Gå till innehåll

Trachyphyllia grön dome vill inte längre öppna sig


Hector

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har en grön dome sedan den 17/2. Akvariet RSM250 är 5,5 månader gammal och jag har 6 st T5 39W lysrör.

Denna grön dome som stod högst upp trivdes var öppen och visade tentaklerna. För 3 veckor sedan började den att krympa och öppnar sig väldigt lite på natten.

Jag har kollat vattenvärdena och de har inte ändrat sig. Jag tillsätter veckovis coral buff, magnesium och calcium.

Har försökt att placera korallen på gruset och även i skugga men den vill ej öppna sig på dagen.

Har någon haft samma problem?

Bilden visar korallen som den var för 3 veckor sedan.

mvh

Hector

post-5633-14468922175472_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med räkor o fiskar på korallen om den blir iriterad ofta kan det påverka.

Prova och handmata den och fös bort eventuella fiskar o räkor som ska ta maten.

Kört fosfat remover nyligen? kraftig sänkning av fosfat snabbt kan påverka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken som är en ecsenius bicolor brukade ligga på korallen men jag märkte inte att korallen blev irriterad av det. Räkan var bara där tillfälligt.

Jag har matad den och den äter fast inte snabbt.

Har haft den några dagar på olika ställen men den vill inte öppna fullt ut som innan.

Jag har inte kört fosfat remover och byter 10% av vattnet varannan vecka.

mvh

Hector

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har matad den och den äter fast inte snabbt.

Har haft den några dagar på olika ställen men den vill inte öppna fullt ut som innan.

Ge den tid på nytt ställe, några dagar räcker kanske inte. Trachaphyllia trivs bäst i bottensubstratet, moderat ljus och cirkulation.

De äter väldigt långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trachyphyllia skall normalt sett vara uppblåst och stor dagtid för att ta upp max ljus. Nattetid har den normalt tentaklerna ute för att äta plankton som det normalt sett inte finns så mycket av dagtid. Den lever normalt på sand och riskerar att skada vävnaden om man lägger den på stenar. Och skall inte ha för mycket ljus och cirkulation. Och som alla koraller gillar den inte att flyttas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Lånar din tråd, då jag har samma problem!

jag köpte en trachyphyllia i torsdags när var på zoogiganten i lomma på besök.

korallen var uppblåst och fin i affären.

ca 24 timmar senare koppade jag in korallen och la ner den i karet.

dock tyckte jag inte den ville "slå ut" sig så mycket, så i måndags flyttade jag på korallen.

nu ser den jättedöd ut och allt "mjukt" vekar borta.

hjälp!!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...