Gå till innehåll

Etik


Akvarielagret

Rekommenderade inlägg

Jag saknar en riktig tråd om etik

vad har ni för tankar om detta:smiley12:

Finns lite trådar om diverse Etik frågor, bl.a om viltfångat vs odlat m.m. (Och en mindre om att handla levande via bakluckan ;) )

Någon speciell etik fråga du tänkte på.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns väll lite insprängt i andra trådar, lite till och från. Min egen hållning är att jag helst ser ett ansvarsfullt fiske från den naturliga miljön, istället för mer lokal industriodling. Detta eftersom det säkerställer revens överlevnad, vilket inte industriodling gör. Tyvärr viker sig min moral för min plånbok, så i grund och botten är det den som avgör för min del. Att förorda hårdare restriktioner på införsel till fördel för indistriellt odlad fisk, och motivera det med att det är för att skydda reven från att utarmas anser jag är vettlöst. Reven kommer användas till bärlager för nya vägar om inte de har ett ekonomiskt värde för de som bor i området. Även deras moral viker sig för plånboken.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är Internet. Påhopp tillhör tyvärr vardagen.

Jag är som synes ovan den första att erkänna att plånboken styr, men jag är väl medveten om att billigast inte automatiskt är bäst. Tyvärr får samvetet göra avkall för att man ska kunna hålla på över huvudtaget.

En faktor många gärna räknar in, är att viltfångat måste fraktas, och att det ger miljöpåverkan. Därför argumenterar man gärna för lokal industriell odling. Men då glömmer man helt att sådan odling har egna energibehov, maten ska tas någonstans, uppvärmning, osv.

Etik runt saltvatten är, precis som vanligt när det kommer till moralfrågor, inte helt enkelt. Och det är sällan det finns ett svar som är så rätt, att alla andra är fel.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns lite trådar om diverse Etik frågor, bl.a om viltfångat vs odlat m.m. (Och en mindre om att handla levande via bakluckan ;) )

Någon speciell etik fråga du tänkte på.

//Danielj

Bakluckan .... vilken bra reklam .... men den var laglig

om man ska gnälla

gör det på sånt som är olagligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är Saia du menar så tycker jag idén är bra men livsfarlig. Jag menar nu deras rekommenderat storlekar i deras program har inte koll på deras andra idéer och värderingar.

ps. tyckte väl inte att det var så mycke etik m.m i den tråden mest ryggdunkande. ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är Saia du menar så tycker jag idén är bra men livsfarlig. Jag menar nu deras rekommenderat storlekar i deras program har inte koll på deras andra idéer och värderingar.

ps. tyckte väl inte att det var så mycke etik m.m i den tråden mest ryggdunkande. ;)

//Danielj

Tänkte mer på en doktorshatt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakluckan .... vilken bra reklam .... men den var laglig

om man ska gnälla

gör det på sånt som är olagligt

Faktum är väl att vi fortfarande inte vet om det är lagligt. Etiken bakom det kan ju diskuteras, frakten el. konkurrens mässigt. Men jag och du ligger ganska lika i våra värderingar runt det så det känns väl lite onödigt.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktum är väl att vi fortfarande inte vet om det är lagligt. Etiken bakom det kan ju diskuteras, frakten el. konkurrens mässigt. Men jag och du ligger ganska lika i våra värderingar runt det så det känns väl lite onödigt.

//Danielj

Ibland måste någon sätta sig på tvären STOPP

själv gillar jag det till 100 %

vad tycker du .....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Etik

Jag saknar en riktig tråd om etik

vad har ni för tankar om detta:smiley12:

Ingen har någonsin ställt frågan

vad krävs för att få sälja ..........

Hade tyckt det varit bättre och ställa frågan..

Vad skulle det krävas för att få köpa.??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom frågan var rätt öppen så skjuter jag en bredsida med smått o gott...

Det finns regler som styr själva handeln, sen har man hört historier om dom som kringgår detta genom att beställa koraller under annat namn etc. Men i grund o boten så verkar den delen fungera för det mesta.

