Gå till innehåll

Nu närmar det sig ett akvarie


MathiasH

Rekommenderade inlägg

Köpte igår en säck med sand från Biltema som många rekommenderat, valde den finkorniga sanden. Kollade även på ett lagom stort akvarium igår som låg på ca 100l för bara 799kr. Man får med alla tillbehör fast dock för sötvattensakvarium.

Men jag ska köpa den ändå och starta upp mitt första nybörjarbygge.

Jag bor i Skövde och vi får vårt vatten från Vättern och jag pratade med en inne på Djurmagazinet och han tyckte inte det var nödvändigt att lägga ut pengar på en Osmosfilter eftersom vi har så pass rent vatten i kranen. Men han sa att det absolut inte skulle skada att filtrera vattnet även om han personligen inte tyckte detta.

Jag har inte lånat hem boken som rekommenderas att läsa om man är ny inom den här hobbyn. Men ska göra det så småningom.

Jag skulle vilja veta vilka hårdvaror som är absolut nödvändigt att köpa in nu i början när man ska kör in sitt akvarium och hur många veckor man normalt bör vänta tills man kan köpa några djurarter som är mer tåliga och som städar i akvariet.

Med all nödvändig hårdvara så menar jag också vilka värden i vattnet jag ska hålla koll på dagligen till jag nått ett stabilt klimat.

Såg att de LS som fanns inne hos Djurmagazinet i Skövde hade en gräsmatta på sig av gröna alger och enligt han är det ingen fara alls. Men vem vill ha ett dyrt akvarium fullt av gröna alger? När det kommer till inköp av LS, ungefär hur många kilo av dem behövs det till ca 90-100 liters akvarium? Och vad rekommenderar ni för lim till stenarna så de sitter fast under ytan?

Ska jag köpa de LS som är fulla av gröna alger eller är det bättre att hitta en butik som är mer noga om sina produkter? Alger är mat åt vissa djur men det ska ju inte vara överdrivet? Det kan väl skada resten av ekosystemet?

Förutom de tåliga djurarterna som kan hjälpa till med inkörningen av systemet samt hårdvaran, när det kommer till alla kemikalier. Vad rekommenderar ni för salt och annat dylikt som är livsnödvändigt?

Om ni har andra tips på allt från djur, hårdvara, kemikalier och tester m.m. så uppskattar jag verkligen det, tack på förhand =)

P.S. Vet att många kan irritera sig på min tråd och tycker att jag är för bekväm av mig för att jag inte tar reda på allt jag behöver den svåra vägen utan att jag använder mig av grundläggande frågor för att starta upp istället för att läsa en bok i många månader innan.

Hälsningar

Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till en rolig hobby..

Det rekommenderas väl 1kg LS per 10L vatten.

Man ska ha god cirkulation, så streamers är bra att ha.

En skummare kan vara en bra ide.

Jag är själv rätt ny inom saltvattens värden.

//benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa vore om du lånar boken direkt så att du inte gör fler felköp.

I saltkar använder man bara kalkbaserad sand som t.ex riktig korallsand.

Ett grundtips är att prata bara med saltakvarister som hållit på ett tag. I en vanlig akvarieaffär har de inte en aning. Det är en hel del som skiljer sig mot sötvatten.

Gör en sökning här i medlemslistan efter medlemmar i eller runt Skövde. Det finns flera som är mycket kunniga och framgångsrika med sina kar. Skriv sedan ett PM om att du vill komma och titta på karet så lär du dig mycket mer än i en butik som inte har salt.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som tur är nu blästersand inte speciellt dyrt, så det är ett billigt felköp. Den fina sanden var mycket vacker i mitt Malawi-kar, men 25% av den hamnade i ytterfilterna. (de finaste partiklarna helt enkelt.) Använd blästersanden som halkskydd i vinter. Gärna utblandad med salt. Använd inte den i saltvattensakvariet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

60kr så det är inte hela världen, dock var det ingen blästersand men jag kan säkert hitta någon användning för de ändå.

Levande sand, är det som levande stenar? Att dom odlas i akvarium och kan innehålla djurarter osv? Vill ha en fin sandbotten men inte vill jag suga upp allt finkorniga som tidigare läsare nämnde. Kanske får fixa ihop ett litet sötvattensakvarium, där borde väl sanden fungera bra?

Ska ringa 4st olika butiker runt om min stad och höra med dom om vad de har inne inom saltvärlden. Får nog köpa eller låna boken ganska snart då. Kan läsa lite medan jag leker med sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte att skövde har något att skryta med gällande salt.. Zoo magasinet har lite ute vid Maxi.

Men du har några som håller på runt dig PM:a dem.

finns någon i väring och någon/några i skövde.

//Danielj

Har sett att det är väldigt många runt om Skövde som har detta som en hobby, har aldrig sett så många på ett forum förut...

Vad hette den där boken nu igen som alla rekommenderar att läsa?

Ska skicka lite PM så fort jag googlat lite till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte köpa Djurmagasinets "levande sten" i skövde. Det gröna är tyvärr inte alger där såvitt jag vet utan cyano(slemmig grön matta). I princip all deras sten är dessutom före detta torr levande sten de haft i hyllorna och sedan hävt i. Då jag fråga sist så vill de även ha 250-300 kr per kilo vilket är ett ganska otäckt pris. Då rekommenderar jag hellre att du beställer levande sten härifrån: http://tritonakvarium.se/group.asp?group=125 eller tittar om du kan hitta begagnad sten.

Annars är Mariestads Levande sten mycket finare, den är visserligen befäst med tråd och kulalger men är även rik på kalkalger och liv i form av små kräftdjur och liknande, det är sten som gått i deras kar länge i flera fall och det karet har inte haft några problem vad jag vet. Om man inte ser just algerna som ett problem då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...