Gå till innehåll

Nackdel med för stor skummare?


Rekommenderade inlägg

Vad jag har läst så ska de inte vara några större problem. Har ingen erfarenhet själv. De blir ju dock ett dyrt och onödigt inköp som kan bli betydligt billigare med en mindre skummare. Men har du redan en mce 600 som ligger så kör på den. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker så här, ny liten skummare kostar kring 1300. Köper jag begagnad får jag en stooor skummare för samma peng. Om (när) jag vill uppgradera till större kar kan den stora skummaren följa med.

Bara för att kolla, André, var det du som köpte min doserpump? Jag hittade orginalförpackningen om du vill ha. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört en MCE 600 till mitt akvarium på 220 liter. Ca 150 liter netto vatten. Det har fungerat alldeles utmärkt. Jag skulle nog påstå att 600 inte bör köras på större än kanske 300, kanske 400 liter. Så bra är den inte. Visst går den stabilt och bra men 300 liter luft per timma är inget att skryta med för de akvarier den är specad för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, nu kommer jag säkert bli sågad för mina ord.

På mitt 450 liters kar har jag kört tre olika skummare, skummare 1 för ca 500, skummare 2 för 600-800, skummare 800-1200.

Av dessa skummar skummade 1 och 2 bäst, 1 var tom något bättre men skummare 2 har börjat göra samma jobb från sig då jag nu matar rätt mycket och har en del levande i karet samt kör vodka. Skummare 3 gjorde aldrig bra från sig. Skummare 2 och 3 är av samma märke, alla av större tillverkare.

Min teori till detta är att det inte finns tillräckligt med skit för en överdimensionera skummare, det kräver rätt mängd belastning till skummarhalsen. Blir det inte tillräckligt så blir det ingen jämn hinna med skum vid halsen utan det lägger sig längs sidorna vilket resulterar i att det inte kan skummas upp till skummar koppen. Skummare behöver X mängd skit i vattenkolumnen för att en jämn skummning ska byggas upp i skummarhalsen. Finns inte X så får man vänta tills rätt mängd skit finns i vattenkolumnen innan det kan skummas upp och ut i koppen vilket resulterar skitigare vattenkolumn. Lägg då till en flitig ägare till karet som bytar vatten ofta och i stora mängder vattenkolumnen håller sig ren och skummaren syresätter mest...

Givetvis blir syresättningen bra mycket bättre med en stor skummare.

Så min slutsats är att om man kör en för stor skummare till ett kar med mindre belastning än normalt blir resultatet ej lyckat, lagom är bäst.

Ändrat av POPOV
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du vinner med en överdimmensionerad skummare är väsentligt bättre luftning och därmed en väsentlig bättre utluftning av ammoniak och koldioxid. Nackdelen är troligtvis det du själv beskriver med en sämre skummningseffekt. Det verkar lösas genom att man skummar väldigt blött.

Som vanligt gäller nog att besluta sig för vad man vill åstadkomma med skummaren - ta bort proteiner och partiklar (och därmed en del bakterier) eller dra ner på nitrifikationscykeln så mycket som möjligt (mindre kväve kvar som ammonium/ammoniak -> mindre slutprodukt i form av nitrat i burken). sen gör man sitt val därefter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du vinner med en överdimmensionerad skummare är väsentligt bättre luftning och därmed en väsentlig bättre utluftning av ammoniak och koldioxid. Nackdelen är troligtvis det du själv beskriver med en sämre skummningseffekt. Det verkar lösas genom att man skummar väldigt blött.

Som vanligt gäller nog att besluta sig för vad man vill åstadkomma med skummaren - ta bort proteiner och partiklar (och därmed en del bakterier) eller dra ner på nitrifikationscykeln så mycket som möjligt (mindre kväve kvar som ammonium/ammoniak -> mindre slutprodukt i form av nitrat i burken). sen gör man sitt val därefter.

MVH Lasse

Detta går i linje med mina erfarenheter också. Jag körde en 1000L skummare i en balja med 30L vatten och en massa sten. Enda sättet att få den att skumma under de förutsättningar var att pulsa den, låta den gå 15 minuter var sjätte timme.

Under de förutsättningar jag hade, så fick jag nästen ingen bortförsel alls om jag körde skummaren kontinuerligt, det blev aldrig tillräckligt mycket skum i toppen för att rinna över kanten. Däremot om jag pulsade den, så kunde jag få skummaren att koka över en gång var sjätte timme, och föra bort saker och ting.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för finfina svar! Då är det bara att tuta och köra.

