Gå till innehåll

Vad är de för anemon?


mallan

Rekommenderade inlägg

jag vet att de va dumt, men istället för att bli arg & få mig att må ännu sämre kan du hjälpa mig!

tyvärr så läser jag nästan varje vecka om nybörjare som skaffat anemoner (på ett eller annat sätt), och vet bara att det är en anemon... jag blir väldigt ledsen när jag ser detta!

Tror du att du hjälper till med det inlägget? Det är sådana som du som får folk att hålla käften i stället för att fråga!

Japp, jag tror att Jesus kommer och ger anemonen liv. NEJ vad tror du? Menar du att man inte skall få uttrycka sin åsikt i ett demokratiskt forum om man svarar med sin åsikt?

vet att det inte var ett konstruktivt uttalande!

Sådant här tycker jag att en moderator ska lägga ut en varning/tillsägelse för ... Rena påhoppet direct..<label for="rb_iconid_8">:arg:</label>

Gnäller utan ha läste hela tråden... Bror duktig..<label for="rb_iconid_8">:arg:</label>

Japp, ge mig en varning för att jag sa "sanningen" som jag tror 90% av alla som läser tråden anser!

skaffa inte djur som ni inte vet vad det är för något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag brukar vara en rätt duktig motståndare till kombon anemon/nybörjare men om man köper ett begagnat kar där djuren ingår så må de vara hänt.

Vad skall man annars göra som nybörjare, köpa bara nytt eller inte köpa begagnat där enstaka djur kan vara olämpliga?

Det finns har funnits o kommer betydligt värre noob missar och fel än denna så jag tycker att man kan ha lite överseende.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik - följden av ditt svar kan bli att nybörjare blir rädda för att ställa frågor för att inte riskera att få på tafsen. Då kommer de istället döda eller felbehandla ett djur som de redan skaffat - djur som kanske hade överlevt om de vågat ställa "dumma" frågor utan att hängas ut. Detta är nog inte meningen att ditt inlägg skall leda till mer dödsfall eller hur.

En sak är om någon ställer en fråga om det är värt att skaffa en anemon eller inte - då kan man gå på ganska hårt med sin åsikt. Är djuret redan införskaffat så hjälper det inte att skälla och ställa någon i skamvrån utan då får man ta sin eventuella kunskap i ämnet och försöka få frågeställaren att klara just detta djuret.

I detta fall så hade också - som Nixon påpekar - frågeställaren fått med anemonerna med ett begagnat kar där de bevisligen hade fungerat ett bra tag men blivit lite osäker på djurens beteende.

Man kan faktiskt skriva så mottagaren förstår att det var nog inte det klokaste beslutet han/hon tagit under sit liv utan att vara oförskämd. Visst får du uttrycka din åsikt - precis som jag gör nu - men om din åsikt och sätt att behandla frågeställningen leder till att fler djur dör pga att folk som inser att de gjort något idiotiskt inte vågar fråga och få rätt råd så blir det ganska snett eller hur?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med Lasse, ett välformulerat inlägg!

@nike

Det handlar inte om du har rätt eller fel i sak, det är din kassa attityd som folk reagerar över. Istället för att genast hugga tillbaka när folk reagerar över din klumpighet kunde du väl bara backa ett steg och be om ursäkt för ditt övertramp, då hade allt varit bra igen... Nu står du där istället inför alla, med dumstruten på skallen...

Dessvärre är den uppkomna situationen inte ovanligt på SG, en anledning till att jag redan efter ett halvårs aktivitet funderar på att dra mig härifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var nybörjare och fick med min första anemon i mitt RSM. Jag läste och ställde frågor och nu är jag helt plötsligt inte nybörjare längre(tiden har naturligtvis också gått).

Läs allt ni kan om djuret ni skall köpa men om det dimper ner i knät på en kan man läsa och få reda på allt man behöver med 2 timmars läsning och lite väl valda frågor. Just med anemoner har de ju inte så hysteriskt stora krav. Annars kan det bli en månad på nudlar för att köpa det den nya lilla varelsen behöver för att må bra.

Nike83, om någon hade uttryckt sig mot mig på det sättet IRL som du har mot mallan hade den personen fått en rak höger. Vilket får mig att fundera på om ditt skrift och talspråk är detsamma? Jag försöker ha samma hyfs på nätet som IRL, du kanske borde försöka detsamma.

Så nu kan vi väl ta det lite piano och gå ut i det vackra vädret och äta lite blågul tårta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessvärre är den uppkomna situationen inte ovanligt på SG, en anledning till att jag redan efter ett halvårs aktivitet funderar på att dra mig härifrån.

-Tummen upp

Håller helt med nike, någon måste ställa de hårda frågorna, att köpa något levande som man inte har koll på riktigt är något som måste uppmärksammas sen kan det göras mer eller mindre smidigt, men att hoppa på nike för att han ifrågesätter lite är löjligt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men att hoppa på nike för att han ifrågesätter lite är löjligt..

Läs om, läs rätt...

Det är inte nikes frågor som ifrågasättes, det är hans übermench-attityd.. vad är det som är så svårt att förstå med det?

Jag är väl rätt mycket inne på samma spår som BlöttVått fast utan den raka högern.. men jag kan lova att vederbörande hade haft lite problem att sig upp ur skorna efter en rejäl avhyvling. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs om, läs rätt...

