Gå till innehåll

Nackdelar med biopellets


opel

Rekommenderade inlägg

Vill höra vad ni har för erfarenheter av biopellets och även lyfta fram dess nackdelar.

Har inte testat biopellets eftersom mina tankar är följande:

Svårt att ställa in processen att passa akvariets eller sina egna förutbestämda vattenvärden då processen inte går att ställa in/styra. Kan krasha akvariet om näringen försvinner.

Schockar korallerna genom en att näringen dras ner för fort

Tillför ingen föda till korallerna och har inga anvisningar om att göra så heller.

vad är det då som gör biopellets så populärt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte hittat några egentliga nackdelar under det år jag kört med biopellets.

Jag har inte upplevt några av nackdelarna som du har i dina "tankar" som ett problem, om man bara använder lite sunt förnuft och följer rekomendationerna.

Däremot finns många fördelar som jag värderar högt, men dom finns det redan flera andra trådar om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodka/Zeo och liknande metoder med kolkälla är inte så stabila dom heller.

Jag tror det stora felet med BP är att man marknadsförde dom som en ofelbar plug´n play, man bör nog ha samma respekt för dom som för övriga kolkällor.

Tror dock inte på att dom "shockar" korallerna med att dra ner för fort på näringen, jag körde stor dos direkt(när pelletsen ännu var rätt nya) inga problem.

Det tar nämligen tid att bygga upp bakteriekulturen, till skillnad från tex vodka där en feldos snabbt kan ställa till det.

Svälta korallerna är däremot fullt möjligt, man behöver nog balansera matning/näringsexport som med andras system. Sen skall jag inte säga om pelletsen bidrar med foder, men likt zeo så lossar det bakteriemulm om det gör nytta vet jag inte...

Nackdelen är som jag ser det att det inte finns en bra manual för dosering av pellets.

Det kan bli väl så svårt att åstadkomma då man skulle behöva ta i beaktan rätt många parametrar,

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med teoretisk kunskap baserad på det lilla jag har läst verkar det just som du säger att man ev. kan få för lite näringsämnen. Det kan handla om N och P men troligtvis snarare mikro-/spårämnen. Verkar som folk väljer att minska mängden biopellets när man nått önskade näringsnivåer i enlighet med övriga kolmetoder. Låter klokt i mitt huvud. Man vill nog ha omätbara näringsnivåer men inte ickeexisterande. Med lite koll på systemet tänker jag mig vidare att man kan pytsa i lite KNO3 (salpeter, kaliumnitrat) och någon fancy mikro-/spårblandning. När man väl fått ner oönskade näringsämnen och man minskat eller slutat med pelletsen ska det inte finnas någon anledning att fortsätta med mer spårämnen än innan biopelletskuren påbörjades. Observera, mycket spekulerande och ingen praktisk erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bör kanske nämna att en ökad mängd heterotrofa bakterier (de som bor på pelletsen) konsumerar syre och exkreterar koldioxid. Ju mer pellets man har desto större bakteriekultur kan man ha (N och P är också begränsande faktorer). Om man initialt har höga N och P värden, och tillsätter en större mängd pellets borde man fort kunna få en topp i koldioxid och en dal i syre. Vi får inte glömma att heterotrofa bakterier har en mycket kort delningstid, dvs till skillnad från nitrifikationsbakterier som tar lång tid att byggas upp (lång delningstid) får man snabbt en stor bakteriekultur som konkurrerar om syre och näringsämnen.

Kanske finns det en idé att även trappa upp pelletsen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ingår väll i startbeskrivningen för uppstart av pelletsfilter till tank som är i bruk?

B!

Ingen aning, men det låter klokt. Har aldrig sett beskrivning så jag spekulerar bara. Vad står det på påsen egentligen? Kanske fel tråd, sorry modds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte heller sett påsen i verkligheten, så jag kan inte svara på vad det står där, men det framgår ju klart och tydligt i mitt tycke, av informationen om produkten, på "deras" site.

I dagsläget finns det ju fler märken, exakt vad de informerar om är för mig okänt. Men det är ju bland det första som nämns när BP diskuteras i trådarna, hur mycket man börjar med, hur fort man vågar öka, och hur mycket som är lagom, totalt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ingår väll i startbeskrivningen för uppstart av pelletsfilter till tank som är i bruk?

B!

På påsen så står det inte mycket mer mer än dom rekommenderade doserna.

Dvs använd 50-200ml per 100 liter vatten...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur reagerade korallerna på biopelletsen?

färggladare?

hur matar ni korallerna?

Jag matar inte mina koraller alls i princip , dock matar jag fiskarna mycket så dom får kanske något den vägen.

En korall , en mjukis blev sur , bortsåld , sen om det hängde på pelletsen , ingen anning.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...