler. Nu ca en timme senare har det klarnat lite men det är fortfarande inte jättebra.

Sen kom jag att tänka på en sak till, nere i filter kammarna har jag lite LS. Dessa har ju legat i en syrefattig miljö så jag tror kanske att där händer dinitrifikation (heter det så) (samma funktion som en DSB). Nu har jag ju stört detta så det har kommit i obalans eftersom jag lyft ur filtermatrialen som var ovanpå dessa LS och gjort rent det. En del syre har nog också kommit dit. Vad händer nu??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fraggade jag dom gula knapparna och flyttade vattenmelon-knapparna som inte ville växa där dom stod innan. Nu sitter båda sorterna på en sten ute i sanden. Där får dom mer ljus och flöde, och vattenmelonerna störs inte av Emblemarian, om det nu var den som gjorde att dom inte vuxit.

Den lilla gobien jag köpte i lördags lever. Den är en av de häftigaste fiskar jag sett! Tyvärr är den oerhört skygg för kameran, men jag ska försöka filma den i morgon :)

Jag ska köpa mer sand så den får mer att gräva i. Förhoppningsvis blir det mer den kan äta då också, om sanden är djupare alltså. Jag tror jag fått den till att äta lite iallafall. Jag stänger pumparna och sprutar ut dom allra finaste partiklarna från min hemmagjorda mat. Sen låter jag pumparna vara stängda i en halvtimme ungefär och då silar den sanden och får i sig mat som landat där. Detta är något korallerna älskar också. När pumparna är stängda får jag en riktigt bra respons från korallerna på maten. Alla utom den envise Trachyphyllian slänger ut tentaklerna :)

Idag såg jag även äggklumpar i karet, tror det var Turbo/Trochus eller Nassarius sniglarnas ägg. Det var inga fiskägg iallafall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! :)

Jag tror jag har fått gobien att äta "medvetet" nu. Dvs den äter när jag matar den :) Jag har gjort som Mr Erwing föreslog (det var det väl?). Jag lägger mat i sanden på samma ställe var gång. Gobiens favuritställe är under Euphyllia Glabrescensen, så där sprutar jag ner "dimma" och mycket små partiklar från min hemmagjorda mat, som består av räkor, musslor, squid, bläckfisk, vitlök, mm. Jag marinerar även maten i extra vitlök så att det ska lukta mer och på så vis fånga gobiens intresse, vilket det ser ut till att göra :)

Den är väl inte jättetjock, men inte smal heller, och jag har sett att "mat" kommer ut där bak så den får nog i sig vad den behöver :) Kul!

Eftersom jag måste ner i karet med hela armen när jag gör detta så passar jag även på att mata korallerna. Dom får mat nu var tredje dag ungefär (fisken var dag) vilket är mycket mer jämfört med kanske 1-2 gånger i månaden innan. Dom ser nöjda ut! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer, måste bara fixa nya rakblad först då det gammal är otroligt slött. Det ser ut som att jag varit på semester i två veckor eller nåt, rutorna är suddigt gröna ;)

Men jag får nya antingen ikväll eller imorgon. (mycket lämpligt att mamma typ jobbar bredvid en zoo-shopp :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis laddat ner aquacalculator för att kunna beräkna hur mycket magnesiumklorid jag behöver tillsätta mitt kar. Jag hade tänkt blanda till en 1L flaska, men hur mycket magnesiumklorid ska jag ha i för att få en viss "styrka"? och hur vet jag hur mycket 10ml av blandningen höjer mg med?

I aquacalc har jag skrivit in mina värden jag har nu, vad jag vill få upp dom till (Mg) och hur stort mitt kar är.

Nu till frågan, jag är på första sidan, klickar på "permanent balans Ca/alk/Mg", sen skriver jag in i fältet för Mg dunken att jag vill att den ska rymma 1000ml om jag klickar på "beräkna tillförseln så står det 836gram efter, det jag inte förstår är vad ska man skriva in i fälten upp till höger? Där står "förbruka mätt i" och så en ruta för Mg, en för Ca och en för Alk. Efter rutan står "dagar".

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det daglig förbrukning? Säg att jag inte tillsätter något på fyra dagar och och mätare värdet innan och efter. Säg att differensen är 36 då skriver jag in det i den andra rutan. Då får jag fram hur mycket lösning jag ska dosera var dag. Är det rätt? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...