Jump to content
NiXoN

Hur mycket kan du tänka dig att betala för en fisk?

Det är kronor som gäller...  

157 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ja frågan har kommit upp i andra forumdelar så av ren nyfikenhet så ställer jag frågan..

Observera att det är en öppen röstning, ditt val är synligt för övriga medlemmar.

Edit; Jag lade toppgränsen på 6000, kanske lite lågt för vissa men jag siktade in mig på dom områden jag tror är mer intressanta för majoriteten.

Man får gärna skriva vad man kan tänka sig som max över 6000.

Edited by NiXoN
Resonemang kring valen...

Den dyraste jag köpt hitills var en Zebrasoma Xanthurum, den kostade 1000, men jag fick rabatt och gav 800. För mig kändes det som ett bra pris.

En absolut övre gräns för mig är nog typ 1500:- skulle jag säga.

Men frågan är ju lite "hur långt är ett snöre". Priset bestäms ju lite av vad det är (tillgång och efterfrågan) D.v.s Jag ger inga 1500:- för en Chromis.

Skulle kunna betala mycket för rätt fisk. Även sätta upp ett extra kar m.m så Över 6000:- utan problem. Men då blir det inte impuls köp direkt!

Mer allmänt så går nog gränsen vid 1500:- för en "vanlig" rätt ner i akvariet fisk.

//Danielj

Tror nog jag maxar ut på runt en tusing.

Å andra sidan är jag ju mer för att majoriteten av firrarna i min balja ska vara relativt små... och de flesta av dom små fiskarna skulle ju kännas udda att betala massvis med pengar för, speciellt om det är stimfisk.

Sen har jag ju heller inte utvecklat någon smak för det extra annorlunda, finns ju såpass mycket snyggt och intressant i "det vanliga sortimentet".

En fråga, vad är det för firre man ger 6000 spänn för? typ sjukt ovanliga dvärgkejsare eller?

Vissa kejsare, kirurger, muränor m.m

Zebrasoma gemmatum är ett exempel på dyr kirurg.

havsdjup och ovanlighet är väl vad som bestämmer priset på den flesta fisken. just när det gäller peppermint så finns det väl bara en i akvarium :o

edit: lite exempel

http://www.aquatouch.com/Marine%20Fish.html

//Daniel

Vissa hybrider eller fisk med pigmentförändringar kan även dom kosta en och annan krona.

Själv satte jag mig på en lite högre nivå än vad jag tror jag kommer o betala för fisk, det är ju inte mitt primära eller sekundära intresse med hobbyn;)

//NiXoN

En fråga, vad är det för firre man ger 6000 spänn för? typ sjukt ovanliga dvärgkejsare eller?

Det finns ibland fiskar i Sverige att köpa som kostar lite extra.

Jag köpte denna fisk, som jag fick nöjet att ha i ca åtta månader innan den dessvärre dog. Se notis med bild här.

Det finns ibland fiskar i Sverige att köpa som kostar lite extra.

Jag köpte denna fisk, som jag fick nöjet att ha i ca åtta månader innan den dessvärre dog. Se notis med bild här.

jesus... 20papp för en fisk, fick du verkligen betala så mycket?

Söker själv ett par Snowflake (alternativt snowonyx) clowner men de är tyvärr riktigt dyra :(...

//Reuben

för min del går nog gränsen vid ungefär 1500kr. Letar efter en Navarchus och vill inte ha en alltför liten så jag skulle nog vara beredd att ge upp mot 1500kr, men över 1500kr känns som lite väl mycket....

Hehe eftersom det finns en magisk gräns på 1500, så betyder ju inte det att man skall köpa gula kirurger för nära tusenlappen, utan förhoppningsvis får vi mer utbud som achilles, och andra roligheter när vi kommer över tusenlappen.

Jag har för mig att c-life i örebro hade inne conspicillatus kirurg en runda, han skulle ha runt 20.000 för den, alterativt om det var ett par. Hmm. jag hittar inte notisen, för där fanns också Gemmatum, roastratum, och en flavescens ghost.. bara fiskar över 7.000 eller något.

min smärtgräns ligger någonstans mellan 1500-2000. och jag har märkt att jag blir snålare och snålare, och mer och mer finsmakare. (dvs köper fulare fiskar med åren, =) )

Hmm.. jag har spanat in en anemon med WWclowner till för 1000dollar + frakt.. Jag har nog ingen övre gräns det handlar bara om hur hög VILL HA- faktorn är och om vad regeringen säger.

Jag har för mig att c-life i örebro hade inne conspicillatus kirurg en runda, han skulle ha runt 20.000 för den, alterativt om det var ett par. Hmm. jag hittar inte notisen, för där fanns också Gemmatum, roastratum, och en flavescens ghost.. bara fiskar över 7.000 eller något.

min smärtgräns ligger någonstans mellan 1500-2000. och jag har märkt att jag blir snålare och snålare, och mer och mer finsmakare. (dvs köper fulare fiskar med åren, =) )

Conspicillatus är en kejsare :)

Mina dyraste fiskar har nog hittills gått på 700-800:- men min absoluta smärtgräns ligger nog kring tusenlappen. Har inte varit i hobbyn längre än att jag klarar mig med "vanliga" kirurger och kejsare. Har också passat på att köpa fiskar privat för att hålla nere kostnaden...

Conspicillatus är en kejsare :)

Ja jag vet, men jag blandar alltid ihop kirurg mer kejsare, för att båda börjar på K.. sjukt jobbigt. verkligen ordblind. kallar kirurger för kejsare och kejsare för kirurger..

:x

Så länge det inte slutar värre än att du blandat kejsare med kirurger...

hehe..

hade en vän som hade svårt med R och L,

det var roligt när han skulle till Krukmakargatan...