Gå till innehåll

räkmix med vitlök?


freddi36

Rekommenderade inlägg

är det någon som har testat att ha i vitlök i räkmix? det ska ju vara bra mot t.ex vita prick. någon som har testat och har ett recept?

sen en fråga till, just nu har jag ingen skummare för jag har ganska låg belastning på karet, vad kan jag då ha som bindningsmedel i mixen? i gelatin som jag använt till fiskarna i mina sötvattenskar finns det ju en väldig massa protein. jag tycker det är onödigt att stoppa i en massa protein i maten eftersom jag har ingen skummare som tar hand om resterna.

det jag har tänkt ha i är:

räkor, eventuellt crabsticks, lite ärtor. jag hade tänkt ha i musslor men sen tänkte jag på att dom är filtrerare så dom kan ju innehålla vad som.

fiskarna jag har är clowner och dom är väl till största del köttätare så jag vill ha en "röd" räkmix.

tacksam om någon har ett bra recept och vill dela med sig av det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen som har testat?

jag hade tänkt göra en räkmix på nästan bara räkor + kanske lite ärtor och musslor. sen har jag lagt en öppen vitlöksklyfta i ett glas vatten över natten. när mixen är klar så häller jag i vitlöksvattnet (utan klyftan) som jag sen mixar. sen häller jag allt genom ett kaffefilter så att vattnet försvinner men vitlökssmaken/doften finns kvar. jag vill ju inte ha för rinnig mix.

det kan väl funka? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte hört talas om att vitlök ska vara bra mot vitaprick! Däremot så ska det vara bra mot bakteriella åkommor i magen-tarm precis så som hos Homo sapiens!

Vill man inte pressa i vitlök i mixen, så kan man köpa vitlökspulver från kryddhyllan i välsorterade livsmedelsbutiker. Men köp inte vitlöksalt.

Jag har vitlökspulver i min räkmix och det funkar bra! Men jag matar inte i saltkaret med mixen av någon anledning. Där blir det bara fryst artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns lite trådar om att vitlök ska förebygga och stärka imunförsvaret på fiskarna mot angrepp av pricksjukdommar. men inga direkta recept (jag har inte hittat några) på någon hemagjord röra som innehåller vitlök som t.ex räkmix.

jag testar med att sila vitlöksvattnet igenom mixen och sen för att få bort vattnet så häller jag mixen genom ett kaffefilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32440&highlight=hemmagjord

Här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=31405&highlight=hemmagjord

Här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13716&highlight=hemmagjord

Ett axplock av trådarna funna med den utmärkta sökfunktionen här på SG.

EDIT:

Precis som nämnts tidigare så finns det inga vetenskapliga bevis om att vitlök stoppar parasiter varken innanför eller utanpå skinnet.

Däremot ska det finnas bevis om att det stärker immunförsvaret, och därmed får djuret lättare att återhämta sig från sjukdom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...