Gå till innehåll

Få sjöhäst att äta!


Nemisis

Rekommenderade inlägg

Hallo!

Köpte mig 2st sjöhästar för snart en vecka sen. Såg båda äta lite den första dagen sen har den ena av dem mat vägrat helt. Har inte sett den äta alls nu på ca 4 dagar. Hanen äter som just en häst men inte honan. Har försökt med artemia, mysis, räka (mindre bitar) men inget verkar funka.

Är det någon som har haft liknande problem eller har något tips på hur jag får den att äta vore det uppskattat, vore jäkligt synd om den skulle stryka med.

//F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen praktisk erfarenhet men jag har börjat läsa in mig för att jag skall starta ett sjöhäst habitat. De vise verkar vara eniga om att om man skall få en matstrejkande sjöhäst att äta så så är det levande som gäller. De är tydligen änna kluriga rackare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Våra sjöhästar, H. reidi, verkar föredra fryst mysis framför fryst artemia. Nykläckt artemia känns lite smått men man vet aldrig. Har du möjlighet att fånga levande små pungräkor kan det vara värt ett försök.

Har hänt att de slutat äta hos oss och att de sedan kommit igång igen utan att vi vet varför.

Sen kan det vara bra att ha något djur på botten som äter upp mat som blir över så att sjöhästarna inte äter gammal och dålig mat från botten. Blir lätt att man matar mycket när man vill få igång dom att äta.

Hoppas det löser sig.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte åka ut till landet och fånga lite levande mysis där, skulle det kunna funka tror ni, eller är det inte att rekomendera?

Vad det gäller artemian så äter inte hanen det alls, små bitar av räka samt mysis funkar, det andra verkar vara för smått och dem bryr de sig inte om.

Tack för svaren dock..

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror vi köpte hästar på samma ställe och jag kan säga att mina hästar inte åt alls de två första dagarna.

Hanen började smått att äta lite dag 3. Då matade jag med cyklops som jag sög in i en pipett och sprutade försiktigt precis framför nosen på honom. Under tiden var alla pumpar och all cirkulation avstängd. Honan var svår att få att äta framtill idag (nästan en vecka sen jag fick dem). Hon har dock gått och letat mycket bland stenarna själv så det är möjligt att hon fått i sig små djur därifrån.

Har märkt att de behöver mycket tid på sig att bestämma sig för om de ska äta eller inte :)

Idag matade jag med fryst artemia och de åt som hästar båda två.

Jag tror de behöver lite tid att bo in sig bara. De finns dem som säger att hästarna måste äta inom ett par dagar, annars stängs "systemen" ner och hästen dör. Jag tror dock på att ge dom lite tid så börjar de säkert äta snart.

Inga andra fiskar som kan störa och inte för mycket cirkulation under matningen så kommer det nog igång.

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gjorde vi nog. Stängde av alla pumpar nyss samt matade med artemia, mysis och cyklops. Som vanligt hanen åt och honan tittade på maten och struntade sedan i den. Konstiga djur. Hoppas hon överlever tills tors- fredag då jag ska till landet och fånga levande mysis..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina hästar jag hade för några år sedan började äta efter ett par dagar, frusen mat funkade bra, men det är rätt slöa så jag handmatade dem, efter ett tag så är de så tama att man kunde de kunde sitta på ena fingret medans de åt från den andra. Om jag inte handmatade så snodde de andra fiskarna maten hela tiden.

Mitt tips är att ha inte för mycket snabba fiskar i akvariet kanske rent av bara hästar och kanske några clowner. Mina var rätt kul efter 6mån så fick de bebisar var 14 dag konstant hela året, hade nog en miljon hästyngel totalt. Provade alla möjliga och omöjliga varianter att få dessa små rackare att överleva men gick inget vidare kan jag säga närmare bestämt inte ett enda lyckat exemplar, 2 veckor var rekordet. hade 5 olika kar i garaget där jag provade olika metoder jag hittade på nätet men inget funkade.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen så skulle jag definitivt inte ha sjöhästar tillsammans med så pass kaxiga fiskar som clowner, har dock ingen erfarenhet av sjöhästar. Om jag skulle göra verklighet av den drömmen så skulle jag gå in i projektet med utgångspunkten att det skulle vara de enda fiskarna i akvariet.

Edit: Tycker mina clowner är rätt ordentligt tuffa mot övriga invånare och börjar faktiskt fundera på att att göra mig av med dem till förmån för lugnare fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hästarna går i ett kar med en sandvändare och en räka, så dessa själ inte maten från dem. I går kväll var honan framme och tittade på maten iaf, ett tag trodde jag nästan att hon skulle äta lite men ack så fel jag hade.

När jag matar stänger jag av cirkulationen samt handmatar endel. Får se hur det blir ikväll. Blir landet imorgon och hämta lite levande mysis tror jag, får se om det triggar något..

Tack för alla idéer och svar.

//F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...