Lasse: Har du någon artikel om hur ammoniak vädras ur? Har aldrig läst om. Känns konstigt att jag missat det, men det är väl så att ammoniak inte är lösligt i vatten utan bildar ammonium.

André: Om det är OK med dig kommer jag gärna över med lådan och inspireras av ditt kar istället. Trots allt ditt kar som fick mig att bli sugen igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för finfina svar! Då är det bara att tuta och köra.

Lasse: Har du någon artikel om hur ammoniak vädras ur? Har aldrig läst om. Känns konstigt att jag missat det, men det är väl så att ammoniak inte är lösligt i vatten utan bildar ammonium.

Tyvärr är det så att du nog är kommen från mjukvattensträsket och inte har någon större erfarenhet av högpH-kar :). Ammoniaks förekomst i vatten är pH beroende. Egentligen är det två ämnen som sitter tätt ihop - jonen ammonium och gasen ammoniak. Om du bubblar ner gasen ammoniak i ett vatten så kommer det mesta att gå över till jonen ammonium genom att ta upp en vätejon. Hur mycket som kommer att övergå är helt pH beroende. Om vi utgår från 25 grader (förhållandet ammonium/ammoniak är temperaturberoende också) så kommer vid pH 6 ca 99,94 % bli ammonium och 0,06 % kvartstår som ammoniak. Vid pH 6,5 är förhållandet ammonium/ammoniak 99,82 % NH4 - 0,18% NH3. Vid pH 7 så blir det 99,43 % NH4 och 0,57 % NH3. PH 7,5 ger siffrorna 98,2 % NH4 resp 1,8 % NH3. Nu stiger delen ammoniak (NH3) kraftigt och vid pH 8 så utgör den 5,4 %, vid pH 8,5 är det så mycket som 15 % ammoniak. Vid pH 9,5 (ungefär) är det en fördelning på 50/50

I ett akvarium tillsätts ju ingen ammoniak men däremot ammonium dels genom fiskarnas gälar och dels via den bakteriella nedbrytningen. Men om det är ammonium som tillförs eller ammoniak spelar ingen roll - den pH beroende jämnvikten mellan ammonium och ammoniak uppstår i alla fall.

Om vi säger att vid ett normalt pH i saltvatten (8,3) så föreligger ca 10 % av ursprungskvävet som ammoniak. Luftar man ut denna (det är en gas) så ställer sig jämnvikten in sig igen och med samma procentsatser. Säg 1 ppm av komplexet ammonium/ammoniak består av 0,9 ppm ammonium och 0,1 ppm ammoniak (enligt jämnvikten vid pH 8,3). De 0,1 ppm luftas ut och de återstående 0,9 ppm ammonium ställer sig omedelbar in till 0,81 ppm ammonium och 0,09 ppm ammoniak -> vilken luftast bor osv.

Jag vill understryka att min åsikt är att den absolut vanligaste orsaken till snabba kracher i system med högt pH (Malawi, Tanganyika och saltvatten) , framförallt vid start, är orsakat av ammoniakförgiftning.

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för finfina svar! Då är det bara att tuta och köra.

Lasse: Har du någon artikel om hur ammoniak vädras ur? Har aldrig läst om. Känns konstigt att jag missat det, men det är väl så att ammoniak inte är lösligt i vatten utan bildar ammonium.

André: Om det är OK med dig kommer jag gärna över med lådan och inspireras av ditt kar istället. Trots allt ditt kar som fick mig att bli sugen igen :)

Ja de är lugnt. Jag brukar vara hemma efter 5 varje dag så de är bara slå en signal eller skicka ett pm. Kul att mitt kar fick igång intresset igen. :)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. snabba kracher bör det då kunna förebyggas med bra luftning och cirkulation.

Det är alltid mitt standarråd när någon larmar om snabba förändringar på fisks hälsa - speciellt nystartade kar. Det fina i kråksången är att även den andra vanligaste förekommande problemet, svavelväte också är en gas och som också oxideras snabbt i kontakt med syre. Det blir alltså rätt även om man gissat fel i 90 % av fallen. Nitrit anser jag inte är någon större fara i saltvatten.

Rådet brukar vara - alla pumpar piskar yta - skummare på max.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...