Jag har dock funderat på vad som är effektiv lagstiftning/regelverk som gagnar miljön o hobbyn. Dom som fattar besluten har sällan annat än goda intentioner och det är sådana vägen till helvetet är belagd med;) Som exempel tänker jag på ett gammalt förslag som hade effektivt inneburit chip i koraller(som om det inte är nog så krångligt att limma dom).

Det jag har problem med är personalen i butiken/butikskar för där kan vi hitta både det ena och de andra(bör veta man står ju själv där ibland).

Eftersom jag är rätt dryg o småelak av mig så gillar jag o ställa nybörjarfrågor i butiker som säljer salt.

Vissa är riktigt duktiga o medger att dom inte kan så mycket om det man frågar och ber en komma tillbaka när den som kan är i butiken(stort plus).

Man krockar även på dom som kan medge när dom inte vet, vilket i sig kräver en del vad jag märkt.

Sen har vi dom som fått mig o garva, -80 talisterna och då menar jag inte dom som mig utan dom som fortfarande refererar till prylar/metoder från de årtiondet som "top of the line".

Därutöver har vi dom som bytt karriär från Abba till akvaristik och fortsätter packa fisk i burk så mycket o så fort de går.

Även den allsmäktige tycks ha hittat in i branschen då djuren genom dennes sägo byter egenskaper och krav samt slutar växa.

Där frågar jag mig om det är kortsiktighet(vinst) eller bara ren dumhet som driver butiker till att lägga ribban så lågt.

Eller känner dom helt enkelt inget ansvar?

Vi har även lite etiska frågor när det kommer till butiker som så. Menar jag inte att man skall ha ett optimalt system som djuret skall kunna växa upp i men lite förväntningar bör man kunna ha. Jag har helt låtit bli o handla i butiker där karens "biotop" får mig o tänka på bilder från en sovjetisk oljehamn där man lagt i en clown.

Om inget annat så är det dålig Pr för hobbyn så det skriker om det, och det är väl i förstahand nybörjare som handlar i dessa butiker.

Jag vet att min lokala får höra vad jag tycker och misstänker även att andra får kritik, men jag kan inte påminna mig om någon framgång.

Dom butiker som håller en för mig acceptabel nivå handlar jag ifrån, det är inte konstigare än så...

Etik är dock högst personlig och dom flesta är väl så flexibla när det börjar pratas pengar.

Nu har jag gafflat ur mig ett o annat men som sagt så är det vad jag tycker;)

Som en slutkläm så vill jag tacka dom seriösa o kunniga handlarna i Sverige, ni må aldrig bli rika men ni gör hobbyn möjlig för oss.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Etik?? Tja, vi stänger in djur i en låda för vårt höga nöjes skull och förbrukar en massa naturresurser dessutom. Där kan vi ju börja diskutera etik och det är också den diskussionen vi måste klara av om vi skall hålla stånd mot de angrepp på djurhobby som pågår och som kan förväntas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Etik?? Tja, vi stänger in djur i en låda för vårt höga nöjes skull och förbrukar en massa naturresurser dessutom. Där kan vi ju börja diskutera etik och det är också den diskussionen vi måste klara av om vi skall hålla stånd mot de angrepp på djurhobby som pågår och som kan förväntas.

Jag brukar hävda att många inom hobby gör sitt bästa för att djuren ska ha det så bra som möjligt (inom rimliga nivåer) i sin fångenskap. Jag vet inte om det är ett lamt argument men i vissa fall kan nog djuren kanske leva ett bättre liv i fångenskapen än i det vilda då de slipper andra rovdjur m.m. Vi har ändå kommit långt och våra akvarium blir bara mer och mer naturtrogna.

Det här med naturresurser är ju en rätt stor bov. Jag vågar påstå att mitt akvarium drar mer än hälften av all min el i min tvåa. Till mitt försvar brukar jag hävda att det är tack vare hobbyn som vi har en chans att rädda dessa liv om och när reven inte längre existerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...