Gå till innehåll

vill dela min LS, men hur?


freddi36

Rekommenderade inlägg

vill som sagt dela en Ls till två lite mindre bitar. men hur gör man det så man får det ungefär som man vill och så att LS inte bara blir till en massa smulor?

det händer väl inget med stenen "bakteriellt", asså stenen förlorar väl inte sina bakterier?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg. Fogsvans till porös sten ska fungera, annars bågfilsblad.

I det inre av stenen har den bakterier som lever i en syrefattig miljö. I snittytan kommer dessa att drabbas av en förändring i sin levnadsmiljö, och de kommer dö, för att ersättas av bakterier mer lämpade för ett liv på stenens (nya) yta. Bara dela du, det är inget problem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkna med att du förstör sågen. Det kanske är den bästa metoden om du inte vill ha mycket spill. Själv gick jag lös på en sten i formen av en handboll med min hammare igår. Visst blev det kanske 10-20% smul och småsten jag inte ville ha men jag vart nöjd ändå.

Hammare och mejsel fungerar säkert bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tog en hammare och ett gamalt trasigt stemmgärn, funkade hur bra som helst. det blev bra snitt som bröts mellan stenarna i LS:en och med en hyffsad precition ändå. fick lite småstenar som trillade av men dom kan man ju ha som fraggstenar senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...