Det är inte nikes frågor som ifrågasättes, det är hans übermench-attityd.. vad är det som är så svårt att förstå med det?

Beroende på hur man läser det du skrev så kan man tycka att även du har attityd.

Men nej, du behöver inte ge mig en rejäl avhyvling. Det enda jag försöker påvisa är att det ibland kan vara lite problematiskt att uttrycka sig skriftligt eller tolka det andra uttryckt skriftligt.

Sen kan jag tycka att det blir onödigt mycket tjo i tråden även om jag håller med om att man ska vara snäll mot alla, även nybörjare. Man kan ju ta sånt här via PM, för alla inblandades skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inlägget va för hårt för en nybörjare. Och speciellt när hon fick det till.. Då hade jag också tagit emot det och sen skrivit efter svar på ett forum... Men säkerligen inte på detta forum utan att behöva bli förbannad av ett svar..

Ja har blankt räknat med att vi är här för att vara trevliga hjälpa varandra och dela med oss av info / fakta till varandra..*kan ha fel*

Att va otrevlig tjänar absolut inget till. Mer än att suget av att skriva nog försvinner från rätt många.., förståligt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr så läser jag nästan varje vecka om nybörjare som skaffat anemoner (på ett eller annat sätt), och vet bara att det är en anemon... jag blir väldigt ledsen när jag ser detta!

Japp, jag tror att Jesus kommer och ger anemonen liv. NEJ vad tror du? Menar du att man inte skall få uttrycka sin åsikt i ett demokratiskt forum om man svarar med sin åsikt?

vet att det inte var ett konstruktivt uttalande!

Japp, ge mig en varning för att jag sa "sanningen" som jag tror 90% av alla som läser tråden anser!

skaffa inte djur som ni inte vet vad det är för något.

Det verkar fortfarande inte som du har läst hela tråden??..

DET VAR ETT BEG AKVARIUM MED DJUR!!! (SE JAG KAN MÄRKA ORD JAG MED)<label for="rb_iconid_7">smiley1.gif</label>

Vad ska hon göra ???

Spola ner den i dasset???

Är man smart så frågar man på ett forum hur man ska sköta den.

Och förhoppningsvis får man ett trevligt och informationsrikt svar tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar fortfarande inte som du har läst hela tråden??..

DET VAR ETT BEG AKVARIUM MED DJUR!!! (SE JAG KAN MÄRKA ORD JAG MED)<label for="rb_iconid_7">smiley1.gif</label>

Vad ska hon göra ???

Spola ner den i dasset???

Är man smart så frågar man på ett forum hur man ska sköta den.

Och förhoppningsvis får man ett trevligt och informationsrikt svar tillbaka.

Läsa på innan man köper?

Hur länge tror du att du skulle få behålla ett adopterat barn om du inte hade förbrett och läst på innan?

Samma gäller för folk som köper saker de inte har en aning om, skäms på attityden "jag googlar om det när jag kommer hem".

Nu har dock denna tråden spårat ut helt, trådskaparen har fått svar på sin fråga kan denna tråden få dö ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läsa på innan man köper?

Hur länge tror du att du skulle få behålla ett adopterat barn om du inte hade förbrett och läst på innan?

Samma gäller för folk som köper saker de inte har en aning om, skäms på attityden "jag googlar om det när jag kommer hem".

Nu har dock denna tråden spårat ut helt, trådskaparen har fått svar på sin fråga kan denna tråden få dö ut?

Hur läser man på innan man köpt ett begagnat kar?? Förutom grunderna. (Du vet inte vad det finns i baljan innan du hittar det i annonsen)

Och när du väl hittar ett kan du inte säga till säljarn att jag ska ha det, men du får vänta minst 3-10 veckor innan jag kan hämta det..

Ska bara läsa på och gå en kurs på vad som finns i ditt akvarium..<label for="rb_iconid_14">:smiley20:</label>

Det låter inte praktiskt.. Och hade det varit mitt akvarium skulle jag vilja ha det ute hur mitt hus efter försäljning..

Sen kan du inte jämföra ett barn med en anemon..

Det är ju inte så att du köper ett barn på blocket när det kommer in???

Och man brukar ha ett bra tag på sig när adoptera, att hinna anpassa sig innan man får gaphalsen på nacken:)

Det är ju lite svårare att veta vad man får innan hittar ett beg akvarium.

Men vad vet jag, det går kanske att hitta ungar i annonser, ta två betala för en<label for="rb_iconid_12">;)</label>

Håller med att detta ha spårat ut men, det är en viktig sak att sådant som detta inte händer igen. Så att nästa tråd inte spårar ut igen pga av en sådan sak..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte bara höra lite om en sak, har inga turbo sniglar eller eremiter i akvariumet, bara massa små sniglar (tror dom är från den levande sanden) men tänkte om det är en smart sak & köpa lite sniglar eller nått som städar upp lite? tips på det?

kanske lite från ämnet men undra bara! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillhör dem som ofta vill ha en ganska så stor städpatrul och jag skulle nog minst sätta i 10 - 15 snäckor av olika arter samt 5-6 eremiter (ocks de med artspridning)

MVH Lasse

i ett 60liters!? oj... själv kör jag en städpatrul på ~10 sanvändande sniglar 10 vanliga sniglar och ett par sjöstjärnor och 4 räkor. Detta i ett system på ~450l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...